Artúr filmélményei

Ez történt 2017-ben

2017. december 31. 00:35 - Liberális Artúr

Januárban frissítettem listámat annyiban módosítva a szabályokon, hogy rajta hagytam azokat a filmeket is, amelyek ezúttal már leszorultak róla, így jelenleg 116 film tartozik a "kánonba". Az újoncok között köszönthettük a Gravitációt, a 12 év rabszolgaságot és a Spotlightot. Kis csalással úgy időzítettem, hogy pontosan az első posztom második évfordulójára érjek végére a Sight & Sound 2012-es listájának, amely filmjeit mindenképpen látni akartam még. Innentől kezdve - részben más blogjaim miatt, részben mert teljesítettem a célom - visszavettem a tempóból, így a 2015-2016-os átlag havi 21-22 filmhez képest már csak havi átlag 10-et láttam. A tavasz folyamán mintegy a projektem összefoglalójaként összeszedtem objektív és szubjektív toplistákat.

Nyáron újabb címkéket vezettem be: hossz, IMDB pontszám és a főbb színészek, hiszen sokszor egy-egy filmet a mai napig elsősorban a főszereplőjével azonosítanak, amit személy szerint utálok, mert egy film egy nagy csapat teljes kreativitásának alkotása, mégis a színészeket tartják inkább számon. Minden filmhez visszamenőlegesen hozzáadtam egy adatlapot előzetessel, illetve hogy mikor láthatjuk tévében vagy moziban legközelebb, hogy egy véletlenül rám találó olvasó egy pillantással felmérhesse az adott filmet. Szintén a nyárhoz tartozik, hogy megpróbáltam összefogni, áramvonalasítani különféle blogjaimat. (Szolgálati közlemény: ezzel sajnos kissé mellélőttem, ugyanis mint kiderült menetközben, egy felhasználónak legfeljebb öt blogja lehet.) A nyár krónikájához tartozik még a filmtörténeti összefoglalóm, valamint hogy összeszedtem azokat az érdekesebb oldalakat, amelyekbe eddig belefutottam.

Ősszel felfedeztem a klasszikusokat játszó Bem mozit, ami végül csalódásnak bizonyult, illetve rákattantam a díjátadós videókra, amelyek viccesek, meghatóak, botrányosak tudnak lenni, főleg mivel a szereplőit szinte már közeli ismerősként kezelem.

Ami a filmeket illeti, mintha kevesebb lett volna, amire szívesen emlékszek vissza, és nem tudom, hogy ennek az az oka, hogy egyre igényesebb vagyok vagy egyszerűen az, hogy tényleg kevesebb jó filmet láttam. Ha újranézném azokat, amelyek tetszettek, vajon ezúttal is tetszenének? A 2017-ben látottak közül így is rengetegről mondhatnám hogy voltak erősebb pillanatai, de ezeket most mellőzném. Szeretném kiemelni viszont A keskeny, kék vonalt (1988) és a V mint vérbosszút (2005), ugyanis  mindkettő olyan alkotás, amely túlnőtt önmagán és képes volt befolyásolni közvetlenül a valóságunkat. Hollywood dominanciája mellett mindig érdekesek a hagyományosabb eszközökkel, narratívával szakító filmek. Ezek üdítő színfoltok, ha nem is feltétlenül jók. Ilyenek a szerzői művészfilmek és a latin-amerikai harmadik utas alkotások elsősorban az 1960-as évekből. A Halál Velencébennél (1971) éreztem, hogy a zenének köszönhetően a filmtől mintha elszakadna a hozzá tartozó érzelem és önálló életet kezdene; Az érzékek birodalma (1976) ugyanezt a testiségen keresztül próbálta elérni, míg A passió (2004) az erőszakkal. A jó filmélmények közé kettőt sorolnék, a Nyugaton a helyzet változatlant (1930) és a Sullivan utazásait (1941), ezekre szívesen gondolok vissza és szerintem vállalhatóak a mai napig. Számomra az abszolút kiemelkedő és kedvenc filmélmény idén a Veronika kettős élete (1991) volt, ahol leginkább éreztem, hogy valami olyat látok, amit csak a film nyelvén lehet kifejezni.

Mi várható 2018-ban? Nagyjából ugyanaz, mint 2017-ben. Izgatottan várom, mely 2010-es évekbeli filmek kerülnek fel a listámra. Kísérletezgetek a vlog formátummal is, elvégre ott érzékletesebben lehet demonstrálni a mozgóképes gondolatokat, de sokkal macerásabb videókat vágni mint blogolni. Ha már esetleg nagyon ráuntam a hagyományos történetvezetésű filmekre, lehet ezt a blogot is eléri a végzete és valamilyen irányba specializálódni fogok, mert a klasszikus filmek javát már végigvettem, illetve vannak kedvenc korszakaim, rendezőim, érdekelnének behatóbban a mi nyugati civilizációnkon kívüli kultúrkörök filmjei is, nem beszélve az újszerű, kísérleti megközelítésekről.

Nem filmes posztok:

2017-ben látott filmek:

  • Egy nemzet születése (Griffith, 1915)
  • Letört bimbók (Griffith, 1919)

  • Nanuk, az eszkimó (Flaherty, 1922)
  • Október (Alekszandrov - Eisenstein, 1928)
  • Pandora szelencéje (Pabst, 1929)

  • Nyugaton a helyzet változatlan (Milestone, 1930)
  • Szörnyszülöttek (Browning, 1932)
  • Magatartásból elégtelen (Vigo, 1933)
  • Az arani ember (Flaherty, 1934)
  • Hatosfogat (Ford, 1939)

  • Hová lettél drága völgyünk? (Ford, 1941)
  • Sullivan utazásai (Preston Sturges, 1941)
  • Párbaj a napon (Vidor, 1945)
  • Monsieur Verdoux (Chaplin, 1947)

  • Orfeusz (Cocteau, 1950)
  • Afrika királynője (Huston, 1951)
  • Egy amerikai Párizsban (Minnelli, 1951)
  • Délidő (Zinnemann, 1952)
  • A nyugodt férfi (Ford, 1952)
  • Ő (Bunuel, 1953)
  • Panoptikum (DeToth, 1953)
  • A zenevonat (Minnelli, 1953)
  • Csillag születik (Cukor, 1954)
  • Johnny Guitar (Nicholas Ray, 1954)
  • Amit megenged az ég (Sirk, 1955)
  • Lola Montes (Max Ophuls, 1955)
  • Sötétség és köd (Resnais, 1956)
  • A szélre írva (Sirk, 1956)
  • Cabiria éjszakái (Fellini, 1957)
  • Hamu és gyémánt (Wajda, 1958)
  • Csipkerózsika (Geronimi, 1959)

  • Kamerales (Powell, 1960)
  • Robinson család (Annakin, 1960)
  • Rocco és fivérei (Visconti, 1960)
  • A svindler (Rossen, 1961)
  • Az éjszaka (Antonioni, 1961)
  • A szaké íze (Ozu, 1962)
  • A hóhér (Berlanga, 1963)
  • Kleopátra (Mankiewicz, 1963)
  • Madarak (Hitchcock, 1963)
  • Menny és pokol (Kuroszava, 1963)
  • Én, Kuba (Kalatozov, 1964)
  • Isten és Ördög a Nap földjén (Rocha, 1964)
  • Marnie (Hitchcock, 1964)
  • Máté evangéliuma (Pasolini, 1964)
  • Tűzgolyó (Young, 1965)
  • Nem félünk a farkastól (Nichols, 1966)
  • Dont Look Back (Pennebaker, 1967)
  • Long Men ke Zhan (Hu, 1967)
  • A nap szépe (Bunuel, 1967)
  • A szamuráj (Melville, 1967)
  • Week-end (Godard, 1967)
  • Az élőhalottak éjszakája (Romero, 1968)
  • Farkasok órája (Bergman, 1968)
  • A tűzhelyek órája (Getino - Solanas, 1968)
  • Bánat és szánalom (Marcel Ophuls, 1969)
  • Éjféli cowboy (Schlesinger, 1969)
  • Éjszakám Maudnál (Rohmer, 1969)
  • Kes (Loach, 1969)
  • Férjek (Cassavetes, 1970)
  • Halál Velencében (Visconti, 1971)
  • McCabe és Mrs. Miller (Altman, 1971)
  • Two-Lane Blacktop (Hellman, 1971)
  • A Poseidon katasztrófa (Neame, 1972)
  • Jelenetek egy házasságból (Bergman, 1973)
  • H mint hamisítás (Welles, 1975)
  • Kánikulai délután (Lumet, 1975)
  • Az érzékek birodalma (Osima, 1976)
  • Huszadik század (Bertolucci, 1976)
  • Grease (Kleiser, 1978)
  • Holtak hajnala (Romero, 1978)
  • Superman (Donner, 1978)
  • Isten hozta, Mister! (Ashby, 1979)
  • Mindhalálig zene (Fosse, 1979)

  • A dolog (Carpenter, 1982)
  • Sophie választása (Pakula, 1982)
  • Az Úr kegyelméből (Beresford, 1983)
  • Beverly Hills-i zsaru (Brest, 1984)
  • Élet és halál ideje (Hou, 1985)
  • Káosz (Kuroszava, 1985)
  • Kincsvadászok (Donner, 1985)
  • Áldozathozatal (Tarkovszkij, 1986)
  • Hol a barátom háza? (Kiarosztami, 1987)
  • Mi ketten (Robinson, 1987)
  • A keskeny, kék vonal (Morris, 1988)
  • Bűnök és vétkek (Allen, 1989)
  • A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője (Greenaway, 1989)

  • Ghost (Jerry Zucker, 1990)
  • Szívből, igazán (Minghella, 1990)
  • Veronika kettős élete (Kieslowski, 1991)
  • A bábművész (Hou, 1993)
  • Mezítelenül (Leigh, 1993)
  • Zongoralecke (Campion, 1993)
  • A gyűlölet (Kassovitz, 1995)
  • Maborosi no hikari (Koreeda, 1995)
  • Underground (Kusturica, 1995)
  • Boogie Nights (Anderson, 1997)
  • Éhkoppon (Oldman, 1997)
  • Guffmanre várva (Guest, 1997)
  • Sötét zsaruk (Sonnenfeld, 1997)
  • Truman Show (Weir, 1998)
  • Hol alszik Romeo? (Meadows, 1999)

  • Anyádat is (Cuaron, 2001)
  • Tenenbaum, a háziátok (Wes Anderson, 2001)
  • Pókember (Raimi, 2002)
  • Igazából szerelem (Curtis, 2003)
  • Rém (Jenkins, 2003)
  • Tiehszi csü (Vang, 2003)
  • A passió (Gibson, 2004)
  • Pókember 2 (Raimi, 2004)
  • Shrek 2 (Adamson - Asbury - Vernon, 2004)
  • Apám és fiam (Irmak, 2005)
  • V mint vérbosszú (McTeigue, 2005)
  • Casino Royale (Campbell, 2006)
  • Ez itt Anglia (Meadows, 2006)
  • Földre szállt csillagok (Khan, 2007)
  • Nem vénnek való vidék (Ethan Coen - Joel Coen, 2007)
  • Piaf (Dahan, 2007)

  • Gravitáció (Cuaron, 2013)
  • 12 év rabszolgaság (McQueen, 2013)
  • Spotlight (McCarthy, 2015)
Szólj hozzá!
Címkék: napló

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr6413533893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása