Artúr filmélményei

A legkedveltebb és legkevésbé kedvelt filmek (az IMDb szerint)

2017. július 06. 21:40 - Liberális Artúr

A legkevésbé kedveltek:

(A rövidfilmes korszak filmjeit nem vettem bele)

Hullámhossz (Snow, 1967) - 5,8 pont

A film lényege amit és ahogy mutat. Ez pedig gyakorlatilag egy állókép, amelynek középpontjában egy kép van, melyre a kamera nagyon lassan közelít. Szóval ez a film teljesen eltér a hagyományostól, nincs igazi története, nem próbál szemkápráztató sem lenni, és ezúttal lövésem sincs mit akar üzenni és még a leírásokból sem értettem meg. Elhiszem hogy formailag filmtörténeti jelentőségű, de átlagos nézőként nekem értelmezhetetlen volt.

Salo (Pasolini, 1975) - 6,0 pont

A Saloi Köztársaságban négy fasiszta, előkelő férfi összeszedet kilenc fiút és kilenc lányt, hogy egy kastélyba vonulva kiélhessék rajtuk perverzióikat. Aki nem elég együttműködő, azt a szabályok értelmében meg kell csonkítani, aki pedig bármilyen vallási megnyilvánulást mutat, ki kell végezni. Minden este hat órakor négy baráti, középkorú prostituált erotikus történetet mesél életéből, hogy felizgassák az urakat... Az üzenet egyszerű és egyértelmű, a képi megvalósítást is alárendelik neki. A kérdés az, hogy beválik-e? Gusztustalan, a kínzások borzalmasak és emlékezetes lesz annak, aki látta. De szükség volt erre? A hatalmat utáljuk meg általa vagy egyszerűen a képek csak önmagukban sokkolóak és nem társítjuk hozzá az elnyomást? Ráadásul a kínzásokig a történet inkább unalmas, nem történik semmi a válogatott perverziók felsorakoztatásán kívül. Azt hiszem az a baj a filmmel, hogy az alap- és nem a mély érzelmekre hat.

Amor Estranho Amor (Khouri, 1982) - 6,0 pont

1930-as évek(?), Brazília. A kiskamasz Hugo váratanul anyja felügyeletére marad, aki viszont egy luxusbordélyházban dolgozik. A lányok persze azonnal rávetnék magukat az ártatlan Hugóra, sőt, egyikük meg is teszi... Nem találtam róla értékelhető leírást, a legtöbben csak sima erotikus filmnek látják, de a rendező életművét látva biztosak lehetünk benne, hogy ez valamilyen allegorikus történet tekintettel az erős politikai kontextusra. A fő oka az lehet kevésbé előnyös pontozásnak, hogy eléggé pedofil, hiszen láthatóan nincs dublőre a fiúnak, mégha nem is történik valódi aktus.

Félix száműzetésben (Kentridge, 1994) - 5,9 pont

A rövid animációnak alig vannak eseményei, mindössze Felixet látjuk magányosan szobájában, illetve Nandit ahogy földmérőként(?) dolgozik. Egy ponton tekintetük összekapcsolódik, ám Nandit lelövik több másik feketéhez hasonlóan. A film témája az 1994-es első szabad dél-afrikai választások apropóján az ország identitása, ahol a táj része a sok erőszakos halált halt áldozat. A lepontozás talán annak köszönhető, hogy elsőre nehéz lehet értelmezni az egyedi technikával készített látottakat.

+1:

Egy elefánt kivégzése árammal (Porter, 1903) - 2,9 pont

Bár nem akartam a kezdetleges korszakból filmet rakni ide, mert alapból elég rossz az értékelésük - érthető, de igazságtalan módon - , ez mégis idefér, hiszen egyelőre egy filmet se pontoztak le a listámról ennyire brutálisan. Mivel egypercesről van szó, a cím leírja a teljes cselekményt. Nekem a legkevésbé sem volt megrázó, egyszerűen eldőlt az áldozat egy pillanat alatt, mindenesetre jól mutatja az IMDb közönségének értékítéletét, hogy messze ez van a legjobban lepontozva, és nyilván nem az esztétikai vonásai, hanem az állatkínzás miatt. Pedig ebben a korban ugye még embereket is mutogattak állatkertben...

Futottak még:

A legkedveltebbek

A keresztapa (Coppola, 1972) - 9,2 pont

Szokatlan téma, ikonikus színészek és karakterek, film noir színesben, szállóigék, Talán már annyira ez számít A FILM-nek, hogy akinek nem tetszik, az se meri leszavazni. Aprólékosan, mégis visszafojtva kidolgozott főhősön keresztül lehetünk szemtanúi egy erkölcsi bukásnak, ami sosem volt valójában bukás. A hangulata, az a legerősebb.

A keresztapa II (Coppola, 1974) - 9,0 pont

Azt hiszem az első és a második rész is eléggé egyforma, tulajdonképpen egy darab egységes filmet látunk, így most eltekintenék a kis fogalmazástól.


Tízparancsolat (Kieslowski, 1989) - 9,1 pont

Értetlenül állok a siker előtt, de most nem azért mert érdemtelennek tartom a korunkba helyezett Tízparancsolat történeteit, hanem mert az efféle művészfilmes alkotásokat nem szokta szeretni a nagyközönség. Talán az lehet az egyik ok, hogy Amerikában nem volt elérhető vagy tíz évig, és addigra már nagy elismertségnek örvendett.

A remény rabjai (Darabont, 1994) - 9,3 pont

Míg a világ a Ponyvaregénnyel volt és van elfoglalva, szép csendben beelőzött mindenkit A remény rabjai 2008-ra, és egy idő után már maga az elsősége generálja neki a jópontokat. A szó jó értelmében érzelmes film nem megváltó, de jogosan tartozik a legjobbak (ha nem is a legeslegjobbak) közé.

A sötét lovag (Nolan, 2008) - 9,0 pont

Az IMDb egyik gyengesége az, hogy nem túl ellenálló a divathullámokkal szemben (a másik oldal, a sznobok, akiket én is képviselek, viszont nem túl nyitottak az újdonságokhoz). Nem rossz film egyáltalán A sötét lovag, hiszen minden néző igényét kielégíti, de azért nem tartozik a legeslegjobbak közé. Úgy érzem nagyban hozzájárul a sikerhez az is, hogy az egyik főszereplő kb. a marketingkampány közepén tragikusan és fiatalon meghalt, és már csak kegyeletből is illik felszavazni.

Futottak még:

Szólj hozzá!
Címkék: lista

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr1912698331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.