Artúr filmélményei

Álom luxuskivitelben (1961)

2020. november 12. 23:11 - Liberális Artúr

Rendezte: Blake Edwards
Műfaj: romantikus, vígjáték
Főbb szereplők: Audrey Hepburn, George Peppard
Megjelenés: 1961, Egyesült Államok
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 7,6
Ajánlott írás: -
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/alom-luxuskivitelben-breakfast-at-tiffanys/movie-152

Cselekmény: Holly (Audrey Hepburn) egy gzadag pasik udvarlásából élő, teljesen szétszórt nő, ezt rövidesen megtapasztalhatja az új szomszéd, Paul is, aki telefonálni szeretne csak Holly lakásából, ehelyett tanúja lehet a nő eszeveszett életének a bőröndbe zárt telefonnal, névtelen macskával és a hűtőben tárolt cipővel. A szintén kitartott Paul író, ezért nem riasztja el a fura nő, hanem élvezni kezdi bolondos társaságát...

Téma: Nincs nehéz dolgunk, többször konkrétan kimondják, hogy Holly függetlenség iránti vágya, el nem köteleződése valójában csak menekülés. Ezzel mégsem értek teljesen egyet, mert bár a film erre utazik, az alapmű láthatóan nem és a szellemiségét nem tudták teljesen elfedni. Nagyon is fontos szempont Holly függetlenségre törekvése, hogy mentesítse magát különféle társadalmi korlátok alól.

Tartalom: Őszintén szólva a film végével újra kellett néznem az első tíz percet, annyira elborultnak és érthetetlennek találtam elsőre. Szépen-lassan azért kikristályosodik, hogy Holly tehetős férfiakkal tartattja el magát, de látszólag nem fekszik le velük. Csak ezt nehéz elsőre észrevenni a rendkívüli szeszélyessége miatt, ami magával ragadja az alkotói válsággal küzdő írót, a szintén kitartott Pault. Persze aztán összemelegednek, Holly a személyisége miatt eltaszítja magától Pault, majd kissé hamisan újra a karjaiba omlik, bocsi a spoilerért, de nagyjából ennyi a sztori. Kettejük közül Paul a kevésbé érdekes karakter, hisen ő teljesen normálisan viselkedik, ráadásul a szerelem jogán magának követeli Hollyt, ami ma már egy nem túl vállalható nézőpont. Többek közt ezen, na meg Holly karakterén keresztül tört át a regény szellemisége, ugyanis a filben kevésbé van megindokolva, hogy Hollynak miért is olyan fontos a függetlensége, hogy még a jelképes macskájának se ad nevet. Ugyanezen okból bár a műfaji besorolás romantikus vígjáték, én nem éreztem többnyire sem romantikusnak, sem vígjátéknak, inkább drámainak. A humorért Holly szertelensége felel és a zsörtölődő, nyugalomra vágyó japán szomszéd, és ezek helyenként már abszurdba mennek át.

Forma: Gyenge pontként említik mindenhol a szereplőválogatást és részben igazat adok neki, részben nemrt, mert a színészek nem voltak rosszak, csak éppen nem biztos, hogy ők voltak a legmegfelelőbbek a szerepre. Különösen a japán szomszéd túlzottan karikaturisztikus figurája tűnt túlságosan oda nem illőnek, ugyanakkor a teljesen elborult házibuli meg a kedvenc jelenetem volt. A fő téma, a Moon River nagyon szép, bár lehet ez csak annak szól, hogy nagyon ismert. Vizuálisan nem volt izgalmas, pedig volt egy kiemelkedő képe (a szélfútta romok közt heverő Holly), szóval lehetett volna akkor már több is.

Élmény: Érdekes élmény volt, először nem tudtam hova tenni, később pedig azzal nem tudtam mit kezdeni, hogy romantikus vígjátéknak szánták, de mélységesen tragikusnak éreztem, a befejezést meg hamisnak. És erre pont rímel, hogy filmnézés közben többször beugrott a Babaarcú, ami témájában is hasonló és befejezésében is ugyanilyen elcseszett lett.

Érdekességek

  • Korábban láttuk:
    • Audrey Hepburn (Római vakáció, Amerikai fogócska, My Fair Lady)
    • Martin Balsam (A rakparton, 12 dühös ember, Pszichó, Az elnök emberei)
    • Mickey Rooney (Bolond bolond világ, A róka és a kutya)
    • Alan Reed (Susi és Tekergő)
    • Jose Luis de Vilallonga (Cleo 5-től 7-ig)
    • Stanley Adams (Észak-északnyugat)
    • John McGiver (A mandzsúriai jelölt, Éjféli cowboy)
    • Mel Blanc (Pinokkió)
  • Stanley Adams (Rusty) 1977-ben, 62 évesen öngyilkos lett
  • Az eredeti szövegben Paul könyve 1956-ban jelent meg; állítólag annyira féltek ettől a dátumtól itthon, hogy a magyar szinkronban 1958-ra változtatták (csekkoltam, valóban 1958 van a magyar szinkronban).
  • A film sikere nyomán valóban nyitottak reggelizőket a Tiffanyban.
  • Holly alapja Marguerite Littman, aki AIDS-aktivistaként vált később híressé, idén hunyt el.
  • Tiffany 1837-ben nyitott apja kölcsönéből ajándékboltot, amely egyre minőségibb termékeket árult, köztük ékszereket is. Legikonikusabb termékük az 1880-as évekből származó eljegyzési gyűrű, négymilliótól már meg lehet venni...

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr416280176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Time Goes By · http://timegoesby.blog.hu/ 2020.11.14. 10:05:25

Érdekes film valóban, számos olyan témával, ami nagyon merész lehetett 1961-ben. A két főszereplő foglalkozása, de legfőképpen Holly háttértörténete. Valószínűleg főleg ez utóbbi egy éles drámában még sok lett volna a cenzúrának meg a közönségnek is, ezért álcázták ezt egy romantikus komédiának. De ez a két téma, valamint ezekből fakadóan Holly karaktere mégis erős szomorúsággal és keserűséggel hatotta át a filmet.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2020.11.16. 11:54:37

@Time Goes By: Már akkor gyanús lett, amikor megláttam az elején, hogy Capote írta, holott én egy könnyed vígjátékra számítottam. Ezért jó, hogy teljesen szűzen ülök neki a filmeknek, mert vagy ellentétes lesz a várakozásaimmal vagy nincs is semmilyen elvárás :)
süti beállítások módosítása