Artúr filmélményei

A harmadik ember (1949)

2015. június 03. 00:33 - Liberális Artúr

Rendezte: Reed, Carol
Műfaj:
film noir
Főbb szereplők:
Joseph Cotten, Alida Valli, Orson Welles, Trevor Howard

Megjelenés: 1949, Egyesült Királyság
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 8,3 pont
Előzetes: https://youtu.be/M7d9VpSdGhA
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/a-harmadik-ember-the-third-man/movie-985

Tartalom

Holly (Joseph Cotten) barátja meghívására a második világháborúból épp újjáépülőben lévő, virágzó feketekereskedelemtől fertőzött Bécsbe látogat, de mire megérkezik, Harryt (Orson Welles) már eltemették, ugyanis baleset érte. Holly azonban gyanút fog, amikor két, egymástól eltérő tanúvallomást hall a baleset körülményeiről. Nyomozni kezd, megismeri és viszonzatlanul beleszeret Harry barátnőjébe, és az is kiderül, hogy Harry korántsem volt jófiú...

A történet kicsit a társadalom leképezése, Harry a háborútól érzéketlenné vált, romlott alak lett, Holly (holy?) az igaz erkölcsű amerikai, a rendőrség kemény, de igazságos (kivéve persze a szovjeteket...), az áldozat osztrákok nem tesznek semmit magukért, Anna a barátnő pedig talán maga a megsebzett Európa. Vagy nem. De nem is ez a fontos igazán, hanem a karakterek egymáshoz való viszonya.

Megvalósítás

A zenét sokan dícsérik, mert a film hangulatától elütően vidám, de nekem ez nem feszültséget keltő, hanem kellemetlenül disszonáns. Nagyon elrontja a hangulatot. Mintha nem tudnának dönetni, hogy komédia vagy szomorú krimi legyen a film. Ami viszont erősití a hangulatot, az a félig romokban álló Bécs városképe.

Erre a kissé romos hangulatra tett rá még egy lapáttal a sötét éjszakában világító lámpák fénye, amitől a film noir nagyon "dark noir" lett. Rengeteg a döntött kamerás felvétel; próbáltam rájönni, mikor dől a kamera jobbra, mikor balra és mikor egyenes, de nem találtam összefüggést. Ha tényleg nincs, akkor egyszerűen a nyugtalanságot hivatott kifejezni vagy a nem normális világot.

A karakterek többnyire tetszettek, a nő a maga irracionalitásában teljesen valósághű volt, Harry a maga embertelenségével is sajnos könnyen elképzelhető és az átlag osztrákok is tetszettek, igazán életközeliek voltak. Sajnos pont a főszereplő nem a legjobb, a regénybeli cinikusabb alakját szívesebben láttam volna.

Élmény

A zene. Hiába Oscar-díjas, hiába volt épp ez a cél, nekem tönkretette a filmet. Amúgy értelmes, fordulatos a történet, és nagyon érdekes látni az 1940-es évek bécsi városképét, mindennapi életét.

Érdekességek

- A filmet ünneplendő, Bécsben múzeum is nyílt tiszteletére.
- Színészek, akiket már láthattunk korábban: Joseph Cotten és Orson Welles (Aranypolgár)
- Paul Hörbiger, a portás osztrák ugyan, de Budapesten született.
- A túl sok döntött szögű felvétel miatt a rendező a forgatás után a stábtól kapott egy vízmértéket :D (És még ennél is viccesebb, hogy a német megalkotóik után a Deutsch Angle-nek elnevezett technikát a hasonló hangzás miatt mára Dutch Angle-nek hívják).

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr6312699419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2018.09.15. 19:57:46

Nekem nagyon tettszett a filmzene, bar en nem tamaltam nyomat, hogy oscart kapott volna. Mindenesetre a film egyik nagy erossegenek ereztem erdekes, hogy itt is mennyire elut a velemenyunk.
A filmrol szolo Becsi muzeumnak feltetlenul utananezek, en azt lattam eddig, hogy csatornaturara lehet befizetni, ahol megmutatjak a filmben lathato csarorna szakaszokat.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2018.09.15. 20:21:54

@moodPedro: Ekkor még nagyon kezdő filmnéző voltam, kíváncsi vagyok hogy mai szemmel mennyire tetszene, de nincs idő filmeket újranézni. Szóval lehet hogy ma élvezném a zenét :)
Én se tudom honnan szedtem az Oscart. Vagy félreértettem valamit vagy valaki vicceskedett és félrevezetett. Az előbbi valószínűbb...
süti beállítások módosítása