Artúr filmélményei

39 lépcsőfok (1935)

2015. szeptember 27. 13:09 - Liberális Artúr

 

Rendezte: Hitchcock, Alfred
Műfaj:
thriller
Főbb szereplők:
Robert Donat, Madeleine Carroll

Megjelenés: 1935, Egyesült Királyság
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 7,8 pont
Előzetes: https://youtu.be/LBcNfAcU-Lc
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/39-lepcsofok-the-39-steps/movie-8325

Tartalom

Mr. Memória előadásán, aki képes bármilyen információt megjegyezni, váratlanul lövöldözés tör ki. A káoszban Richard mellé sodródik egy nő, aki arra kéri, vigye haza. A nő titkoztaosan viselkedik, és szűkszavúan és rejtélyesen tájékoztatja Richardot, hogy ő egy Angliát védő titkosügynök, akit ellenséges kémek (többek közt egy csonkolt ujjú) üldöznek, most is épp figyelik az utcáról. Másnap reggel Skóciába, Killin környékére menne, hogy megakadályozza a fontos információk kicsempészését, de hajnalban Richard már késsel a hátában találja. Kilopózik a vasútállomásra a kémek elől, de már az újság is tele van a nevével: a rendőrség is keresi gyilkosságért. A nő térképével végül eljut egy köztiszteletben álló professzorhoz, aki segíthet tisztázni, ehelyett azonban bevallja, hogy ő a csonkolt ujjú kém, és lelövi Richardot...

Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy az izgalmas, humoros, fordulatos történet mögött valamilyen motvíum még meghúzódik. Többen felvetették a megbéklyózó házasságot, és visszagondolva ez teljesen jogos (pl. a bilincsbe vert pár), bár jó lett volna, ha kapunk erre valamilyen konkrétabb utalást Hitchcocktól. De nem ezt érzem benne, hanem valami parodisztikusat, csak nem találtam öszefüggéseket e jelenetek között (pl. Mr. Memória első, bohózatba fulladó előadása, a politikai gyűlés, Mr. Memória utolsó előadása, ahol a színpadon táncoslányok ropják, miközben egy férfi haldoklik a színfalak mögött... stb.). Talán korabeli filmek kigúnyolása, nem tudom.

Megvalósítás

Ezt a filmet tartják az egyik első klasszikusan hitchcocki filmnek tekintettel elsősorban arra a motívumára, miszerint egy ártatlan ember kerül olyan veszélyes helyzetbe, amiről fogalma sincs, és gyakorlatilag az egész világ ellene fordult. Mint utólag kiderült, teljesen jogosan éreztem az Észak-északnyugat elődjének, hozzáértők szerint is ez utóbbi a 39 lépcsőfok amerikai változata. További hagyományos elemek még a szőke nő és a hozzá kapcsolódó szexualitás vagy a vonatozás.

A tempó nagyon gyors, rengeteg helyszín és helyzet váltja egymást; főszereplőnknek folyton menekülnie kell, és ettől izgalmassá válik a történet. Ugyanakkor nagy, megdöbbentő fordulatok nem nagyon vannak, ellenben talán ez az eddigi leghumorosabb Hitchcock-film, és talán itt a legfülledtebb a hangulat is. Korábban a már említett Észak-északnyugatban éreztem hasonlót, de itt mindhárom nővel benne volt a levegőben a szex. Van pár érdekesebb vágás is, mint pl. a háziasszony sikoltásának átváltása a vonatfüttybe vagy amikor Richardot megölése után közvetlenül életben találjuk.

Élmény

Sokan inkább annak tulajdonítják a film jelentőségét, hogy ez az egyik első igazán hitchcocki film, de én jobban élveztem sok másik klasszikusánál. Szerintem mai szemmel is láványosan akciódús, fordulatos, és elsősorban humoros. Szemet ritkán gyönyörködtet, és nagyon mély üzenete sincs feltehetően, de vannak kreatív részei, és nem unatkoztam alatta.

Érdekességek

- Színészek, akiket már láthattunk korábban: Jerry Verno (Piros cipellők)
- A filmet többször feldolgozták, ezen a blogon pl. egy másik változatról is olvashattok.
- A szokásos Hitchcock-cameo:

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr7312699187

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moodPedro 2017.03.16. 00:06:03

Nekem nagy csalódás volt. Nagyon sok Hitchcock filmet láttam korábban. Ez eddig kimaradt. A Zsarolás például sokkal jobban tetszett. Ahhoz képest ezt visszalépésként érzékeltem. A meglepőnek szánt fordulatok minden kiszámított ritmika nélkül csak úgy odakerülnek. Holott Hitchcock-ra pont a kiszámított, pontosan megtervezett feszültség termetés volt a jellemző. Olyan szempontból érdekes volt nézni, hogy így látszik, mekkorát fejlődött a karrierje során!

Életunt Cápa 2017.03.16. 08:52:51

@moodPedro: Emlékeim szerint ezt a filmet én is inkább akcióvígjátéknak éltem meg, lesz még ilyen filmje a jövőben.

Boldog szülinapot a bloghoz, túl vagy az egy éven :)

Technikai jellegű kérdés: Ha megjelenik egy újabb 1001-es kiadás más filmekkel, akkor visszamenőlegesen megnézel mondjuk egy 1920-as évekbeli filmet?

moodPedro 2017.03.16. 13:53:49

@Életunt Cápa: Köszönöm a köszöntést!
A kérdésed nem teoretikus, hiszen minden évben jelenik meg új kiadása a könyve, legalábbis az USA-ban. Itthon is jelent meg az én kiadásomnál újabb, igaz csak egy, a 2011-es. Szóval a tervem: Amikor kb 9 év múlva eljutok az én 2004-es kiadásomnak a végére, akkor megveszem az aktuális 2026-os kiadást, és szépen végigmegyek rajta újra, kihagyva azokat a filmeket, amiket már megnéztem. Valószínűleg lesz párszáz film, ami új lesz a 2004-es kiadásomhoz képest. Nemcsak a 2004 utáni filmek miatt, hanem mert -ahogy látom - mindig vesznek ki és raknak be újabb filmeket a korábbi időszakokat is érintve.
süti beállítások módosítása