Artúr filmélményei

Ugecu története (1953)

2015. szeptember 23. 18:34 - Liberális Artúr

 

Rendezte: Mizogucsi, Kendzsi
Műfaj: -
Főbb szereplők:
Kjo Macsiko, Mito Micuko, Tanaka Kinujo

Megjelenés: 1953, Japán
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 8,2 pont
Előzetes: https://youtu.be/0dUwz9j4oGM
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/ugetsu-tortenete-ugetsu-monogatari/movie-73904

Tartalom

A polgárháborús Japán, 16. század. A Biva-tó közelében lévő falu fazekasa, Gendzsuro (Masayuki Mori) kihasználná a háború okozta áruhiányt, hogy jó pénzért adjon túl portékáin, és a pénzből feleségével, Mijagival és kisgyerekével elmenekülhessenek a közelgő front elől. Vele tart a városba Tobei, aki felesége, Ohama ellenkezése ellenére is szamuráj szeretne lenni, hogy kiszakadhasson a szegényes falusi körülmények közül. Gendzsuro jó vásárt csinál, de elönti a mohóság, és még egy nagyobb üzletet szeretne csinálni, hiába figyelmezteti a felesége, hogy ennyi is elég nekik a boldog családi élethez. Tobeit eközben elzavarják a szamurájok, mert nincs felszerelése. A két férfi összefog, hogy minél több fazekasterméket legyártsanak, majd elindulnak családostól a piacra. A hajóút azonban veszélyesnek bizonyul, ezért csak a férfiak folytatják az utat; sikeresen eljutnak a városba és rengeteg pénzt szereznek. Tobei felszerelést vásárol, és otthagyja feleségét, Gendzsuro pedig egy finom hölgyhöz (Machiko Kyo) szállítja az áruját, aki rögötn szerelmet vall neki és elcsábítja. Ohamát katonák fogják el, és eladják gésának, Mijagit pedig útközben éhező katonák megölik az élelméért. Nem sokkal később Tobei már dicső szamurájként száll meg épp abban a bordélyházban, ahová Ohama került, Gendzsuro pedig rádöbben, hogy szeretője egy szerelemre éhes nő szelleme...

Az erkölcsi tanmese lényege ugye az lenne, hogy ne legyünk mohók, de kissé igazságtalannak éreztem az égi büntetést... vagy csak mi lennénk már ennyire elkorcsosulva? Mizogucsi, a rendező szerint a film témája az, hogy a háború hogyan nyomorítja meg az embereket testileg és lelkileg is, és valóban, a falu bölcse már a kezdetkben is figyelmezteti Mijagit, hogy a kaotikus időkben szerzett vagyon nem szerencsés, de az nem derül ki, hogy a háború miatt lettek-e ennyire nagyravágyóak a férfiak. A falusiak szenvedésének bemutatásában a Hét szamuráj erősebb volt, az éhező szamurájok viszont itt lettek realisztikusabbak.

Megvalósítás

Állítólag líraiain mozog a kamera, jelentsen ez bármit is. Őszintén szólva nem olt annyira látványos, hogy feltűnjön vagy csak nem figyeltem eléggé, még nincs meg a szemem hozzá. (Ugyanez a kameramozgás A gyűrűk urában viszont már zavaró volt, szóval nem biztos hogy jobb, ha feltűnően csinálják.) Ami viszont feltűnt, és ki is emelte minden kritika, az a festménytekercsszerű vágás, azaz a kamera a kép közepétől oldalra kezdett haladni, majd jobb esetben alig észrevehetően új kép közepe felé kezdett haladni. Ilyen volt pl. a szerelmesek fürdözéséről elhaladó kamera, ami az átmenet után újra őket mutatta, de immár piknikezve. A képek ezt leszámítva nem olyan érdekesek a szellemek ellenére sem, a zene viszont a végén egész erős lett.

A képi világ nekem nem fejezte ki a szegénységet és ezt a háborúk szülte nyomort, legfeljebb a szereplők vágyain keresztül. De legalább állítólag történelmileg hiteles. A szellemek jelenléte érdekes volt, hiszen nem voltak földöntúliak egyáltalán, teljesen hétköznapiak voltak mind kinézetre, mind tetteikben, és ezáltal talán a két világ kicsit közelebb került egymáshoz.

Élmény

Tanmeseszerű történet, nekem kicsit erőltetett, mintha úgy tanítana meg a sors arra, hogy nem illik jegy nélkül utazni, hogy anyád elüti egy vonat. És igazából azt sem tudtuk meg, miért is fontosabb a nyugodt családi élet azoknál az álmoknál, amit a férfiak űztek. Erre magyarázatot adhat a rendező életének ismerete, Mizogucsi gyerrekkorában ugyanis pénzszűke miatt a nővérét eladták gésának. A történet számomra nem volt túl erős, a karakterek sem érdekesek, ahogy a kép és a hang sem egy-egy kivételtől eltekintve.

Érdekességek

- Színészek, akiket már láthattunk korábban: Machiko Kyo és Masayuki Mori (A vihar kapujában)
- Machiko Kyo (a szerető) még életben van, 91 éves.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr8312699197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2019.03.02. 19:37:29

Úgy érzem, nem jött be neked ez a film. Nekem idő kellett, hogy leessen, nem minden az, aminek látjuk. Kíváncsi lennék, hogy neked rögtön lejött-e, hogy mi valódi, és mi nem?

Te nem éreztél párhuzamot a János Vitéz és az Ugetsu között? János Vitéz Gendzsuro, az otthon hagyott felesége Iluska - Wakasa úrnő a francia királylány... és amikor hazatér Gendzsuro a megcsalt feleségéhez, Iluskát már csak tündérországban találja meg... hm.. vagy csak belemagyarázom? - a végén még kiderítem, hogy a János vitézünk csak egy koppintás :))))

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2019.03.02. 21:51:17

@moodPedro: Itt még nem ismertem Mizogucsit, bár amúgy se kedvencem... Ami a szellemeket illeti, amíg ki nem derült, meg se fordult a fejemben... vagy ezt talán már közölték előtte? Már nem emlékszem :(

Őszintén szólva azt hiszem sosem olvastam/láttam a János vitézt :D

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2019.03.02. 21:54:34

Igazság szerint ugye Wakasa úrnőről kiderül, de aztán a feleségnél, aki látszólag életben volt, megint bedőltem ugyanannak a csavarnak, és róla is kiderült, hogy nem él...

Olyan ember nincs, aki nem ismeri a János Vitézt... általánosban is kötelező szerintem...

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2019.03.02. 22:20:56

@moodPedro: Ismerem, csak nem olvastam. Van még pár ilyen nagy kötelező klasszikus... :D
süti beállítások módosítása