Artúr filmélményei

Fanny és Alexander (1982)

2015. június 06. 13:22 - Liberális Artúr

Rendezte: Bergman, Ingmar
Műfaj:
dráma
Főbb szereplők:
Pernilla Allwin, Bertil Guve,
Borje Ahlstedt

Megjelenés: 1982, Svédország
Hossz: kb. 3 óra
IMDB: 8,1 pont
Előzetes: https://youtu.be/IkszXVEUHco
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/fanny-es-alexander-fanny-och-alexander/movie-24642

Tartalom

Alexander nagy, előkelő családban kisfiú egy 1900-as évek eleji svéd városkában. A család sokszínű színészdinasztia, szabadszellemű, játékos. Miután Alexander apja váratlanul meghal, az özvegyen maradt anya a helyi püspökben véli megtalálni új szerelmét, támaszát, ő azonban egészen máshogy él: keményen erkölcsös, puritán, zsarnoki.

Az önéletrajzi ihletésű filmben keveredik a valóság és a képzelet(?) - ez utóbbit sokan mágiának mondják, de a címet és a témát figyelembe véve én inkább azt a felvetést tartom helyesebbnek, akik szerint Alexander (Bergman) homályos és hiányos emlékei egészülnek ki a természetfelettivel. Mindez a keveredés csak erősödik azzal, hogy az egész filmet átszövi a színjátszás. A végső következtetés érzésem szerint valami olyasmi, hogy az életről nem tudni, meddig terjed ki. Mellékesen több karakter élete is megjelenik egyéb szálakon, de ezek súlytalannak tűnnek.

Megvalósítás

A film szerkezete jól elkülönül és ellenpontozzák egymást: az első harmad karácsonykor játszódik, viszonylagos meleg boldogság jellemzi, ezzel szemben a második harmadban a püspök otthonába költözünk, ahol minden ridegen üres. Végül a szellem birodalmába jutunk, álomszerű jelenetekkel.

Több hasonlóságot figyeltem meg az Amadeus-szal: látványos, barokkosan túldíszített dekoráció, erős színek jellemzik a képeket, és a korhű klasszikus zenei aláfestés is erre hajaz. A korábban említett színpadias hatást erősítik egyes beállítások, mintha alulról a nézőtérből figyelnénk egy kétdimenziós színpad eseményeit.

Élmény

Két változatban készült el a film: egy háromórás mozifilmként és egy ötórás tévéfilmként. Nem tudom ez utóbbi mennyire változtatott volna a megítélésén. Szerettem a ritmusát, ahogy eljut egy szinte absztrakt csúcspontba, hangulatos volt és drámai, de valahogy hiányzott az átütő erő belőle, amitől tökéletes film lehetne.

Érdekességek

- Bergman felesége, egyik lánya és egykori szeretője is feltűnik kisebb szerepben.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr3912699413

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása