Rendezte: Edwin S. Porter
Műfaj: néma
Főbb szereplők: -
Megjelenés: 1901, Egyesült Államok
Hossz: kb. 3 perc
IMDB: 5,1
Ajánlott írás: -
Műsoron: -
Előzmények: Amerika úttörői filmesei Edison és csapata volt, akik ugye részben más üzleti modellben gondolkodtak, mint az európaiak, de ettől függetlenül ők is aktualitásokkal, egzotikumokkal kezdtek. A fejlesztés oroszlánrészét William K. Dickson végezte el, aki végül 1895-ben saját céget alapított. E cég alkalmazottja volt Edwin S. Porter (1870-1941), aki szintén feltalálói vénával volt megáldva. 1896-ban kezdett vetíteni, míg Edison alkalmazottja nem lett pár évvel később. Utazó vetítő múltjából tudta, mire gerjed a közönség, és a népszerű brit és francia történetmesélős filmek miatt pedig ő is hasonlókkal kezdett később előrukkolni.
A film: A filmben az elítélt Czolgoszt a cellájából a villamosszékhez vezetik, beleültetik és kivégzik. Először is mindenki nyugodjon meg, nem valódi kivégzést láthatunk ellentétben az Egy elefánt kivégzése árammal (1903) c. filmmel. na de ki volt Czolgosz? Leon Czolgosz (1873-1901) lengyel bevándorlók gyereke volt, aki munkásként megsínylette az 1890-es évek gazdasági válságát, az anarchizmus felé fordult és mivel a hatalomban látta az igazságtalan egyenlőtlenségek legfőbb okát, európai példák nyomán 1901-ben lelőtte az akkori elnököt, William McKinleyt (1843-1901). A lövés ugyan nem volt halálos, de McKinley a fertőzésbe viszont belehalt, így Czolgoszt a szeptemberi merénylete után gyilkosságért októberben kivégezték, novemberben pedig le is forgatták ezt a filmet. Porter a valódi kivégzést szerette volna felvenni, de azt nem engedélyezték. A film vágások szempontjából viszont durván progresszív, ugyanis az első kép egy vonatot követve oldalaz a börtönre, a vágás után egy közelebbi képet kapunk a börtönről, ami szintén oldalazva tovább halad a cellához, ami viszont már statikus és láthatóan díszlet, végül az utolsó vágással a villamosszékhez jutunk, amelyben Czolgosz hármat ráng (három áramütést kapott). A színjáték itt lehetett volna erősebb, mindenki robotként tette a dolgát, nem volt semmi emberi gesztus, persze 1901-ben vagyunk, nem is vártam el, de az eleje annyira hangulatos, hogy jól esett volna, ha a második, beltéri fele is ennyire erős. Mindenesetre az első fele miatt mindenképpen ajánlott, 1901 erősebb filmjei közé tartozik.