Artúr filmélményei

Marketa Lazarova (1967)

2016. július 10. 20:15 - Liberális Artúr

 

Rendezte: Vlacil, Frantisek
Műfaj:
történelmi
Főbb szereplők:
Josef Kemr, Nada Hejna

Megjelenés: 1967, Csehszlovákia
Hossz: kb. 3 óra
IMDB: 8,2 pont
Előzetes: https://youtu.be/wpQoB_FrGus
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/marketa-lazarova-marketa-lazarova/movie-61393

Tartalom

A középkori Csehországban egy jövendőbeli német püspök fiával és kíséretével vág át a havas tájon, amikor a nemrég hozzájuk csatlakozott, magát bolondnak tettető, félkarú Adam váratlanul rájuk támad. E támadáshoz csatlakozik Adam tesvére, a lesben álló Mikolas is. Többeket megölnek, két túszt ejtenek, köztük a püspök fiát, de a püspöknek sikerül elmenekülni. Adam és Mikolas az öreg Kozlik fiai, aki kisnemes létére útonállásból szerzi pénzét. Mivel a püspök elmenekült és beárulta Kozlikékat, a környék kapitánya magához hívatja Kozlikot, hogy váratlanul letartóztathassa, ám az öreg némi dulakodás után megszökik. Mikolas a szomszéd kereskedőhöz, Lazarhoz megy segítségért a kapitány várható támadása miatt, ám az elkergeti a férfit. Mire azonban a kapitány valóban megérkezik Kozlikékhoz, ők már elbújdostak az erdőbe, és az embereik egy része pedig bosszút áll Lazarékon, sőt Mikolas elrabolja és megerőszakolja Lazar apácának készülő lányát, Marketát. Amikor Mikolas nem hajlandó megkínozni Marketát, Kozlik Alexandra nevű lánya pedig lefekszik a fogva tartott püspök fiával, Kozlik láncra kötve elzavarja négyüket. Szerencséjükre, mert ekkor rátalál Kozlikra a kapitány...

A cseh-szlovák kultúra ismeretének hiányában nem lehetek benne biztos, hogy miről szól a film, de az általam olvasott kritikák sem tudtak többet felmutatni annál, hogy egyfajta átmeneti kort láthatunk, amelyben jelen vannak még a pogány szokások, de a kereszténység is, ám egyikkel sem szimpatizál a történet. Ezt az átmenetiséget ugyanakkor gyengíti, hogy nem történik átmenet; a két kultúrkör, valamint a régi és az új civilizációs rend egymás mellett egyszerre létezik, kettejük kölcsönhatásából pedig talán valami új lesz (nyilván a modern Csehszlovákia), de ezt már nem láthatjuk.

Megvalósítás

A nyitókép farkasokkal indít, akik más szimbolikus állatokkal gyakran vissza-visszatérnek A biblikusabb állatok közé tartozik a vérfertőzést megtorló kígyó vagy a kedvencem, a kisbárány, amiről a kb. egyetlen vicces jelenetben kiderül, hogy egyben a vándorszerzetes "felesége" (ez persze nem gátolja meg abban, hogy jóízűen megegye). Természetesen bővelkedik más keresztény szimbólumokban is, a pogányságra talán csak Alexandra sámánszerű fája utal, de az erőteljesen. A táj nem kevésbé fontos kifejezőeszköz, szinte végig zord, havas, hideg, ellenséges. A filg egész hangulatára ez volt jellemző, nyoma se volt vidámságnak, örömnek, megnyugvásnak vagy idillnek, minden kegyetlen volt és erőszakos (ezért is hasonlítják a kicsit későbbi Andrej Rubljovhoz). Bár a cselekmény szála egyértelmű, mégis epizodikusra szabdalták fel, ugrálunk az időpontok és a helyszínek között. Ezt az epizodikusságot a régi regényeket idéző, fejezeteket összefoglaló előszóval érik el. A karakterek is természetesen jelképesek, Kozlik erő- és tisztességalapú mini társadalma a pogány, régi rend, a kapitány és a német püspök pedig a kereszténység és a civilizáció képviselői. Lazar a kettő közt próbál boldogulni, ő maga inkább Kozlik felé hajlik, marketát azonban már apácának szánja. Marketa és a püspök fiának fogságba esésével jöhet létre a szimbiózis, hiszen a fiú Alexandrába szeret bele, Marketa pedig Mikolasba.

Külcsínben meglepően izgalmas volt. Gyakran álomszerűnek tűnt amiatt, hogy a karakterek szája sokszor nem mozog, de visszhangos halljuk amit "mondanak" így is. Többször átvette a kamera egy-egy szereplő nézőpontját úgy, hogy igazából nem is lehettünk biztosak abban, kinek a szemeivel látunk. Hogy még jobban érvényesüljön a hatás, látomások, múltbéli vagy jövőbeli képek ugranak be egy pillanatra. Hasonló elv szerint előfordult az is, hogy nagyon rövid időre mutattak valamit (legzseniálisabb az volt, amikor Marketa imára ereszkedett volna, előrelépett, a kamera vele együtt haladt, de észrevette hogy vértócsába lépne, ezért visszahőkölt a kamerával együtt - mindez egy pillanat alatt történt, nem volt igaz jelentősége, mégis tökéletesen éreztette min mehet át Marketa). A kamera sokat mozog, forog, néha szokatlan szögeket is felvesz. A keresztapát idézően a film vége párhuzamos vágással zárul: egyfelől láthatjuk Mikolas bukásra ítélt kísérletét, miközben Marketa fogadalmat tesz az apácáknak (szintén sikertelenül). Az állatidomítás és a harcjelenetek azért mai szemmel kissé bénák, de érdemes megjegyezni, hogy a hitelesség érdekében Vlacil, a rendező a hosszúra nyúlt két éves forgatás alatt a színészeket kiköltöztette az erdőbe a filmbéli jelmezeikben. A zene kezdetben korhű egyszólamú gregorián, de időnként bevadul és kórusmű lesz. Egyetlen részt nem tudok hova tenni, ami a film közepe tájékán van. Az új epizódot felvezető narrátorral váratlanul beszédbe elegyedik a bárányával sétáló vándorszerzetes (amely jelenetet fentebb is említettem már). Ez kifejezetten komikus és megbontja kissé a negyedik falat.

Élmény

Tipikusan olyan szerzői művészfilm, ami csak az 1960-as évek Európájában készülhetett. A történe számomra nem mondott sokat, de látványban sokkal intenzívebb volt annál, mint amire számítottam. Ha rövidebb és tömörebb, talán veszít hangulatából, de erősebb összességében.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr6012698757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2023.06.28. 14:39:23

Látom, te sokkal többet értettél meg a filmből, mint én. Legalábbis a posztodban több olyan momentumot olvastam, amit vagy nem vettem észre, vagy nem esett le a jelentése. Attól függetlenül, hogy számomra ennyire zavaros volt a film, esztétikai gyönyört jelentett.
süti beállítások módosítása