Artúr filmélményei

Központi pályaudvar (1998)

2019. október 14. 14:34 - Liberális Artúr


Rendezte: Walter Salles
Műfaj:
dráma
Főbb szereplők:
Fernanda Montenegro, Marilia Pera, Vinicius de Oliveira

Megjelenés: 1998, Brazília

Hossz: kb. 2 óra
IMDB:
7,9

Ajánlott írás: -
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/kozponti-palyaudvar--central-do-brasil/movie-3551

Cselekmény: Dora (Fernanda Montenegro) postás a pályaudvaron, írástudatlanok diktálásait írja le és küldi el levélben a címzetteknek - ha jónak látja. Barátnőjével ugyanis esténként elolvassák a leveleket és az arra érdemteleneket inkább kukázzák, mint pl. amilyen a házasságszédelgő csaló vagy a kisfiát egyedül nevelő nő, aki a fiúval akarja visszacsábítani a távolba költöző, részeges apát, de valójában inkább csak a pasi hiányzik neki. Csakhogy egy nap halálra gázolják a nőt és kisfia, Josue magára marad. makacsul az állomáson tanyázik jobb híján, Dora pedig megsajnálja és hazaviszi, de aztán mégis inkább egy gyerekkereskedőnek adja jó pénzért, mert azt hiszi, amerikai családhoz kerül. Amikor barátnője felvilágosítja, hogy Josue már túl nagy az örökbefogadáshoz és valószínűbb, hogy szervkereskedőknek kell, másnap Dora megszökteti. Persze azonnal rászáll az alvilág, kénytelen menekülni...


Téma: A felszínen Dora karakterdrámája, valójában sokkal inkább mindent összefogó... himnusz? Brazíliáért, bízva a kiábrándító jelen helyett egy szebb jövőben, ami elérhető összefogással, szeretettel.

Tartalom: Mert milyennek festi le a jelent a történet? Az addig főleg jellegzetesen latin, szociodokumentumfilmekkel foglalkozó rendező talán a Kairói állomás nyomán a pályaudvarra kalauzol minket, ahol összegyűlik a társadalom alja: írástudatlan szegények, utcán élő gyerekek vagy gengszterek, akik egy zacskó csipszért agyonlövik a tolvajt. Ebben a környezetben edzödött cinikussá Dora, akinek láthatóan legnagyobb gyerekkori traumája iszákos apja volt, de nem mehetünk el az őt alakító Montenegro mellett sem, aki ikonikus színésznője a brazil diktatúra éveinek, tehát nyilván ez is benne van. Párja, Josue könnyen átlát rajta mindig, sosem látott apjában, Jesus-ban viszont feltétlenül bízik, noha Dora tudja, hogy milyen alak lehet. És itt álljunk meg egy pillanatra, nyilván nem véletlen még brazil mércével sem, hogy a megváltóként várt apa neve Jézus, a fiúé pedig  Józsua (más biblikus nevek mellett). Szóval a megtört brazil és a még idealista fiatal elindul az apa felkutatására, és mint egy rendes road movie-ban, itt is lassan összekovácsolódnak, miközben teljesen legatyásodnak, hogy különféle vallási eseményekbe sodródva "megtisztuljanak". A legszebb jelenet eztuán talán az, amikor újra levélírővá válik Dora, ami a kezdőjelenet cinikusságával szemben ezúttal sokkal pozitívabb. A generációs különbség többször megmutatkozik, a fiatalok mint reményteliek, az idősek megtörtek.

Forma: Hmmm... nem igazán volt stílusában egységes. Igazi modern, profin összeállított film, minden a helyén van, ha kell a kamera felveszi a szereplő nézőpontját, ha kell távoliban vesz, ha kell gyorsak a vágások, ha kell lassúak. Van egy hatásos tömegjelenet és jó a szereplőválogatás, de nem feltétlenül a színészi játék miatt, hanem mert érdekes arcokat vonultat fel közelről a redező. A Jesuát alakító gyerek azért dícséretet érdemel, a gyerekszereplők általában idegesítenek, de ő természetes volt.

Élmény: Aranyos film volt annak ellenére, hogy elég kegyetlenül indult, de aztán mégis alapvetően meleggé vált - és ez is volt a célja, hiszen a rendező egy pozitív, jövőben bízó üzenetet akart küldeni. Annyira nem volt szívetmelengető, mint szerettem volna, de azért elmegy.

Érdekességek:

- Korábban láttuk: Fernanda Montenegro (Eles Nao Usam Black-tie, A csillag órája, Négy nap szeptemberben), Othon Bastos (Isten és Ördög a Nap földjén, A halál Antoniója, Sao Bernardo, Négy nap szeptemberben), Matheus Nachtergaele (Négy nap szeptemberben, Isten városa)
- A levélíró foglalkozásról sajnos nem találtam infót, de Brazíliában jelenleg is a lakosság harmada írástudatlan.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr3415218752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.