Artúr filmélményei

Részeges karatemester 2 (1994)

2016. november 05. 23:13 - Liberális Artúr

 

Rendezte: Chan, Jackie - Liu, Csia-Liang
Műfaj:
kung fu
Főbb szereplők:
Jackie Chan

Megjelenés: 1994, Hong Kong
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 7,6 pont
Előzetes: https://youtu.be/7P7tWqwKqE4
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/reszeges-karatemester-2-jui-kuen-ii/movie-30735

Tartalom

Fej-hung (a rendező, Jackie Chan), a részeges kungfu mestere és orvos apja hazafelé tartanak ginzeng vadászatból egy vonaton utazva a brit konzullal. Csomagjaik összekeverednek, így Fej-hunghoz kerül egy csempészett kínai műkincs, a brit konzultól pedig egy titkosügynök (a másik rendező, Csia-Liang Liu) ellopja a műkincsnek hitt ginzenget. A konzul emberei sejtik, hogy Fej-hungnál van a műkincs, ezért verekedésbe keverednek vele. Mostohaanyja a show kedvéért a verekedés közben is alkohollal itatja, de túllő a célon és a részeg Fej-hung még saját apját is megüti a harc hevében. Ezért, és mert a ginzeng helyett egyik páciensüknek mérgező gyökeret adott, apja kitagadja. Fej-hung csak még inkább lerészegedik bánatában, így könnyen elverik második találkozásukkor a  konzul emberei, majd nyilvánosan megszégyenítik. Ekkor beállít a műkincs után kutakodva a titkosügynök is...

A film messze elsődleges célja a szórakoztatás, de azért kedvemre való módon belecsempésztek két témát is szőrmentén a nézők nevelésére. Az egyik a hagyományos kínai identitás megőrzésének fontossága (felületes ismereteim szerint mostanság ez már egyre kevésbé célja a kínai vezetésnek), hiszen a britek el akarják vinni kulturális kincseiket, és akkor az ifjúságnak nem lesz lehetősége történelmet tanulni. A másik az alkoholizmus veszélyeire való figyelmeztetés, ami kissé felemásra sikeredett, hiszen egyrészt vagány és hasznos dolognak van beállítva az alkohol, másrészt viszont hangsúlyosan megjelennek a mellékhatások is, mint az önkontroll elvesztése és egyéb egészségügyi károsodások.

Megvalósítás

Mint a címből kiderül, ez már a történet második része, és bár vannak utalások rá, nincs igazi összefüggés köztük Fej-hung személyén kívül, aki itt már a cselekmény indulásánál a részeges technika mestere. (Ja, és tekintsünk el attól az apróságtól, hogy Kínában nincs karate - az Japán.) A sztori kissé felületes, úgy értve hogy van egy egyértelmű rossz és egy egyértelmű jó oldal, a karakterek is csak röviden vannak felvázolva, illetve olcsó hatásvadász trükkökkel él a hangulat fokozása érdekében. Sokan szemére róják ezt a vegyes hangulatot, amibe belefér a durva kínzás és a csetlő-botló poénok egyaránt, de szerintem nincs ezzel baj. és ha már az erőszak szóba került: lehetne kritizálni a filmet amiatt, hogy erőből oldja meg a konfliktusokat, csakhogy mondjuk A sötét lovag - felemelkedéssel szemben itt az alaphangulat komolytalan, az erőszaknak nincs komoly következménye. Pontosan olyan naiv és ártatlan, mint a Bud Spencer filmek verekedései. Az identitás és az alkohol témáira most nem térnék ki külön mert nem kapnak olyan nagy szerepet, egy dolgot azonban még is megemlítenék: az utolsó jelenet kissé hirtelennek tűnt, és mint kiderült, nem véletlenül. Nyugaton terjesztett változatot megvágták, amiből kiderült volna, hogy Fej-hung az ipari alkoholtól meghülyült és megvakult ideiglenesen - ez a terjesztők szerint nem illet a film könnyedebb hangulatához. A szórakoztatásért egyfelől a humor felel, ami részben helyzetkomikumból, részben esésekből áll, de alapvetően a mostohaanya karaktere köré csoportosulnak, aki iszonyat vicces, pedig alapvetően a poénjai meglehetősen primitívek. A másik szórakoztató elem természetesen a kungfu.

Ó igen, a kungfu. Már többször hivatkoztam Chanre, noha még nem láttam "szakértői" szemmel a filmjeit, de emlékeim nem csaltak. A verekedések koreográfiája a művészi balettel egyenértékű, nemcsak gyorsak és látványosak, de többször zseniálisan felhasználja a környezetének eszközeit is, és gyakran humorral is vegyítik őket. Erre kiváló lehetőséget biztosít a részeges harcstílus, hiszen ott egy a helyzet komolyságát figyelmen kívül hagyó részeg kiszámíthatatlan és komikus mozdulatait láthatjuk. Mindezt különösebb trükkök, animációk és kaszkadőrök segítsége nélkül, ami persze sok sérüléssel is járt. Az akciójelenetek kamerabeállításai is épp olyanok, amilyet a helyzet épp megkíván, de egyébként más jellegű kreativitást nem fedeztem fel benne.

Élmény

Sokszor csalódtam már gyerekkori kedvenc filmben, de ez nagyjából hozta azt, amit vártam: hozza az érzelmi hullámvasutat, vicces és a verekedések nagyon látványosak. Őszintén szólva azonban egy idő után már sok volt belőlük. Addig érdekesek, amíg kreatívak, mint amilyen a vonat alatti verekedés volt vagy az első ténylegesen részeges összecsapás. Legtöbben a filmvégi verekedést istenítik, de annak elemeit már elsütötték ez utóbbiban. Szóval a történet kissé felszínes, a megvalósítás csak a harcjeleneteknél érdekes, de összességében nagyon is szórakoztató filmről van szó.

Érdekességek

- Színészek, akiket láthattunk korábban: Jackie Chan (Egy csipetnyi zen), Andy Lau (Vadító szép napok)
- A főgonoszt beugróként végül Chan testőre játszotta el.
- Vong Fej-Hung (1847-1924) létező népi hős, orvos és korának egyik legjobb harcosának számított.
- A részeges technika ugyancsak valós, valószínűleg a 10-13. században alakult ki. Természetesen csak imitálja a részegséget, alkoholt tilos fogyasztani hozzá.

Következik: Salo, avagy Szodoma 120 napja

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr1312698593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása