Artúr filmélményei

Alvó parázs (1928)

2023. június 30. 23:58 - Liberális Artúr

Rendezte: Humberto Mauro
Műfaj: -
Főbb szereplők: Cortes Real, Nita Ney, Luiz Sorora, Pedro Fantol, Maximo Serrano, P. Ciodaro, Rozendo Franco
Megjelenés: 1928, Brazília
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 7,2
Ajánlott írás: -
Mikor látható: -

Cselekmény: Luis-t valamiért kirakta apja, hogy álljon meg a saját lábán. A fiatal férfi utolsó pénzét a lovin próbálja megfialtatni, persze veszít és mindene elúszik. Eközben egy gazdag cukorgyáros épp a gyárán kesereg, mert a vezetője, Pedro nem igazán teszi jól a dolgát. Elhatározza, hogy lányával, Anitával odautazik, hogy kirúgja; Pedronak ez természetesen nem esik jól. Luis belebotlik az álláshirdetésbe, jelentkezik, jó munkaerőnek bizonyul és ami legfontosabb, összemelegednek Anitával...

Téma: Mauronak sosem a narratívában volt az ereje, ez is egy elég lapos, kiszámítható, romantikus történet - hacsak nem megyek el valami mellett a kontextus ismeretének hiányában. Kicsit mocorgott bennem a gondolat, hogy ez szatíra akar lenni (majd alább kifejtem), de akkor azt a kelleténél jobban rejtették el.

Tartalom: Meglepően hosszú és felesleges felvezetővel mutatják be, hogy Luis-nak nincs pénze, miközben a miértet elhallgatják. Ez már vajon kritikának vehető, hogy a pénztelenség ellenére cipőt tisztíttat és lovira megy (látszat, úri hóbort)? Még érdekesebb jelenet volt, amit nemigen tudtam hova tenni, amikor egy padon falatozó férfi két nőt alaposan megbámulva véletlenül megégette magát a cigarettájával. Túl hosszan mutatták ahhoz, hogy ne jelentsen semmit. Mindenesetre Luis vidéki üzemvezető lesz, ami nem igazán illik a státuszához, de jómunkásembernek bizonyul. A társadalmi szatíra Anitával való kapcsolatában mutatkozhat meg, mert a lány apjának semmi kifogása a viszony ellen, csupán azért tiltja el őket, mert vidéken ilyet nem illik eltérő társadalmi osztályok tagjai között. Hogy az érzelmek mégis tiszták, az mutatja, hogy Anita jobban örül Luis rózsájának, mint a többi, értékesebb szülinapi ajándékának. Érdekesebb mellékszál lehetne az üzemi alkalmazott, széplelkű Jorgéé, akit durván elnyom Pedro, de ebből nem sül ki semmi. A történet végét nem lövöm le, de teljesen kiszámítható kb. a huszadik perc után, ezért annyira gagyinak hat, hogy önkéntelenül is gyanakodni kezd az ember. Persze 1928-at írunk, ki tudja. Állítólag van neki erősen erotikus beütése is, ami mai szemmel nyilván nem tűnik fel, de ez megmagyarázná pl. a nőbámulós jelenetet.

Forma: Ez már érdekesebb, és épp ezért szeretem Maurot, ugyanakkor itt még csak nyomokban jelentkezik a stílusa. Érezhető rajta a szovjet avantgárd hatása a gyártósor-montázsnál, valamint a német expresszionizmus is, de még látom benne a franciák lírai realizmusának előfutárát is Pedro jeleneteiben (tiszta Vigo). Szívesen mutatja az apró részletet, amiből következtethetünk a nagyobb egészre (pl. a pénztárca az elején), vannak érdekesebb kameraszögek, zoomolás. Kicsit statikusnak érzem és töredezettnek, mert sok a "párbeszédes", rövid jelenet, amelyek gyakran visszaemlékezések, így kissé illusztráló hatásuk van a képeknek.

Élmény: Korai Mauro, a téma nagyjából ugyanaz, mint a későbbi filmjeiben, de vizuálisan még csak a nyomait láthatjuk. Lehet, hogy jobb, mint amilyennek gondolom, csak ugye hiányzik a kontextus innen 2023 Kelet-Európájából. Mindenesetre a későbbi filmjei sokkal jobban átjöttek, ezt már-már gagyinak érzem.

Érdekességek

  • -

Országinfó

  • Földrajz: Brazília Dél-Amerikában van, a világ egyik legnagyobbjaként kilencvenszer nagyobb Magyarországnál, itt folyik át a világ legnagyobb folyójának, az Amazonas-nak a nagyja, földrajzilag változatos a félsivatagoktól a hegyekig át van minden, éghajlata többnyire trópusi, a világ egyik legváltozatosabb élővilágával rendelkezik.
  • Társadalom: Kb. 215 millióan lakják, kb. fele-fele arányban európai származású fehérek és "keverékek", a pardok; az őslakosok aránya 0,5% alá csökkent. Túlnyomórészt keresztények. Gazdasága közepesen fejlett, de óriásiak a társadalmi különbségek; sérült demokrácia. 
  • Történelem: Legalább 11 ezer éve lakott, körülbelül kétezer félnomád törzs élt a területen, míg 1500-ban meg nem érkeztek portugál gyarmatosítók Cabral vezetésével. Természetesen sok volt a konfliktus a különböző európai és őslakos csoportok között, utóbbiakat rabszolgasorba kényszerítették, emellé pedig közel 3 millió rabszolgát vittek Afrikából is. Függetlenségüket 1822-ben kiáltották ki, miután a Napóleon elől Brazíliába menekülő portugál uralkodó ottléte idejére királysággá emelte gyarmati sorból az országot, és a brazíliai portugálok nem akartak újra gyarmattá válni. A császártól a hadsereg 1889-ben átvetet a hatalmat és formailag köztársaságot kiáltottak ki, innentől kezdve felváltva követték egymást civilebb és katonai kormányok. Egy menetrendszerű katonai diktatúra és gazdasági válság után végül civilek vették át újra a hatalmat 1985-ben, azóta  ez változatlan egyelőre.
  • Film: A. Fontosabb filmek a blogról:
    • Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Vérző olaj (2007), Az élet fája (2011)
      • Dél-Amerika: Nobleza gaucha (1915), Fragmentos da vida (1929), Limite (1931), Isten fizesse meg (1948), Fekete Orfeusz (1959), Aszály (1963), Isten és ördög a Nap földjén (1964), A föld transzban (1967), O Bandido da Luz Vermelha (1968), A tűzhelyek órája (1968), A halál Antoniója (1969), Iracema (1975), Cabra Marcado para Morrer (1984), Központi pályaudvar (1998), Az ingovány (2001), Isten városa (2002), Zama (2017)
        • Brazília: Fragmentos da vida (1929), Limite (1931), Fekete Orfeusz (1959), Aszály (1963), Isten és ördög a Nap földjén (1964), A föld transzban (1967), O Bandido da Luz Vermelha (1968), A halál Antoniója (1969), Iracema (1975), Cabra Marcado para Morrer (1984), Központi pályaudvar (1998), Isten városa (2002), Jogo de Cena (2007), O Som ao Redor (2012)
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr7618151672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása