Rendezte: Larisza Sepityko
Műfaj: dráma
Főbb szereplők: Borisz Plotnyikov, Vlagyimir Gosztyuhin
Megjelenés: 1977, Oroszország (Szovjetunió)
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 8,2
Ajánlott írás: -
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/kalvaria-voszhozsgyenyije/movie-1284
Cselekmény: Második világháború. Egy kis csapat civil és katona menekülőben van egy nagyobb csapat felé. Amikor egy német alakulatba futnak, elveszítik ellátmányukat, de anélkül nem érnék el a céljukat, ezért ketten küldetést kapnak: a tapasztalt Ribaknak és az egykori matektanár Szotnyikovnak a közeli tanyára kell mennie ételt szerezni, de a tanyának már hűlt helye. A távolság és Szotnyikov köhögős betegsége ellenére továbbmennek, bár Ribaknak némi nehézséget okoz, hogy Szotnyikovot is pátyolgatnia kell. Szereznek egy juhot, de visszafelé németekbe botlanak, Szotnyikovot lábon lövik; ő már készen állna, hogy meghaljon, hogy Ribak a juhhal elérhesse a csapatukat, de Ribak inkább visszamegy érte. Elmenekülnek ugyan és elbújnak egy padláson, de amikor németek is odamennek, Szitnyikov véletlenül elköhögi magát...
Téma: Megpróbálok az elején minél kevésbé spoileres lenni, aztán majd jelzem, amikor már muszáj rontóckodni, szóval előre is elnézést, ha itt kicsit elnagyolt leszek. A sztori lényege abban áll, hogy Ribak anyagi, Szotnyikov inkább szellemi síkon közelít az élethez. A történet szerint az utóbbi a helyes, mert önazonosan lehet élni és nyugodt lelkiismerettel meghalni is, míg a gyakorlatiasság megtörheti a lelket.
Tartalom: A történet egy tanmese, aminek az első fele felvezeti a második felét, amikor összeütköztetheti a két fenti nézőpontot. A történelmi keret a kedvenc szovjet téma, a második világháború és a megszállt területek partizánjai, ami tökéletes arra, hogy valóban élet-halál kérdése legyen egy filozófiai téma. Az erőszak mellett az éhség is állandó fenyegetést jelent. Ribak az erős és tapasztalt katona, akinek csak azért kell társ, hogy ne legyen egyedül. Nosztalgiával gondol vissza egy együttlétére, ami a közeli tanyán történt, de a tanyát leégve találják. Odaadja sálát a köhögő Szotnyikovnak és tapossa előtte az utat, hogy könnyebben mehessen a hóban. Nem öli meg a náci kollaboránst, a zsákmányolt juhot hátrahagyva inkább visszamegy a sebesült társáért, melengeti, gyógyítja. Szotnyikov vele szemben erőtlen, beteges, de nem foglalkozik lázával, megveti a náci kollaboránst. Amikor megsebesül, magával ragadja valami éteri érzés, ezzel kerül a szellemi síkra. És akkor spoiler, bár nem nagy titok: főhőseinket elfogják és kínvallatásra viszik őket kivégzés előtt, tehát vállalniuk kell a testi szenvedést és halált az elveikért vagy megtagadhatják azokat. Szotnyikov már sebesülésekor elszánta magát a halálra, így makacsul ellenáll a kínzásnak is, ekkor érti meg, hogy nem tudna úgy élni, ha megtagadja magát. Vele szemben azonban Ribak jóval gyakorlatiasabb, ő minden jelentéktelen információt elmond és még csatlakozik is a kollaboránsokhoz arra hivatkozva, hogy majd úgyis megszökik és akkor tovább harcolhat ellenük, viszont mégis lelkiismeretfurdalása lesz és már inkább meghalna. Két dolog miatt mégsem gondolom, hogy ennyire egyszerű lenne: az egyik érdekes eleme a gondolatnak a látszat, Szotnyikovot vallatója ugyanis azzal próbálja részben leszerelni, hogy hiába hal hősies halált, úgyis árulónak fogják majd feltüntetni. Az önazonosság miatt ez Szotnyikovot nem aggasztja, de mégis nagy erőt nyer abból, amikor egy kisfiú hősként tekint rá; eközben Ribakot lejúdásozzák a nyilvános átállásért, pedig több hőstettet hajtott végre, és érdemben nem kollaborált az ellenséggel. Egy másik röpke gondolatom, hogy esetleg az egész egy groteszk vicc, nem pedig magasztos tanmese, de ezt már nem akarom részletezni, valószínűleg nincs igazam. Még feltétlenül meg kell említeni a nagyon nyilvánvaló keresztény jelképrendszert, van itt juh, könyörület, jézusi tekintet, Pieta, Júdás, passió, pokol, meg ugye kálvária.
Forma: Az első fele kevésbé izgi, az összes emlékezetes jelenet a második feléből van, persze onnantól kezdve válik igazán izgalmassá tartalmilag is. Legerősebb fegyvere a beállítás, Szotnyikov sebsülésétől kezdve ezek lesznek hangsúlyosak. A jézusi tekintetre rásegítenek a világítással is, ez az orosz ikonművészetet idézi, míg az anyagi világhoz jellemzően a sötét, árnyékos részek társulnak, miközben maga a havas és üres táj semminek tűnik. Messze a legnagyobb kedvencem a pince poklot idéző sötétsége volt. A színjáték számomra Portnov esetében volt érdekes, a többiek belső konfliktusai túl erősen látszottak. Egyébként őt szándékosan a külseje miatt is választották, mert hasonlít Jézusra. A zene erős és nyugtalanító, kellően hangos, de csak egy-egy rövid időre tűnik fel.
Élmény: Jó film erős pillanatokkal, és sok apróságot még meg sem említettem, például több fontos mellékszereplőnk van, akik mind hozzáadnak valamit. Két "hibája" van. Az egyik, hogy nem feltétlenül értek egyet az álláspontjával; a maga szempontjából jogos, de közben mégis a gyakorlatiasabbnak adok igazat, úgy érzem, most ezt diktálja a korszellemünk. Erkölcsileg alábbvalók lennénk? A másik "hiba", hogy megelőzte Az ötödik pecsét (1976); hiába készültek egymástól függetlenül, a témájuk nagyjából ugyanaz, csak ez utóbbi nem igazán válaszolja meg a kérdést.
Érdekességek
- Anatolij Szolonyicin 1982-ben, 47 évesen halt meg rákban, amit állítólag a Sztalker (1979) forgatása során szerzett be.
- A rendező Klimov felesége volt, 1979-ben 41 évesen hunyt el autóbalesetben.
- A film nyilvánvaló keresztény jelképrendszere miatt nemkívánatos volt, és csak azért jelenhetett meg végül mégis, mert a tesztvetítésen egykori partizánok - akkor már fejesek - teljesen meghatódtak a filmtől.
- Vlagyimir Gosztyuhin majdnem amatőr volt, díszletépítőként dolgozott egy színházban, amikor egy beteg színész helyére be kellett ugrania, és ekkor felfigyeltek tehetségére.
Országinfó
- Földrajz: Oroszország Kelet-Európában van (meg elfoglalja Ázsia teljes északi felét), a világ legnagyobbjaként majd' kétszázszor nagyobb Magyarországnál, itt található Európa legmagasabb és legmélyebb pontja egyaránt, a legnagyobb európai tó; éghajlata többnyire kontinentális.
- Társadalom: Közel 150 millióan lakják, a lakosság háromnegyed orosz; fele keresztény, közel fele ateista; többségük román és keresztény; diktatúra, gazdasága fejlett, ám a társadalmi különbségek közepesen magasak.
- Történelem: Már csak kiterjedése miatt is évmilliók óta lakott a terület, negyvenezer éve már élt itt modern ember, de a délnyugati részeken alakulhattak ki az indoeurópai népek (és később a magyarság is). Az indoeurópai szlávok a mai Fehéroroszország-Lengyelország-Ukrajna közös részein alakulhattak ki valamikor az i. e. második évezred során, a keleti szlávok az i. sz. első évezred második felében elkülönültek a többiektől. Az őseiknek mégsem őket, hanem 8-9. században, északról érkező, germán telepes ruszokat tekintjük, akik Oleg vezetésével meghódítva a régiót megalapították 879-ben a Kijevi Rusz fejedelemséget. Különböző fejedelemségek, köztük a moszkvai, vált hol dominánssá, hol gyengébbé, míg a 13. században a mongolok feldúlták Kijevet és vazallusukká tették a többi fejedelemséget is. A mongolok alól fokozatosan küzdötték ki magukat, végül ez a 15. század végére sikerült teljesen. 1547-re IV. Iván központosította a hatalmat és ezzel létrejött Oroszország, amely a 17-18. század során elfoglalta egész Észak-Ázsiát. a 19-20. század során több jelentős felkelés tört ki, végül az 1917-es döntötte meg az uralkodót, amely egy polgárháború és sokmillió halott után kommunista győzelmet hozott, de a vezetés továbbra is egyszemélyi és autoriter maradt. Az erőltetett iparosítás és a második világháború újabb több tízmillió halált hozott, de ezzel az orosz vezetésű Szovjetunió szuperhatalommá vált, vetélkedésük az Egyesült Államokkal határozta meg a huszadik század második felét. A gazdasági nehézségek ideiglenes liberalizációt hoztak és a Szovjetunió összeomlott, de rövid időn belül újra autoriter vezetés vette át a hatalmat Oroszországban.
- Film: Oroszországba is a Lumiere-ek vitték el a filmet 1896-ban, az első film II. Miklós megkoronázása lett. Az alacsony kereslet miatt nem alakult ki komolyabb filmipar, de már láthattunk a blogon is nívós filmeket a Szovjetunió előtti korszakból. A kommunisták hittek a film erejében és az egyik legfontosabb teendőjüknek tekintették, így alapították meg a világ első filmes iskoláját. Bár alapvetően propagandaeszköz volt a film, mivel magas elméleti szinten foglalkoztak vele, formailag magas esztétikumi szintre jutottak - ezt azonban korlátozták, mivel a formalizmust a szocializmus eszméjével szembenállónak ítélték meg. A sztálinizmus után a filmesek nagyobb teret kaptak, így emelkedhetett ki egy művészibb réteg. A Szovjetunió összeomlásával a filmipar is összeomlott, ugyanakkor végre szabad kezet kaphattak a filmesek, legalábbis a 2010-es évekig, amikor újra szigorodni kezdett az állami cenzúra. Fontosabb filmek a blogról:
- Európa: Roundhayi kerti jelenet (1888), A munkaidő vége (1895), Utazás a Holdba (1902), A vámpírok (1916), Patyomkin páncélos (1925), Jeanne d'Arc szenvedései (1928), Az ember a felvevőgéppel (1929), Atalante (1934), A játékszabály (1939), Biciklitolvajok (1948), A négyszáz csapás (1959), Az édes élet (1960), Kifulladásig (1960), Nyolc és fél (1963), Andrej Rubljov (1966), Persona (1966), 2001: Űrodüsszeia (1968), A tükör (1975), Fanny és Alexander (1982), Sátántangó (1994), Rejtély (2005), Holy Motors (2012)
- Kelet-Európa: Un caz de hemiplegie isterica vindecat prin sugestie hipnotica (1899), Sztyenka Razin (1908), A hattyú halála (1917), Patyomkin páncélos (1925), Az ember a felvevőgéppel (1929), Föld (1930), Rettegett Iván (1946), Hamu és gyémánt (1958), Andrej Rubljov (1966), Százszorszépek (1966), Solaris (1972), A tükör (1975), Sztalker (1979), Jöjj és lásd (1985), Tízparancsolat (1989), Sátántangó (1994), Werckmeister harmóniák (2000), A torinói ló (2011)
- Oroszország: Sztyenka Razin (1908), A hattyú halála (1917), Patyomkin páncélos (1925), Az ember a felvevőgéppel (1929), Föld (1930), Rettegett Iván (1946), Szállnak a darvak (1957), Andrej Rubljov (1966), A gránátalma színe (1969), Solaris (1972), Tükör (1975), Sztalker (1979) Jöjj és lásd (1985), Anya és fia (1997), Orosz bárka (2002), A visszatérés (2003), Nehéz istennek lenni (2013)
- Oroszország: Sztyenka Razin (1908), A hattyú halála (1917), Patyomkin páncélos (1925), Az ember a felvevőgéppel (1929), Föld (1930), Rettegett Iván (1946), Szállnak a darvak (1957), Andrej Rubljov (1966), A gránátalma színe (1969), Solaris (1972), Tükör (1975), Sztalker (1979) Jöjj és lásd (1985), Anya és fia (1997), Orosz bárka (2002), A visszatérés (2003), Nehéz istennek lenni (2013)
- Kelet-Európa: Un caz de hemiplegie isterica vindecat prin sugestie hipnotica (1899), Sztyenka Razin (1908), A hattyú halála (1917), Patyomkin páncélos (1925), Az ember a felvevőgéppel (1929), Föld (1930), Rettegett Iván (1946), Hamu és gyémánt (1958), Andrej Rubljov (1966), Százszorszépek (1966), Solaris (1972), A tükör (1975), Sztalker (1979), Jöjj és lásd (1985), Tízparancsolat (1989), Sátántangó (1994), Werckmeister harmóniák (2000), A torinói ló (2011)
- Európa: Roundhayi kerti jelenet (1888), A munkaidő vége (1895), Utazás a Holdba (1902), A vámpírok (1916), Patyomkin páncélos (1925), Jeanne d'Arc szenvedései (1928), Az ember a felvevőgéppel (1929), Atalante (1934), A játékszabály (1939), Biciklitolvajok (1948), A négyszáz csapás (1959), Az édes élet (1960), Kifulladásig (1960), Nyolc és fél (1963), Andrej Rubljov (1966), Persona (1966), 2001: Űrodüsszeia (1968), A tükör (1975), Fanny és Alexander (1982), Sátántangó (1994), Rejtély (2005), Holy Motors (2012)