Artúr filmélményei

A vakond (1970)

2018. november 17. 11:59 - Liberális Artúr

Rendezte: Alejandro Jodorowsky
Műfaj:
acid western
Főbb szereplők:
Alejandro Jodorowsky, Jacqueline Luis, Mara Lorenzio

Megjelenés: 1970, Mexikó
Hossz: kb. 2 óra
IMDB:
7,5

Ajánlott írás: http://www.geocities.ws/paulinekaelreviews/e1.html
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/dodeskaden-dodesukaden/movie-42089

Cselekmény: A "Vakond" (maga a rendező, Alejandro Jodorowsky) fiával útra indul, míg egy lemészárolt faluba nem jutnak. A Vakond levadássza az elkövetőket. Az egyik túsz egy fiatal nő, Mara a férfival tart, aki fiát ráhagyja a falu szerzeteseire. Mara szerint a Vakond képes lenne legyőzni a négy legnagyobb fegyverforgatót és ezáltal a legnagyobbá válni, így elindulnak felkutatni őket. Az első mester olyan gyors, hogy képes kikerülni a golyót, a Vakond azonban Mara unszolására cselhez folyamodik és csapdába csalva végez a mesterrel. Ekkor csatlakozik hozzájuk egy férfihangú nő, aki elvezeti őket a második mesterhez. Az ő ereje abban rejlik, hogy szeretettel lő, nem pusztító vággyal. Ezt kihasználva, a Vakond amester anyját támadva vonja el a figyelmét, hogy végezhessen vele...

Téma: Az egyik kedvenc filmkritikusom Pauline Kael, aki gyönyörűen bele tudja egy mondatba sűríteni a filmeket. Ebben az esetben pl.:"(...) plays with symbols and ideas and enigmas so promiscuously that the confusion may be mistaken for depth". Félreértés ne essék, ez nem negatívum, csupán jellemzés. A történet végig tele van pakolva egy vagy több jelképpel, amelyek egymással átfedésben is lehetnek, így töbféle értelmezés lehetséges. Ami biztos, hogy a Vakond egy fejlődő jellem, aki újabb és újabb dolgokat tanul, de nem biztos, hogy el is jut a céljához.

Tartalom: Kb. három nagyobb részre osztanám a történetet. Az első egy bevezető jellegű, amelyben a Vakondot mint tökéletes lényt ismerünk meg. Legyőzhetetlen és kérlelhetetlen. A film felütése szerint a vakond olyan lény, ami egész életében a föld alatt ásva keresi a napot, és ha egyszer sikerül megtalálnia, belevakul. Ez épp olyan kamu, mint Melville kezdő idézetei, de attól még beszédes. E bevezetőben a Vakond férfivá neveli fiát miközben megbosszul egy falut, majd egy őt elcsábítő nővel áll tovább. A nő nemcsak a testét, de a lelkét is elcsábítja, hogy végezzen a négy nagy mesterrel, ezzel kezdődik a második harmad, a szembesülés a négy mesterrel, akik közül mindegyik valamilyen jellegzetes spirituális tanítást képvisel. A Vakond őket nem megcáfolva vagy túllépve győzi le, hanem csellel (bár ez is nevezhető meghaladásnak), ettől pedig bűntudata lesz és krisztusi figurává válik, aki próbál bűneiért vezekelni. A harmadik szakasz erről a vezeklésről szól, a legelnyomottabbakon próbál segíteni, de hiába, így végül visszatér a bosszúálló szerephez. Igazából mindez nem is annyira fontos, a sok epizódszerű, bár összefüggő jelenetek mindegyike jelképekkel terhelt, önmagukban egy vagy több állítást fogalmaznak meg ideológiákról, a társadalomról... stb.

Forma: A műfaj úgynevezett "acid western", amit talán pszichedelikus westernnek lehetne fordítani. Ennek és a jelképek sokaságának köszönhetően sok a groteszk megnyilvánulás (sokan szürrealizmust írnak, de szerintem semmi szürreális nincs benne): torz emberek, állatok, rengeteg vér és szex, elspre össze nem illő párosítások. E párosítások valójában egyáltalán nem merész képzettársítások; Jodorowsky nagy rajongója a tarotnak, több fura kép innen származik. Coelho Alkímistájának is az volt számomra a legfőbb erőssége, hogy egy sivatagban játszódott, és ennek üressége itt is jól passzolsz ezekhez a jelképekhez, mert kihangsúlyozza őket. A beálltások is erre törekednek, de azért túlságosan nem mernek szokatlanok lenni.

Élmény: Már régóta szemeztem Jodorowskyval, de sajnos a a kevésbé pozitív elvárásaim jöttek be. Ahogy Kael írta és fentebb idéztem, a képek tök jók, de hiányzik belőlük a mélység. Persze Jodorowsky maga mondta, hogy középszerű embernek ez egy középszerű film lesz, szóval ez engem minősít :D

Érdekességek:

- Korábban láttuk: Alfonso Arau (A vad banda)
- Jodorowsky egymaga rendezte, írta, szerezte a zenét és tervezte meg a díszletét.
- A kisfiú valóban az ő fia.
- A film az éjféli moziknak köszönhetően lett sikeres, mint a The Rocky Horror Picture Show vagy a Radírfej. Ehhez azonban az is kellett, hogy forgalomba kerüljön, amiről John Lennon gondoskodott, miután látta és nagyon megtettszett neki.
- Jodorowsky élete önmagában is elég érdekes, tuti film lesz belőle. Tudatosan polgárpukkasztó, színházi darabjaiban állítólag rengeteg döglött állatot használt fel meztelenül. Első filmbemutatóján kis híján meglincselték, és menekülnie kellett hazájából is.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr4214371567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása