Artúr filmélményei

A megvetés (1963)

2015. augusztus 05. 00:28 - Liberális Artúr

Rendezte: Godard, Jean-Luc
Műfaj:
dráma, szatíra
Főbb szereplők:
Brigitte Bardot, Michel Piccoli

Megjelenés: 1963, Franciaország
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 7,7 pont
Előzetes: https://youtu.be/rF0Ju0ONwGU
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/a-megvetes-le-mepris/movie-4689

Tartalom

Egy előítéleteinknek tökéletesen megfelelő, tipikusan bunkó amerikai producer az Odüsszeiát forgatja újra, rendezőnek Fritz Langot kérte fel, aki viszont a forgatókönyvet művészfilmként vizionálja. A producer ezért felkér - vagyis szinte pénzzel megveszteget - egy színműírót (Michel Piccoli), hogy írja át a film forgatókönyvét. Az ő hármasuk vitatkozik arról, hogyan is kéne értelmezni az Odüsszeiát. Eközben a producer nyomulni kezd az író gyönyörű feleségére. Részben talán emiatt, hamarosan összevesznek a házasok az újonnan hitelre vett, modern lakásukban. A férj próbálja kitalálni miért nem szereti már többé felesége, és miért veti meg.

A Kifulladásignál valamivel több kapaszkodót kínál a film, így részben inkább a Personához hasonlítanám, ami az érthetőségét illeti. Ugyanakkor ha lehet hinni a leírásoknak, erős a párhuzam Godard valós életével (viszonya feleségével, harcai a stúdiókkal); az ilyen belsős utalások számomra elfogadhatatlanok, hiszen csak egy nagyon kis csoportnak jelent bármit is. Ami nekünk is felfogható, azok a párhuzamok a már említett Odüsszeiával, Franciaországgal, a filmkészítéssel - és bizonyára találnánk még szimbólumokat bőven.

Megvalósítás

Inkább sok, kisebb technikai megoldást láthattuk, mintsem a filmen végigvonuló stílust: egy pillanatra felvillannak korábbi jelenetek; a kép a franciák trikolorjának egy-egy színére van színezve; a háttérben feltűnnek moziplakátok, többek közt a hasonló házastársi válságot bemutató Itáliai utazásé; híres jelenete a házastársi veszekedés, ahol a még üres lakásban szobáról-szobára járnak, a kamera pedig egyikükről másikukra siklik. A filmforgatás jelenléte egy filmben már eleve idézőjelbe tesz egy-egy filmet, de itt még mintha a zene is rátenne egy lapáttal, ami miatt inkább parodisztikus hatású lett a történet: rendre, szinte röhejesen sokszor csendül fel ugyanaz a szép, rövidke dallam, függetlenül attól, hogy épp milyen a film hangulata vagy hogy mikor hallottuk utoljára.

Tartalmi elemei hasonlóan gúnyosak: a producer csak erőszakos stílusával csak igent és nemet hajlandó válasznak elfogadni; több nyelven kommunikálnak a szereplők, és persze egyedül az amerikainak van szüksége tolmácsra, Lang pedig bölcs rendezőként minden nyelven beszél; a forgatás története néha belekeveredik a valós történetbe... stb.

Élmény

Újabb művészfilm, kicsit érthetőbb, de öncélúbb is, mint a Kifulladásig. A cselekmény mindössze egy házaspár kapcsolatát mutatja be, aminél a férjhez hasonlóan mi sem érthetjük igazán, miért változott meg a feleség hozzáállása hirtelen. Minden értelemszerű tipp ugyanis elhangzik a férj szájából, mindegyikért bocsánatot kér, de a feleség mindig csak legyint, mintha teljesen másról lenne szó. Láthatunk pár kreatívabb megoldást, de összességében nincs a filmnek magával ragadó stílusa. Azt hiszem ez a film afféle paródia vagy szatíra akar lenni, csak nem elég érthető, szórakoztató.

Érdekességek

- Színészek, akiket már láthattunk korábban: Michel Piccoli (A burzsoázia diszkrét bája)
- A filmben szerepel maga Godard, a rendező is, illetve egy másik legendás rendező, a magát alakító Fritz Lang, valamint az operatőr, Coutard is.
- Godard azért mutogatja teljesen meztelenül, de minden erotika nélkül Brigitte Bardot-t testét, mert a film producerei követelték, hogy a szexszimbólum ebben a minőségében is jelenjen meg.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr2212699295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2021.04.17. 15:33:22

Bennem is felmerült a Paul és Godard közötti párhuzam, leginkább azért, mert annyira hasonlít egymásra a két karakter. Godard magánéletéről semmit sem tudok, de ha valóban van hasonlóság, akkor jó volt a gyanú.

Nekem nagyon tetszett ez a film. Igaz, ennek nagy szerepe van BB jelenlétének. Egy szép és erős kisugárzású színésznő nálam nagyon el tud adni egy filmet. Ezt tetézte Capri...

írod, hogy "A cselekmény mindössze egy házaspár kapcsolatát mutatja be"... ez nekem nem feltétlenül elégtelen... van néhány film, ami mögött "csak" ennyi van :)

hát igen, látom ez egy nagyon korai írásod, itt még valószínűleg világmegváltást vártál minden filmtől :)
süti beállítások módosítása