Artúr filmélményei

Holy Motors (2012)

2020. január 27. 21:54 - Liberális Artúr


Rendezte: Leos Carax
Műfaj:
dráma, fantasy
Főbb szereplők:
Denis Lavant, Edith Scob, Kylie Minogue

Megjelenés: 2012, Franciaország

Hossz: kb. 2 óra

IMDB:
7,1

Ajánlott írás: https://szelesvaszon.blog.hu/2012/10/22/premier_holy_motors
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/holy-motors--holy-motors/movie-130601

Cselekmény: A moziban a nézők alszanak. Oscar (Denis Lavant) menő üzletembernek tűnik rutinos titkárnővel (Edith Scob), első napi programja mégis az, hogy öreg koldusasszonyak öltözve kéreget; ezután egy animációkhoz használt teremben harcol és szexel; a következő állomás egy modelfotózás, itt bizarr őrültnek öltözve rabolja el a model Kayt (Eva Mendes) és barlangjába hurcolja...

Téma: A rendező szerint a Geekz nyomán:

...a filmje az internetes társadalomban átalakuló emberi kapcsolatok parabolája, a limuzinok a virtuális világ szimbólumai (bérelt eszközök, amikből kilátnak, de amikbe a kívül lévők nem látnak be).

Ha ez így van, nagyon rosszul csinálta meg, az egyetlen netes nyom ugyanis a temetőbéli sírokon található weboldalak. Tekintettel a cselekményre és a filmes utalásokra, sokkal kézenfekvőbb a színjátszás allegóriájaként tekinteni rá (és ebbe beleférhetnek a neten eljátszott szerepeink is), illetve a film szerepére az életünkben.

Tartalom: Jelképes jelenettel indulunk, maga a rendező lép be a gépteremből egy alvó nézőkkel teli moziba. Ezután indul a cselekmény. Elsőre kissé tanácstalanok lehetünk, de rövidesen tudatosulhat bennünk, hogy Oscar szerepeket játszik megrendelésre, gyakorlatilag végig ennyit látunk. Később kiderül, hogy ezt többen csinálják, lehet, hogy mindenki csak szerepeket játszik. Azért gondolom, hogy a színjátszás a központi téma, mert egy ponton megjelenik Oscar főnöke(?), akivel arról beszélnek röviden, hogy a néző és a színész között észrevehetetlenné váltak a határok, de Oscar továbbra is csinálni szeretné a színjáték esztétikai szépsége miatt. A különböző előadások egyébként különböző műfajú filmeket jelenítek meg gyakran jellegzetes karaktertípusokkal. Valószínűleg sokkal több van egy-egy előadásban, mint amit elsőre észre lehet venni és hosszasan lehetne elemezni őket (pl. amikor apát alakít, a rosszat elkövető tinilányától azokkal a szavakkal búcsúzik, hogy a büntetése az, hogy együtt kell élnie magával), illetve számos ponton összetalálkozik önmagával vagy egyik szerepével. A legnyilvánvalóbban a film "metásodása" ott érhető tetten, amikor a titkárnőt alakítő Scob felölti leghíresebb szerepe kellékét, az 50 éves Szemek arc nélkül maszkját. És akkor nem beszéltünk még arról, hogy az Oscart alakító színész simán tekinthető a rendező alteregójának a neve és az állandó munkakapcsolatuk miatt. Lehet, hogy ez zavarosan hangzik, de az is, sokszor Bunuel filmjeire hajaz a szürrealitása, de annál jóval könnyedebb és szórakoztatóbb módon. Ja és a cím maga is szerintem a színészekre utal, mégha látszólag a limuzinokat is jelenti (bár több írás szerint ezek a "motorok" a filmkészítés régi eszközei, és a történet óda a digitális kor előtti filmezéshez).

Forma: A különböző előadások különböző műfajokhoz tartoznak, képi világuk is ezekhez igazodik, bár olyan jelentős eltérés nincs köztük, hanem inkább a stílusban jelenik meg (ld. a musical-rész látványosan nagyszabású beállításait vagy a zenei klip kamerábasétálós nézetét). Jó a színvilág, de a fő látványelem mégis csak a sok groteszk kép, amikből igyekeztem e poszt képeit kiválogatni. Ha igaz, hogy ez a digitális korszakról szól, akkor ezt az időnként megrongálódott merevlemezre hajazó torzulások jelzik, esetleg Muybridge filmkísérletei. A film azért Oscar és alakításai körül forog, ezeket hibátlanul hozza is a színész, a zene nem annyira érdekes.

Élmény: Lehetne érdekesnek nevezni vagy dicsőíteni, hogy egy értelmesebb filmnek ilyennek kéne lennie, de az az igazság, hogy nem tudott lázba hozni, nem éreztem benne az újszerűséget. Ezzel együtt az elvontsága ellenére is fogyasztható, szórakoztató.

Érdekességek:

  • Korábban láttuk: Denis Lavant (Szép munka), Edith Scob (Szemek arc nélkül), Eva Mendes (Kiképzés), Michel Piccoli (A nap szépe, A burzsoázia diszkrét bája)
  • Edith Scob tavaly hunyt el 81 évesen.
  • Maga a rendező is feltűnika film eleji mozigépész szerepében.
  • Az alapötletet a limuzinok adták, mint kiöregedőben lévő, bérelhető gépek.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr7115414724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.