Artúr filmélményei

Magyarok a filmművészetben 1.

2020. december 02. 22:45 - Liberális Artúr

Az elmúlt évek során sok és sokféle filmmel ismerkedtem meg, és amikor utánuk olvastam, rendre belefutottam valamilyen magyar vonatkozásba. A legmegdöbbentőbb talán az volt, hogy van egy világszinten jegyzet, rendkívül elismert rendezőnk, akről addig nem is hallottam: Pressburger Imre. Ebben a háromrészes posztban szeretném kigyűjteni a blogon szereplő filmek valamennyi magyar vonatkozását. Elsőként lássuk azokat a magyarokat, akik külföldi filmekben alkottak maradandót.

Zeneszerzők

 

  • Személy: Lehár Ferenc (1870-1948)
  • Vonatkozás: A komáromi Lehár apja nyomdokain haladva katonazenekarban kezdte, az 1900-as években kezdett egyre inkább zeneszerzésből megélni, a sikert A víg özvegy hozta meg. Többnyire német nyelvterületen élt.
  • Film: A víg özvegy (1934), A gyanú árnyékában (1943)

 

  • Személy: Joseph Kosma (1905-1969), azaz Kohn József
  • Vonatkozás: A budapesti Kosma, Moholy-Nagy rokona, már 11 évesen operát írt, a Zenekadémia elvégzése után egy ideig itthon dolgozott, majd Németországba költözött, végül 1933-ban a nácik elől Párizsba ment, itt lett igazán ismert versekre írt zenéivel és filmdalaival. A világháború alatt háziőrizetben élt.
  • FilmLange úr vétke (1936), A nagy ábránd (1937), A játékszabály (1939), Szerelmek városa (1945)

 

  • Személy: Rózsa Miklós (1907-1995), azaz Rosenberg Miklós
  • Vonatkozás: A budapesti Rózsa Németországban tanult vegyésznek és mellette zenésznek is, első filzenéjét 1937-ben írta, miután meglátta az új médium lehetőségeit. 1940-ben költözött az Egyesült Államokba A bagdadi tolvaj (1940) forgatása miatt, ez volt egyben első Oscar jelölése a 17-ből (!). 3 Oscart nyert végül.
  • FilmLenni vagy nem lenni (1942), Gyilkos vagyok (1944), Elbűvölve (1945), Quo Vadis (1951), Ben-Hur (1959)

 

  • Személy: George Fanto (1911-2000)
  • Vonatkozás: A budapesti Fanto elsősorban Brazíliában vált ismert zeneszerzővé, de egy ottani projekt során megismerkedett Welles-szel és vele is kapcsolatban maradt.
  • Film: Othello (1951)

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Producerek

  • Személy: Zukor Adolf (1873-1976)
  • Vonatkozás: A ricsei Zukor 1891-ben érkezett Amerikába, ahol a tipikus amerikai álmot megélve vállalkozó szellemének köszönhetően megszedte magát prémkereskedőként. 1903-ban adott először kölcsön filmre, 1913-ban már ő volt az első amerikai egészestés film producere; 1912-ben többedmagával megalapította a Paramountot. 1949-ben életműdíjat kapott. 103 évesen hunyt el.
  • Film: Szárnyak (1927)

 

  • Személy: Alexander Korda (1893-1956), azaz Kellner Sándor
  • Vonatkozás: A túrkevei Korda újságíróként, filmkritikusként kezdett, aztán nekiállt forgatókönyvet írni és rendezni, 1916-ban saját stúdiója volt már. A Tanácsköztársaságban válallt szerepe miatt (művészeti fejes volt) külföldre menekült és megjárta Németországot, Hollywoodot és Franciaországot is mindenhol sikereket és kudarcokat hagyva maga után, mielőtt végleg Angliába telepedett volna 1932-ben. Legnagyobb sikerét rendezőként itt aratta 1933-ban a VIII. Henkrik magánéletével. Producerként nagyobb hírű filmeken is dolgozott, 1942-ben első filmesként lovaggá ütötték a háborúban tett erőfeszítéseinek köszönhetően (bár nem találtam infót, hogy mit is tett).
  • Film: Lenni vagy nem lenni (1942), Piros cipellők (1948), A harmadik ember (1949)

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Színészek

  • Személy: Oscar Beregi (1876-1965), azaz Berger Oszkár
  • Vonatkozás: A budapesti Beregi színészként kezett és elég nagy népszerűségre tett szert idővel, 1916-tól filmekben is szerepelt. Népszerűsége és zsidó származása miatt célpontjává vált az antiszemtia szervezeteknek,és mivel szerepet is vállalt a Tanácsköztársaságban, 1920-ban száműzték, de 1930-ban újra hazatért. A háború utáni nehéz évek miatt 1946-ban újra elhagyta az országot. Fia szintén színész lett, róla lentebb.
  • Film: Dr. Mabuse végrendelete (1933)

 

  • SzemélySzőke Szakáll (1883-1955), azaz Grünwald Jakab
  • Vonatkozás: A budapesti Szakáll még diákként kezdett jeleneteket írni Szőke Szakáll álnéven, amit értelemszerűen szőke szakálláról kapott. Az 1910-es években már ismert színész volt, az 1920-as években német nyelvterületen volt aktív, míg a náci hatalomátvétel után Magyarországra nem kényszerült, majd 1940-ben Hollywoodba.
  • Film: Casablanca (1942)

 

  • Személy: Victor Varconi (1891-1976), azaz Várkonyi Mihály
  • Vonatkozás: A kisvárdai Várkonyi már az 1910-es években sikeres magyar filmszínész volt, így természetes volt, hogy az 1920-as években tovább lépett német, majd amerikai filmekbe. A hangosfilm megjelenésével akcentusa miatt elvesztette varázsát.
  • Film: Akiért a harang szól (1943), Sámson és Delila (1949)

 

  • Személy: Paul Lukas (1894-1971), azaz Steckermann Pál
  • Vonatkozás: A budapesti Lukas azoknak a magyaroknak a számát növeli, akik híresek lettek, mégsem hallottunk róluk. Magyarországi karrierje után 1927-től Hollywoodban dolgozott. 1943-ban elnyerte a legjobb színész Oscar-díját. 1971-ben halt meg Marokkóban, miközben nyugdíjaséveihez keresett lakhelyet.
  • Film: Az élni vágyó asszony (1936)

 

  • Személy: Peter Lorre (1904-1964), azaz Löwenstein László
  • Vonatkozás: A rózsahegyi Lorre már gyerekkorában Bécsbe költözött, itt kezdett színészkedni. Az M hozta meg neki a hírnevet, a náci hatalomátvétel elől azonban rövidesen Angliába menekült, ahol Hitchcock-filmekben játszhatott, majd 1935-től az Egyesült Államokban élt.
  • Film: M (1931), A máltai sólyom (1941), Casablanca (1942), 80 nap alatt a Föld körül (1956)

  • Személy: Cornel Wilde (1912-1989), azaz Weisz Kornél
  • Vonatkozás: A privigyei Wilde még gyerekként 1920-ban költözött az Egyesült Államokba, ahol orvosnak tanult és kvailifikálta magát vívóként az 1936-os olimpiára is, de visszalépett a színház kedvéért - viszont a színészetből sokáig nem tudott megélni, ezért mellette tovább foglalkozott a vívással is és ennek köszönhette az is, hogy Hollywood látókörébe került 1940-től. 1955-től megpróbálkozott rendezői-produceri szerepkörrel is, mérsékeltebb sikerrel.
  • Film: Forever Amber (1947), A földkerekség legnagyobb show-ja (1952)

 

  • Személy: Margit Symo (1913-1992), azaz Simó Margit
  • Vonatkozás: Nem találtam sok infót a budapesti Symóról, az 1930-as években költözött Németországba és ott vált ismert színésszé, itthon csak elvétve játszott.
  • FilmA félelem megeszi a lelket (1974)

 

  • Személy: Oscar Beregi (1918-1976), azaz ifj. Berger Oszkár
  • Vonatkozás: A budapesti Beregi apja a fentebb említett id. Oscar Beregi. Sok infót nem találtam róla, tévészínészként kezdett, filmekben kisebb szerepei voltak.
  • Film: My Fair Lady (1964), Az ifjú Frankenstein (1974)

 

  • Személy: Fred Haggerty (1918-2002)
  • Vonatkozás: A budapesti Haggerty többnyire kaszkadőrként dolgozott a színjátszás mellett, több infót nem találtam róla.
  • Film:Oroszországból szeretettel (1963)

 

  • Személy: Hanna Hertelendy (1919-2008), azaz Zimka Ilona
  • Vonatkozás: A budapesti Hertelendy színpadi színésznőként volt sikeres, 1947-ben költözött az Egyesült Államokba. Családneve első férjétől származik, negyedik férje újra egy magyar lett.
  • Film: Rosemary gyermeke (1968), Isten hozta Mister (1979)

 

  • Személy: John Bartha (1920-), azaz Bartha János
  • Vonatkozás: A budapesti Bartha magyar filmekben kezdett színészkedni. Sok infót nem találtam, de beszédes, hogy az utolsó magyar filmje 1956-os, utána szünet, majd 1962-től olasz filmekben tűnik fel. Elvileg idén 100 éves.
  • FilmA jó, a rossz és a csúf (1966)

 

  • Személy: Aba Marika (1929-1972)
  • Vonatkozás: A neve alapján magyar Aba Marika Budapesten született, de már olaszországi baletttáncosként került be a filmbe. Később filmes újságíróként szerzett magának elismerést.
  • Film: Quo Vadis (1951)

 

  • Személy: Szabó László (1936-)
  • Vonatkozás: A budapesti Szabó '56-os menekültként érkezett Franciaországba, belevetette magát az újhullámba, így kezdett ismerősei révén szerepeket kapni. Az 1960-as évektől magyar filmekben is bőven láthatjuk, de még rendezett is két francia filmet.
  • Film: A kis katona (1963), Éli az életét (1962), Bolond Pierrot (1965), Week-end (1967)

 

  • Személy: Peter Kassovitz (1938-), azaz Kassowitz Péter
  • Vonatkozás: A budapesti Kassovitz apja Kassowitz Félix karikaturista. Zsidóként a második világháborúban bújkált, majd 1956-os menekültként hagyta el az országot és telepedett le Franciaországban. A színészet mellett ír és rendez is. Fia szintén filmes (ld. lentebb).
  • Film: Éli az életét (1962), A gyűlölet (1995)

 

  • Személy: Ahna Capri (1944-2010), azaz Nánási Anna
  • Vonatkozás: A budapesti Capri 1950-ben menekült szüleivel az Egyesült Államokba, már gyerekkorától színészkedett. Autóbalesetben hunyt el.
  • Film: A sárkány közbelép (1973)

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Írók

 

  • Személy: Bíró Lajos (1880-1948), azaz Blau Lajos
  • Vonatkozás: A nagyváradi Bíró újságíróként kezdett, de még külügyi államtitkár is volt, de ezután is számos országban élt és dolgozott, mielőtt megállapodott volna az Egyesült Királyságban Korda mellett.
  • Film: A hontalan hős (1928)

 

  • Személy: Lengyel Menyhért (1880-1974), azaz Lebovics Menyhért
  • Vonatkozás: A balmazújvárosi Lengyel újságíróként kezdett, 1907-től jelentkezett színdarabokkal, amelyek sikeresek voltak; 1916-ban írta meg Bartók művének alapját, A csodálatos mandarint, az 1920-as évektől már filmeken is dolgozott forgatókönyvíróként. 1937-ben költözött az Egyesült Államokba. 1974-ben tért haza, még abban az évben meghalt.
  • Film: Ninocska (1939), Lenni vagy nem lenni (1942)

  • Személy: László Aladár (1896-1958)
  • Vonatkozás: A budapesti László újságíróként kezdte, de színdarabokat és forgatókönyveket is írt, így szerződtete le egy amerikai stúdió 1935-ben, innentől kezdve az Egyesült Államokban élt.
  • Film: Becsületes megtaláló (1932)

 

  • Személy: László Miklós (1903-1973), azaz Leitner Miklós
  • Vonatkozás: Az angol és a magyar Wikipedia kissé ellentmondanak egymásnak, mindenesetre az biztos, hogy a budapesti Leitner színészként kezdte (kisebb szerepe volt a Meseautóban is), de darabokat is írt, ami olyan jól ment, hogy az egyiket a Nemzeti Színházban is játszották. 1937-ben írta meg az Illatszertár c. darabját, ami az alábbi film alapja több másik mellett. 1938-ban emigrált az Egyesült Államokba zsidó származása miatt.
  • Film: Saroküzlet (1940)

 

  • Személy: Tolnay Ákos (1903-1981)
  • Vonatkozás: A szegedi Tolnay Európa-szerte dolgozott újságíróként és forgatókönyvíróként, javarészt az Egyesült Királyságban. Olaszországban érte a második világháború, innentől kezdve ott maradt élete végéig. Színészként szerepelt az alábbi filmben, vélhetőleg a forgatókönyvön is dolgozott.
  • Film: Róma nyílt város (1945)

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rendezők

  • Személy: Michael Curtiz (1886-1962), azaz Kaminer Manó
  • Vonatkozás: A budapesti Curtiz színészként kedzett, körbeutazta Európát, de vívóként részt vett az 1912-es olimpián is. Még ebben az évben megrendezte az első egészestés magyar filmet és az első világháborúban megsebesült az orosz fronton, majd a Tanácsköztársaság elől Ausztriába ment (a magyar Wiki szerint épp ellenkezőleg, a fehérterror elől), itt figyeltek fel rá Hollywoodból is, ahová 1926-ban szerződteték le. Rengeteget dolgozott szigorú maximalistaként, de emiatt sosem szánt elég időt jól megtanulni angolul.
  • Film: Robin Hood kalandjai (1938), Casablanca (1942)

 

  • Személy: Charles Vidor (1900-1959), azaz Vidor Károly
  • Vonatkozás: A budapesti Vidor harcolt az első világháborúban, majd Németországba, 1924-ben pedig az Egyesült Államokba szerződött, ahol korának egyik legfelkapottabb rendezője volt. Épp Lisztről forgatott, amikor szívrohamban elhunyt. 1944-1945-ben Evelyn Keyes, az Elfújta a szél színésznőjnek férje volt.
  • Film: Becsületből elégtelen (1939), Elfújta a szél (1939)

 

  • Személy: Jules White (1900-1985), azaz Weiss Julius
  • Vonatkozás: A budapesti White gyerekkoráról nem ír a Wikipedia, de 15 évesen már statiszta volt az alábbi amerikai filmben, szóval vélhetően nem élt itthon sokáig (öccse 1906-ban már Amerikában született). Rövid, börleszkszerű vígjátékokat rendezett az 1950-es évekig, amikorra a műfaj népszerűsége alábbhagyott; ekkor a tévére költözött át.
  • Film: Egy nemzet születése (1915)

 

  • Személy: Andre DeToth (1912-2002), azaz Tóth Endre
  • Vonatkozás: A makói DeToth jogásznak tanult, de már diákként elismert színdarabokat írt, majd filmes vizekre evezett; itthon is rendezett már filmeket, majd Korda alá dolgozott Angliában, végül 1942-ben költözött Amerikába. Fél szemére vak volt, ezért egyszer elrabolták a Közel-Keleten, mert összetéveszették egy izraeli katonai vezetővel; csak azután szabadult, hogy látták, nincs körülmetélve. Hét felesége volt, köztük Veronica Lake. Állítólag ő javasolta Charles Bronsonnak is a névváltoztatást.
  • FilmPanoptikum (1953), Arábiai Lawrence (1962), Superman (1978)

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Operatőrök

  • Személy: Ernest Laszlo (1898-1984), azaz László Ernő.
  • Vonatkozás: A budapesti László fiatalon emigrált az Egyesült Államokba, 1927-ben már dolgozott a Szányakon is, majd több tucat hollywoodi film operatőre lett. Több jelölés után 1966-ban Oscart nyert.
  • Film: Szárnyak (1927), Bolond, bolond világ (1963), Airport (1970)

  • Személy: Zsigmond Vilmos (1930-2016)
  • Vonatkozás: A szegedi Zsigmond már kamaszként érdeklődött a fényképezés iránt, de polgári származása miatt nem tanulhatta egyetemen, csak miután elnyerte az elvtársak bizalmát munkásoknak szóló filmklubok szervezésével. Titokban rögízette az 1956-os eseményeket, annak végével az Egyesült Államokba menekült. Az addigra már befutott Kovács László operatőr ajánlotta be a nagyoknak, az 1971-es McCabe & Mrs. Miller lett az első nagy munkája. A Harmadik típusú találkozásokért 1977-ben Oscart nyert.
  • Film: McCabe & Mrs. Miller (1971), Harmadik típusú találkozások (1977), A szarvasvadász (1978)

 

  • Személy: Kovács László (1933-2007)
  • Vonatkozás: A cecei Kovács Zsigmond Vilmossal együtt tanult és rögzítette az 1956-os eseményeket, majd hagyta el az országot, akivel együtt formálták az 1970-es évek hollywoodi újhullámát. Ő is B-filmekkel kezdte, az áttörést az 1969-es Szelíd motorosok hozta.
  • Film: Harmadik típusú találkozások (1977), Szellemirtók (1984)

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Díszlettervezők

  • SzemélyAlexandre Trauner (1906-1993), azaz Trau Sándor
  • Vonatkozás: A budapesti Trauner festőnek tanult, zsidó származása és baloldalisága miatt 1929-ben inkább Franciaországba költözött és már pár éven belül filmek díszleteivel foglalkozhatott. A világháború alatt bújkált, utána viszont annyira keresett volt, hogy Hollywoodban is dolgozott és Oscart is nyert.
  • Film: Aranykor (1930), Szerelmek városa (1945), Othello (1951), Rififi a férfiak közt (1955) A vád tanúja (1957), Legénylakás (1960)

  • Személy: John Shepridge (1912-1978), azaz Csepreghy Jenő
  • Vonatkozás: A budapesti Shepridge-ről csak annyi infót találtam, hogy az 1930-as években kezdett filmezni, 1940-ben Portugália költözött, majd az Egyesült Államokba. Az Othellón díszlettervezőként dolgozott.
  • Film: Othello (1951)
Szólj hozzá!
Címkék: lista

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr2416237652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása