Artúr filmélményei

Egymásra nézve (1982)

2020. július 09. 22:44 - Liberális Artúr

Rendezte: Makk Károly
Műfaj:
dráma, leszbikus
Főbb szereplők:
Jadwiga Jankowska, Grazyna Szapolowska, Jozef Kroner 

Megjelenés: 1982, Magyarország

Hossz: kb. 1,5 óra

IMDB:
7,2

Ajánlott írás: https://www.youtube.com/watch?v=TjmcJ2IVLAI
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/egymasra-nezve-egymasra-nezve/movie-572

Cselekmény: 1958. Éva fiatal, idealista újságíró, most kezd az új lapnál,melynek főszerkesztője Erdős elvtárs, egyik kollégája pedig a házas Lívia (Grazyna Szapolowska). Éva két fronton is felfordulást okoz: egyrészt nyíltan akarja kritizálni a rendszert újságíróként, másrészt nyilvánvalóvá válik, hogy nő létére vonzódik Líviához. Aztán egy céges karácsonyi bulin csókolózni kezdenek...

Téma: Bár nem jelentéktelen dolog egy meleg témájú film sem az 1980-as éves Kelet-Európájából, nyilvánvalóan a politikai tartalom a fontosabb, amely a kritika nélküli szolgálat veszélyeire próbál figyelmeztetni. Külön pikantériája, hogy már nem Rákosinak, hanem Kádárnak címzi mindezt.

Tartalom: Azonnal megtudjuk, hogy 1958-ban járunk, ez pedig egyértelműen jelzi, hogy a Kádár-rendszer legsötétebb részében vagyunk benne, a megtorlások időszakában. Éva az a fajta idealista újságíró, aki hisz a szocializmusban és épp ezért kritizálja a rendszert, ami kb. megfelel az 1950-es évek elejének és végének szembenállásának. Fontos jelenet ebből a szempontból az igazgató és a főszerkesztő csatája, amelyben az utóbbi szenvedélyesen kiáll Éva mellett a kényszertéeszesítésről szóló cikke kapcsán, hogy a kritikanélküliség hosszabb távon sokat árt az országnak. Tulajdonképpen a szerelmi történet ezzel párhuzamos: Éva az új, bátor  szellem, a sokáig tétovázó, talán nem is meleg Lívia az átlagember, katona férje az elnyomó hatalom. A többi főbb mellékkarakter egy-egy hozzáállás megtestesítése, legyen az megalkuvás vagy cinizmus. Ebben a legérdekesebb a TSZ-elnök, aki mindegyik rendszer veszetese volt átlagemberként idáig.

Forma: A legfőbb kifejezőeszköz a színvilág, amely  helyzetnek megfelően romlottbarna, romantikusan vörös, halálosan fehér... stb. Ezen kívül sajnos mást nem tudok kiemelniegy szokásosan színészközpontú drámáról van szó, ami általában nem az esetem.

Élmény: Abból a szempontból érdekes volt, hogy 1982-ben már meg lehetett fogalmazni ilyen kritikát, ennyire konkrétan talán még egy film se mondta ki nyíltan a bajokat. A meleg-vonal engem hidegen (ha ha) hagyott, és ezt a fajta megvalósítást nem kedvelem különösebben.

Érdekességek:

  • Korábban láttuk:
    • Grazyna Szapolowska (Tízparancsolat)
    • Andorai Péter (Bizalom, Mephisto)
    • Bács Ferenc (A ménesgazda)
    • Szirtes Ádám (Talpalatnyi föld, Körhinta, Bakaruhában)
    • Ujlaki Dénes (Amerikai anzix)
    • Kun Vilmos (Mephisto)
    • Székely B. Miklós (Sátántangó)
  • Színészdinasztiák: Szirtes Ádám lánya Szirtes Ági; Kun Vilmos felesége Olsavszky Éva;
  • A film alapja Galgóczi Erzsébet félig önéletrajzi írása, aki maga is rendszerkritikus, meleg író volt (Gobbi Hilda párja).
  • A főszereplőket természetesen azért hozták külföldről, hogy a magyar színészeknek ne kelljen otthon szégyenkezni a meleg szerep miatt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr2115988344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása