Rendezte: Hitchcock, Alfred
Műfaj: thriller
Főbb szereplők: Robert Donat, Madeleine Carroll
Megjelenés: 1935, Egyesült Királyság
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 7,8 pont
Előzetes: https://youtu.be/LBcNfAcU-Lc
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/39-lepcsofok-the-39-steps/movie-8325
Tartalom
Mr. Memória előadásán, aki képes bármilyen információt megjegyezni, váratlanul lövöldözés tör ki. A káoszban Richard mellé sodródik egy nő, aki arra kéri, vigye haza. A nő titkoztaosan viselkedik, és szűkszavúan és rejtélyesen tájékoztatja Richardot, hogy ő egy Angliát védő titkosügynök, akit ellenséges kémek (többek közt egy csonkolt ujjú) üldöznek, most is épp figyelik az utcáról. Másnap reggel Skóciába, Killin környékére menne, hogy megakadályozza a fontos információk kicsempészését, de hajnalban Richard már késsel a hátában találja. Kilopózik a vasútállomásra a kémek elől, de már az újság is tele van a nevével: a rendőrség is keresi gyilkosságért. A nő térképével végül eljut egy köztiszteletben álló professzorhoz, aki segíthet tisztázni, ehelyett azonban bevallja, hogy ő a csonkolt ujjú kém, és lelövi Richardot...
Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy az izgalmas, humoros, fordulatos történet mögött valamilyen motvíum még meghúzódik. Többen felvetették a megbéklyózó házasságot, és visszagondolva ez teljesen jogos (pl. a bilincsbe vert pár), bár jó lett volna, ha kapunk erre valamilyen konkrétabb utalást Hitchcocktól. De nem ezt érzem benne, hanem valami parodisztikusat, csak nem találtam öszefüggéseket e jelenetek között (pl. Mr. Memória első, bohózatba fulladó előadása, a politikai gyűlés, Mr. Memória utolsó előadása, ahol a színpadon táncoslányok ropják, miközben egy férfi haldoklik a színfalak mögött... stb.). Talán korabeli filmek kigúnyolása, nem tudom.
Megvalósítás
Ezt a filmet tartják az egyik első klasszikusan hitchcocki filmnek tekintettel elsősorban arra a motívumára, miszerint egy ártatlan ember kerül olyan veszélyes helyzetbe, amiről fogalma sincs, és gyakorlatilag az egész világ ellene fordult. Mint utólag kiderült, teljesen jogosan éreztem az Észak-északnyugat elődjének, hozzáértők szerint is ez utóbbi a 39 lépcsőfok amerikai változata. További hagyományos elemek még a szőke nő és a hozzá kapcsolódó szexualitás vagy a vonatozás.
A tempó nagyon gyors, rengeteg helyszín és helyzet váltja egymást; főszereplőnknek folyton menekülnie kell, és ettől izgalmassá válik a történet. Ugyanakkor nagy, megdöbbentő fordulatok nem nagyon vannak, ellenben talán ez az eddigi leghumorosabb Hitchcock-film, és talán itt a legfülledtebb a hangulat is. Korábban a már említett Észak-északnyugatban éreztem hasonlót, de itt mindhárom nővel benne volt a levegőben a szex. Van pár érdekesebb vágás is, mint pl. a háziasszony sikoltásának átváltása a vonatfüttybe vagy amikor Richardot megölése után közvetlenül életben találjuk.
Élmény
Sokan inkább annak tulajdonítják a film jelentőségét, hogy ez az egyik első igazán hitchcocki film, de én jobban élveztem sok másik klasszikusánál. Szerintem mai szemmel is láványosan akciódús, fordulatos, és elsősorban humoros. Szemet ritkán gyönyörködtet, és nagyon mély üzenete sincs feltehetően, de vannak kreatív részei, és nem unatkoztam alatta.
Érdekességek
- Színészek, akiket már láthattunk korábban: Jerry Verno (Piros cipellők)
- A filmet többször feldolgozták, ezen a blogon pl. egy másik változatról is olvashattok.
- A szokásos Hitchcock-cameo: