Artúr filmélményei

Werckmeister harmóniák (2000)

2016. január 13. 23:40 - Liberális Artúr

 

Rendezte: Tarr Béla
Műfaj: -
Főbb szereplők:
Lars Rudolf, Peter Fitz, Hannah Schygulla

Megjelenés: 2000, Magyarország
Hossz: kb. 2,5 óra
IMDB: 8,3 pont
Előzetes: https://youtu.be/cdPOgGeCg1g
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/werckmeister-harmoniak-werckmeister-harmoniak/movie-10425

Tartalom

János naiv újságkihordó egy viharsarki kisvárosban. A helyiek azt beszélik, hogy a cirkusz, ami hamarosan a városba érkezik, valójában csak elterelés, és bárhol jár, pusztulást hagy maga után. Megérkezik a cirkusz egyetlen kamionnal, amelyben egy kitömött óriásbálna, valamint a Herceg nevű mutatványok találhatóak. Eközben János jómódú, zenetudós ismerőse, akinek az ebédet hordja a fiú, volt felesége zsarolására kénytelen felszólalni az állítólagos áldatlan közbiztonsági állapotok ellen, noha látszólag nem is történt semmi különleges addig. Csakhogy egyre több ember kezd gyülekezni a Herceg szavára a cirkusznál, majd valóban törni-zúzni indulnak...

Nehéz úgy kitalálni egy film lényegét, hogy Tarr, a rendező még maga sem tudja, vagy legalábbis nem akarja megmondani. Egyes írások szerint a szocialista rendszer felbomlása utáni évek politikai feszültsége jelenik meg a tomboló tömeg indulataiban, de a film viszonylag kortalan és semmilyen konkrétabb utalás nincs szerintem erre. Egy másik változat szerint nem is szabad szimbólumokban és történetben gondolkodni, mindössze az idő múlását látjuk képekben. Na de mégis történnek dolgok: János elmagyarázza a napfogyatkozást, és hogy a pillanatnyi sötétség után újra felragyog a nap; a zenetudós Werckmeister kritizálásával megpróbálja feltámasztani a tiszta, egyszerű zenét szemben a divatos, isteni, de emberi mivoltában tökéletlen zenével; a Herceg a fellázított tömeg pusztításából remél újjászületést... stb. Ha saját kútfőre kell hagyatkoznom, valamilyen bibliai történetre tippelnék, ahol a sátáni Herceg fellázítja az embereket önmaguk jóságos, szellemi lénye ellen (ezért támadják épp a kórházat), de amikor a törékeny, "emberi" öregember képében felismerik önmagukat, felhagynak ezzel, és az isteni bálna kiszabadul, a város központjában marad.

Megvalósítás

A Sátántangó után már nem értek meglepetésként az elviselhetetlenül hosszan kitartott jelenetek (pl. ahogy János és a zenetudós sétál - nagyon hosszan, és már nem tudtam, hogy nevessek-e), de itt annyival továbbfejlesztett a technika, hogy a kamera az egyes jelenetek után is "ottfelejtődik" még egy darabig, mint a Jeanne Dielman esetén. A világosság és a sötétség váltakozása igen jellemző; néha alig látunk valamit a sötétségben, néha pedig épp az ezt felemésztő, vakító fénytől nem látunk tisztán. (Jellemző, hogy az egyik legizgalmasabb jelenet nem is rombolás, hanem a megérkező cirkuszi teherautó lámpáinak falra vetülése.)

A filmnek ugyanolyan apoklaiptikus hangulata van, mint a Sátántangónak: öreg, leharcolt emberek és épületek, sivár táj és belső terek, kevés beszéd, semmi vidámság. Fontos szerepet kap a zene, de a nagy csendhez képest érzésem szerint zavaró, amikor megszólal. Nagyon nagy hibája a filmnek a már sokat említett rombolás rész, ebben ugyanis borzalmasan amatőr, nagyon látszódik, hogy eljátszott az egész (mint amikor A keresztapában az idősebb Corleone-fiú veri látványosan a levegőt a vejük helyett).

Élmény

Kétórás idejével jóval könnyebben végigülhető film a Sátántangónál, de nem kevésbé lassú. Megvan a maguk bája az ilyen filmeknek is, de valljuk be, nem ezekhez vagyunk szokva, és így nem könnyű. A történet is hatásosabb lehetett volna sokkal egy ügyesebben kivitelezett akció-jelenettel, de így se volt teljesen katarzismentes.

Érdekességek

- Werckmeister 17. századi német zeneszerző volt, a jóltemperált hangolás egyik meghatározó alakja.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr9712699027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása