Artúr filmélményei

Sztrájk (1925)

2020. június 03. 23:59 - Liberális Artúr

Rendezte: Szergej Eisenstein
Műfaj:
néma
Főbb szereplők:
-

Megjelenés: 1925, Szovjetunió

Hossz: kb. 1,5 óra

IMDB:
7,6

Ajánlott írás: -
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/sztrajk-stachka/movie-2386

Cselekmény: 1903, Oroszország. Egy gyár munkásai szervezkednek, amit a vezetés nem néz jó szemmel és besúgókkal figyelteti a szervezkedést. Egy nap eltűnik egy műszer, az igaztalanul megvádolt munkás azonban nem tud együttélni a szégyennel és felakasztja magát. Amikor a vezetés ezt érzéketlenül kezeli, a munkások fellázadnak és sztrájkot hirdetnek. A gyár leáll, a munkások otthon maradnak...

Téma: Primitív propaganda lévén nem cizeláll, a munkások jók, a tőkések és a nekik dolgozók gonoszak. Bár egy lenini tételmondattal indít, miszerint egységben az erő, ez a legkevésbé sem mutatkozik meg, a végszó pedig az, hogy emlékezni kell az elszenvedett igazságtalanságokra.

Tartalom: Hat részre oszlik a történet főcímekkel elválasztva: az elsőben a munkások szervezkednek, a másodikban kitör a sztrájk, a harmadikban és negyedikben lassan ellentámadásba lendül a hatalom, az utolsó kettőben pedig akcióba kezd. A történet íve oda akar kifutni, hogy a munkásokkal igazságtalanul bánnak, de az elejéről pont hiányzik annak felvázolása, hogy miért is rossz nekik, illetve ahogy írtam, nem igazán oda fut ki a sztori, ahová beharangozták. Ennek az lehet az oka, hogy sorozatnak szánták, amit végül nem fejeztek be. Szovjet módra nincs főszereplő, bár vannak kiemeltebb, igaz, jellemtelen karatkterek - kivétel ez alól talán "a király", aki funkciójától függetlenül egyéb jellemvonásokkal is bír. A hatalom, azaz a tőkések végtelen egyszerűségükben már parodisztikusak, mind kövér, hedonista alak, akik a munkások követeléseivel törlik le a foltot cipőjükről, hogy egy jellegzetes részt említsek. Szélsőségességében odáig megy a történet, hogy a munkásokon kívül mindenki gonosz, de legalább annyia mégis árnyalt, hogy a munkásokat se mutassa be egységesnek. A karaktereket gyakran párhuzamba állítják állatokkal, illetve a történet szépen tükröződik, ami a harmadik-negyedik részben látszik leginkább: a sztrájk kezdetekor a harmadik részben, azaz a felénél a munkások még vidámak, boldog családi életet élnek, ám a sztrájk elhúzódásakor a negyedik részre már ingerülten viselkednek otthon.

Forma: A feléig kb. nem voltam oda túlságosan a filmért, a képek nem voltak markánsan kiemelkedőek, noha már megmutatkozott a Patyomkin páncélost előrejelző ritmikus montázstechnika. A ritmusa a későbbiekben sem érte el utódja szintjét, ám megkockáztatom, hogy bevágásaiban bátrabb és így élvezetesebb volt nála. Ott ugyanis nem voltak a történettől teljesen idegen képek, itt azonban pl. a leghíresebb részben a tömegmészárlást vágóhídi jelenettel állították párhuzamba. Ezen felül a második felére egyre több lesz a vágásokkal és bevágásokkal való játék mellett a már-már noirt idéző fényekkel való játék is, illetve expresszionista beállításokból is akadt bőven, legyenek közeliek vagy távoliak (bár nem a szögekkel érték el a hatást, hanem helyezkedéssel).

Élmény: Az elején inkább zavart a propagandájának primitívsége és az, hogy érezhetően még nem tart a Patyomkin páncélos szintjén, ám amint otthagytuk a gyárat, mindjárt érdekesebb lett minden szempontból, hiszen a sztrájkolók élete nem merül ki az otthon ücsörgésben és a tér is kitágult a gyártól az egész városra, ahol egy kicsit mindenkinek az életébe beleláthatunk. Bár a ritmusa nem tökéletes, érzelmileg hatásos és képeiben talán még felül is múlja nagytestvérét.

Érdekességek:

  • Korábban láttuk:
    • Grigorij Alekszandrov (Patyomkin páncélos, Október)
    • Alekszandr Antonov (Patyomkin páncélos)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr8315735890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása