Rendezte: Resnais, Alain
Műfaj: -
Főbb szereplők: Gerard Depardieu, Nicole Garcia, Roger Pierre
Megjelenés: 1980, Franciaország
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 7,9 pont
Előzetes: https://youtu.be/hxXvuvUpjls
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/amerikai-nagybacsim-mon-oncle-damerique/movie-38532
Tartalom
Henri Laborit az evolúciós pszichológia teoretikusa, egérkísérleteken keresztül próbálja megmutatni az emberi viselkedést a társadalom keretei között. Jean családos író, aki egy nap megismerkedik Janine-nal a színésznővel, és szeretők lesznek. Jean elhagyja érte a csaldját, de amikor felesége azt hazudja Janine-nak, hogy halálos beteg, a szerető inkább otthagyja a férfit. Eközben a szintén családos Rene alulról küzdötte fel magát egy ruhagyár felsővezetői pozíciójába, ám a cég egyesül egy másik hasonló profilú céggel, és jelenlegi munkája helyett egy nagyobb felelősséggel és fizetéssel járó pozíciót ajánlanak fel neki, de messze otthonától. Két évvel később Janine már ruhákat tervez épp ennek a cégnek. A cég elégedetlen Rene eredményeivel, ezért újabb pozíciót ajánlanak fel neki, ám ő ezt kudarcként éli meg. Aznap Janine találkozik újra Jeannal, és kiderül, hogy a felesége nem is volt beteg egyáltalán...
A film témája maga Laborit megfigyelése a tudatalatti viselkedési mechanizmusainkkal kapcsolatban. Ahogy felvázolja, viselkedésünk nagyban függ a környezet hatásaitól és ennek példáit láthatjuk három főhősünk történetei alapján. Több elemzés is megemlíti azonban, hogy jobban odafigyelve a részletekre ez egyáltalán nincs így, Resnais, a rendező egyaránt alátámasztja vagy szembemegy az elmélettel.
Megvalósítás
A történet Laborit rövid bevezetőjével indul, majd gyorsan bemutatja a három főszereplő gyerek- és fiatalkorát a történet jelenéig. Laborit azonban nemcsak külső narrátor, hanem negyedik szereplővé is válik egyben, amikor az ő gyerekkora is terítékre kerül. Az, hogy az ő életútja sokkal szélsőségesebbnek tűnik a fiktív karaktereknél, hihetőbbé teszi a másik háromét. A négy szál párhuzamosan fut: ahogy Laborit felvázolja egy megfigyelését, láthatjuk, ahogy a fiktív karakterek életében hogyan jelenik meg mindez. A karakterek gondosan kiválasztottak voltak: önképző parasztból lett felsővezető, jómódú értelmiségi, munkáscsaládból művésszé vált aktivista. Az amerikai nagybácsira egyfajta megfoghatatlan reményként hivatkozik mindhárom főhősünk.
Az eddigi leírás alapján száraz, dokumentumfilmszerűnek tűnhet a film stílusa, de Laborit csak a film első perceiben hangsúlyos, illetve valamikor a közepén; a nagy részében teljesen "normális" filmet láthatunk, ahol a három karakter útjai előbb-utóbb keresztezik egymást. A film eleje kicsit tempósabb a többi résznél, emiatt a felvezetés nekem zavaros volt, nem voltam benne biztos, hogy épp kinek a gyerekkorát látjuk és hány főbb szereplőnk van. Gyakran alkalmazott technika volt vagy a kísérlet vagy egy-egy korábbi esemény bevágása egy pillanatra, ami teljesen nyíltan jelezte, hogy ez most azért történt, mert... A kísérleti egér-ember párhuzam egyben humorossá is teszi a filmet, egy ponton még konkrétan egérfejűvé is változnak a szereplők. A három karakterhez hozzátartozik még három belső hang is, akiket három klasszikus francia színész testesít meg régi filmjeik révén.
Élmény
Ha részletesen belemennénk a filmbe, valószínűleg sokkal több mindent tudnék róla elmondani, de első látásra ennyit tudtam leszűrni belőle. Pozitívum, hogy ennyire nyíltan kimondta, miről akar szólni, de az efféle történethez talán jobban illik a szatíra. Technikailag a vágásokat leszámítva nem mutatott sokat, pedig volt egy-két kép, amely Tarkovszkijra(?) emlékeztetett.
Érdekességek
- Színészek, akiket láthattunk korábban: Marie Dubois (Jules és Jim)