Artúr filmélményei

Az ölés aktusa (2012)

2023. január 28. 19:25 - Liberális Artúr

Rendezte: Christine Cynn, Joshua Oppenheimer
Műfaj: dokumentum
Főbb szereplők: -
Megjelenés: 2012, Dánia
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 8,2
Ajánlott írás: http://theactofkilling.com/synops/
Mikor láthatóhttps://port.hu/adatlap/film/tv/az-oles-aktusa-the-act-of-killing/movie-141248

Cselekmény, téma, tartalom: Ahogy A veszélyes élet évében (1982) is láthattuk, 1965-1966 során az indonéz hadsereg rendszerellenes tisztogatásba kezdve mintegy egymillió emberrel végzett. Dokumentumfilmeseink felkerestek néhány egykori elkövetőt, és ahogy már a bevezető szövegben is írták, arra kérték őket, hogy ők alkossák újra a jeleneteket, hogyan zajlottak az események, az elkövetők pedig nemhogy kerülték volna a témát, hanem készségesen segítettek. A film mégsem az események dokumentálásáról szól, hanem arról, hogy ők hogyan dolgozták fel a gyilkosságokat. A főszereplő Anwarnak például hiába vannak rémálmai tettei miatt, elhessegeti őket azzal, hogy alapvetően jót tett vagy hogy a pénzért csinálta. Hasonlóképp még a jelenkori (2012-es) alelnök is dicsőítette az elkövetőket a gyilkosságokat relativizálva, hogy a demokrácia elégtelen és szükség van a törvényen kívüli erőszakra is. De nem csupán az elkövetőkről és a múltról szól a dokumentumfilm; bár a jelen csak pár pillanatot kap, talán épp ezért sokkal erősebben jön át, hogy a diktatúra 1998-as bukása ellenére ugyanazok az emberek vannak hatalomban, sőt, az egykori áldozatok kénytelenek jó arcot vágni ahhoz, hogy ugyanezek az elkövetők továbbra is hatalmi erőszakot gyakoroljanak rajtuk, és eközben az átmentett hatalom miatt továbbra is hősöknek számítanak sokak szemében. A filmkészítés ugyanakkor pszichodrámai eszközként működve lassan ráébreszti Anwart, hogy mit tett.

Forma: A szokásos dokumentumfilmes formát az dobja fel valamennyire, hogy a készülő filmnek vannak látványelemei. Nyilván alaposan megvágták a hatás kedvéért, de egész bizarr dolgok jönnek ki abból, hogy a filmrajongó Anwarék megpróbálják lemásolni fiatalkori kedvenceiket (western, musical, gengszterfilmek) az 1970-es évek élénkszínű divatjában, ehhez pedig párosul a vérfagyasztó történelem és a közönyig elfojtott jelen. Kiválóan fokozzák ezt a bizarr élményt a "színészek", akik eleve fura, excentrikus figurák, nem beszélve ugye arról, hogy olyanokkal kérkednek, amikről mások mélyen hallgatnának.

Élmény: A koncepció ügyes, de persze ehhez kellett, hogy adott legyen a megfelelő társadalmi környezet, amiben a bűnösök kérkedhessenek bűneikkel, különben tipikus dokumentumfilm lett volna. Érzelmileg nagyon jól működik, annyira, hogy el sem hisszük, hogy valódi megszólalókat látunk. És pont ez a legfőbb problémám; lehet, hogy csak túlontúl óvatos vagyok, de túl "szépnek" tűnik az egész, hogy igaz legyen és ne a végletekig összevissza vágott anyagból hozza ki azt a rendező, amit láttatni akar. Elvileg Anwar látta és elégedett volt a filmmel. A másik problémám, hogy propagandisztikusan egyoldalú volt a nézőpont. A rendező ugyan elmondta, hogy itt nem törileckét akart tartani, de ettől függetlenül hozzátartozott volna szerintem az összképhez, hogy rendes kontextusba helyezze, mi miért történt. Mindettől függetlenül nem vonom kétségbe az igazságát és ez az újfajta megközelítésmód valóban elismerésre méltó, hatásos film.

Érdekességek

  • Bemásolva A veszélyes élet évéből (1982) a törileckét: Indonézia 1949-ben vívta ki függetlenségét Hollandiától, első demokratikus elnöke azonban előre vetítve a jövőt, megunta az áthidalhatatlan politikai ellentéteket, ún. irányított demokráciát vezetett be 1959-ben, hogy elhallgattassa ellenfeleit és egyre nagyobb hatalmat építsen ki magának. Az addigi fő támaszt jelentő hadsereggel szemben egyre nagyobb teret engedett a kommunista pártnak, hogy ellensúlyozza a hadsereg befolyását, ezért, miután népszerűsége is csökkenni kezdett egyre diktatórikusabb kormányzása és a romló gazdaság miatt, a hadsereg egy csoportja 1965-ben sikertelenül megpuccsolta. A puccsot a kommunistákra kenték és legalább félmillió párttagot vagy szimpatizánst öltek meg (egyes becslések szerint hárommilliót), másfélmillióan börtönbe kerültek. Az egyensúly felborult, a népszerűtlenség miatti zavargásokra hivatkozva pedig 1966-ban az elnök (vélhetően kényszerből) átadta a hatalmat a hadseregnek. A hadsereg a Nyugat mellett kötelezte el magát és ez gazdaságilag jót tett az országnak, jelentősen csökkent a szegénység, de közben a hadsereg ezrekkel végzett, ha szembe mertek szegülni a rendszerrel. Az 1997-es ázsiai pénzügyi válság vetett véget uralmuknak, így kisebb átmeneti időszak után 2004-ben demokratikus választások jöhettek.
  • Persze ahogy a filmből is kiderült, nem volt valódi rendszerváltás ott sem, az előző rendszer büntetlenül éli mindennapjait továbbra is a társadalom felső rétegében, noha a jelenlegi elnök programjában megígérte, hogy foglalkozni fog a gyilkosságokkal. Ebből annyi lett, hogy épp az elmúlt hetekben bocsánatot kért az esetleges jogsérelmekért.
  • A film ötlete onnan jött, hogy a rendező épp anyagot gyűjtött egy másik indonéz témával kapcsolatban, aztán megismerkedett az 1965-1966-os eseményekkel, és elkezdte meginterjúvolni az áldozatokat, a hivatalos és nemhivatalos szervek azonban folyamatosan akadályozták finoman szólva. Ellenben ők maguk nagyon szívesen meséltek, ekkor gondolt egyet a rendező, hogy az áldozatok helyett inkább az elkövetőkkel forgasson. Az összképhez azért még hozzátartozik, hogy az országban jellemzően ez tabutéma, csak azon a környéken számít dicsőségnek a dolog, ahol épp forgatott.

Országinfó

  • Földrajz: Dánia Észak-Európában van, de technikailag hozzá tartozik a Feröer-szigetek és az amerikai Grönland is. Ha így nézzük, közel huszonötször nagyobb Magyarországnál, egyébként a fele se lenne. Éghajlata a kontinensen mérsékelt, az előbbi két szigetnek köszönhetően pedig sarkvidéki is. Annyira sík, hogy a legmagasabb pontja 171 méteres.
  • Társadalom: Közel hatmillió lakosa van, túlnyomó többségük dán és keresztény, gazdasága az egyik legfejlettebb, alacsonyak a társadalmi különbségek és fejlett a demokráciájuk.
  • Történelem: A mai Dánia területe 15 ezer éve lakott, a mezőgazdaság az i. e. 4. évezred környékén terjedt el. Az észak-germán dánok pontos eredete ismeretlen, de valamikor az i. sz. első évezred első felében népesítették be az országot, valószínűleg a törzsi szövetséget már a 6. században felváltotta a királyság. Az évszázadok során többször hódítottak el területeket szomszédaiktól vagy léptek velük unióra. A 10. században felvették a kereszténységet, ám a 16. századi polgárháborújuk során a reformátusok kerültek ki győztesen. A 17. századtól kezdve rendre alulmaradtak nagy riválisukkal, a svédekkel szemben, végül a poroszokkal vívott 19. századi vereségük után köteleződtek el a semlegesség mellett. 1848-ban békésen áttértek az alkotmányos királyságra, a semlegességüknek köszönhetően pedig többé-kevésbé ki tudtak maradni a világháborúkból.
  • Film: A dán film atyja Peter Elfelt, aki már 1897-ben leforgatta első filmjét. Köszönhetően korai feleszmélésüknek, a dán filmstúdiók voltak Európa és a világ legjelentősebbjei az első világháborúig, míg rá nem unt a nemzetközi közönség a dán filmekre. A következő évtizedekben könnyed vígjátékok és szexcentrikus filmek domináltak Carl Theodor Dreyer személye mellett. 1972-ben alapították meg a dán filmintézetet, amely gyakorlatilag állami kontroll alá vonta a filmgyártást a támogatásai révén. Ennek ellenére sikerült az 1980-1990-es években felnőnie egy új filmes nemzedéknek, amely legnagyobb neve Lars von Trier lett. Fontosabb filmek a blogról:
    • Európa: Roundhayi kerti jelenet (1888), A munkaidő vége (1895), A vonat érkezése (1896), Utazás a Holdba (1902), A vámpírok (1916), Patyomkin páncélos (1925), Jeanne d'Arc szenvedései (1928), Az ember a felvevőgéppel (1929), Az Atalante (1934), A játékszabály (1939), Biciklitolvajok (1948), A négyszáz csapás (1959), Kifulladásig (1960), Nyolc és fél (1963), Persona (1966), 2001: Űrodüsszeia (1968), A tükör (1975), Fanny és Alexander (1982), Sátántangó (1994), Rejtély (2005), Holy Motors (2012)
      • Észak-Európa: Roundhayi kerti jelenet (1888), A Victorian Lady in Her Boudoir (1896), A nagy nyelés (1901), Berg-Eyvind és asszonya (1918), A halál kocsisa (1921), Az arani ember (1934), A harmadik ember (1949), Ige (1955), A hetedik pecsét (1957), A nap vége (1957), Arábiai Lawrence (1962), Dr. Strangelove (1964), Persona (1966), 2001: Űrodüsszeia (1968), Barry Lyndon (1975), Fanny és Alexander (1982), Hullámtörés (1996), Dogville (2003), Mleankólia (2011)
        • Dánia: A züllés útján (1910), A harag napja (1943), Ige (1955), Gertrúd (1964), Hullámtörés (1996), Születésnap (1998), Dogville (2003), Melankólia (2011)
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr7618034848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása