Rendezte: Lean, David
Műfaj: dráma, romantikus
Főbb szereplők: Celia Johnson, Trevor Howard
Megjelenés: 1945, Egyesült Királyság
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 8,1 pont
Előzetes: https://youtu.be/Il8B6E9FzSE
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/kesoi-talalkozas-brief-encounter/movie-1333
Tartalom
Laura családos, középkorú nő, boldog, de egyhangú házasságban. Csütörtökönként bejár vonattal egy közeli városba bevásárolni, könyvet kölcsönözni, beülni a moziba. Egy alkalommal az állomáson összefut Alec-kel (Trevor Howard), a szintén családos, hasonló korú orvossal, aki ugyancsak csütörtökönként jár be a városba helyettesíteni barátját. Miután sokadjára futnak össze, a legközelebbi alkalmat már külön megszervezik. Hamar belátják, hogy egymásba szerettek, de ez a szenvedélyes boldogság egyúttal fájdalmat is okoz, hiszen családjuk van...
A kritikák egybehangzó állítása szerint a történet a társadalmi kötöttségek miatt megbukó szerelemről szól, ami az ekkori Angliában nagyon is valóságos volt különösen annak tükrében, hogy a háború alatt igen gyakorivá váltak a rövid afférok utazó katonák és magányos vagy unatkozó feleségek közt. És valóban sok minden támasztja alá ezt az értelmezést, mégis, én nem annyira a társadalmi kötöttségeket éreztem igazán akadálynak, hanem a szereplők saját belső gátjaikat, hiszen mindegyikük boldog, ha egy kicsit ellaposodott házasságban is él.
Megvalósítás
Elsőre fel se tűnik mennyi jelképes dolog van a filmben, de talán csak azért mert nem egy összefüggő rendszert alkotnak. A helyszín, a vasútállomás eleve egy ilyen átmenetet, választás előtt állóságot kifejező jelkép. A mozi, ahová járnak, a Szenvedély lángjai c. filmet adja, amiről elborzadva-röhögve menekülnek ki. A csónakban a kezdeményező Alec evez, de Laura irányítja... stb. A film keretes, a pár szakításával nyit, majd Laura hazaér és gondolatban "bevallja" az elmúlt hetek eseményeit, ami a film nagyobb részét teszi ki. Egyfajta ellenpontként szerepel az ő nyíltan mély kapcsolatunkkal szemben a vasutas és a pultosnő kacérkodása (ami ettől még lehet ugyanannyira mély, csak közönségesebb formában nyilvánul meg). A fent említett társadalmi kötöttséget jelképezik a gyerekek, a kérlelhetetlenül induló vonatok és egyéb szabályok.. stb. Az Andalúziai kutya óta tudhatnám, mégis itt hívták fel rá a figyelmem a szemmel és az egyéb látással kapcsolatos dolgok fontosságára.
Technikai megvalósítása nem túl karakteres; kicsit film noiros hangulatúés csak a végén indul be igazán, amikor a szakításkor Laura lelkiállapotát gyors vágásokkal, fényvillantásokkal, dőlt szöggel jelenítik meg. Persze hülyén is nézett volna ki ugyanez a film más pontjain, amelyek melodramatikusak, ezért ott lassabb, megfontoltabb képeket alkalmaztak. Ami azonban erőssége, az a hangulata. Laura szinte végignarrálja a történetet félhalk, monoton hangon, amihez külön jól passzol a klasszikus zenei motívum.
Élmény
Annak ellenére, hogy sem a film története, sem a látványvilága nem fogott meg igazán, mégis magával ragadott a hangulata, át tudtam érezni a teljesen emberi érzelmeiket. Talán már kicsit félálomban néztem már, talán mert középkorú házasemberként tökéletesen meg tudom érteni, min mehettek át.
Érdekességek
- Színészek, akiket láthattunk korábban: Trevor Howard (A harmadik ember), Wallace Bosco (Canterbury mesék), Valentine Dyall (Blimp ezredes élete és halála)
- Még életben vannak: Margaret Barton (90)