Artúr filmélményei

Kimecu no Jaiba (2020)

2021. június 22. 21:58 - Liberális Artúr

Rendezte: Szotozaki Haruo
Műfaj: akció, animáció, fantasy
Főbb szereplők: -
Megjelenés: 2020, Japán
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 8,4
Ajánlott írás: -
Mikor látható: -

Cselekmény: 20. század eleji fantasy-Japánban vagyunk, ahol emberevő démonok és démonvadászok harcolnak titokban. Kjodzsuro mester vezetésével három fiatal démonvadász, a főhős Tandzsiro, a vad Inoszuke és a félős Zenicu száll vonatra, ahol rejtélyes halálesetek borzolják az idegeket, de eddig nem sikerült a démon nyomára bukkanni. Hogy miért? Mert a démon fondorlatosan álomba szenderít mindenkit, és hogy ne érezzék meg a démon jelenlétét, megzsarolt embereket küld főhőseink álmaiba, hogy ott pusztítsák el a tudatukat. Csakhogy Kjodzsuro mester testi ösztönei erősebbek, hogy hagyják elpusztítani, Tandzsirot titokban elkísérő húga segít felébreszteni, Inoszuke és Zenicu pedig annyira "betegek", hogy a támadók nem tudnak mit kezdeni a tudatalattijukkal...

Téma: Több életbölcsesség elhangzik, de a vége annak a japán kötelességtudatnak a propagálása, hogy képességeinkhez mérten meg kell tennünk mindent a sikerért/jóért.

Tartalom: Elöljáróban beszéljünk picit arról, hogy mi is ez. Japánban bevett gyakorlat, hogy népszerű tinimangákból rajzfilmsorozat készül, amelyekből egy-egy cselekményszál külön mozifilmet kap, ha a sorozat is elég sikeres. Ez történt esetünkben is, ezért Gipsz Jakab, ha beül a moziba megnézni ezt a filmet, akkor annyira el lesz veszve, mint a Tenet alatt, csak itt most elsősorban azért, mert javarészt hiányoznak neki az előzmények. Nekem mázlim volt, mert olvastam a mangát, köztük ennek a filmnek az alapját is, ezért tudtam mindent előre. Szóval az egész így kissé in medias res, hiába van egy minimális felvezetés az elején. Főbb karaktereink egy-egy félmondattal jellemezhetőek, majd jön az első hosszabb, a második szakasz, amikor a Tandzsiro álmába láthatunk bele, aki újra egyesülhet lemészárolt családjával. Ezzel alakul ki az igazi kötődésünk hozzá, hiszen átérezzük, milyen egy elvesztett szerettünkkel újra együtt lenni, de ennek ellenére fájdalmasan kiszakadni az illúzióból és folytatni a valóságban. A harmadik szakaszban megküzdenek az "álommanóval", a negyedik szakasz újfent egy érzelmesebb rész, amely összefoglal egy életet, életcélt (mit jelent embernek lenni, felelősséget vállalni). A műfaj "sonen" (kamaszfiú), így alapvetően akció, de van benne némi debil humor a mellékszereplőknek köszönhetően és érzelmesebb részek is. Erre majd visszatérek az élménybeszámolónál. A műfajnak megfelelően a karakterfejlődés abból áll, hogy a fiúk rájönnek: erősebbé kell válniuk.

Forma: Tipikusan animés - aki szokott nézni animéket, az tudja, miről beszélek. Én azt hiszem a blog kezdete óta már nem láttam, ezért nem tudtam, mennyit változott azóta. Nos, határozottan erőteljesebb lett a 3D és a számítógépes animáció, ugyanakkor ez nem feltétlenül pozitív, a rajzolt, dinamikus karakterek ugyanis eléggé el tudnak ütni a számítógépes, statikusabb háttértől. A rajzok időnként inkább jelképesek, pl. humorosabb érzelemkifejezésnél vagy a sírásnál, szóval nem az életszerűségre mentek. Kevésbé gyakorlott animésnek groteszkek lehetnek a japán mitologikus lények és formák, nekik ez mindenképpen egy varázslatosabb világ lesz, ahogy a szintén tipikusan animés kameramozgások és kameranézetek is ilyenek. Ezzel nem kisebbíteni akarom a megvalósítás érdemeit, csak azt jelezni, hogy ezek nem egyedi megoldások, hanem gyakran a műfaj sablonjai. Na jó, ezzel végülis kisebbítettem az érdemeit, de jól működnek, erősítik az adott karakter érzelemvilágát vagy a dinamikáját a dőlt szögek, a nézőpontváltások. A különféle zenei stílusokból álló filmzene tökéletesen passzol a jelenetekhez aláfestő zeneként (az akció pörgős rock, a dráma lassú szimfonikus).

Élmény: Nem tudom külső szemlélőként nézni, de nekik valószínűleg egy nagy katyvasz az előzmények ismeretének hiányában, ugyanakkor az üzenet átjön így is. Gyakorlott animésnek ez nem lesz  több, mint ami, azaz egy hosszabb tévés epizód. Szerintem izgalmas, az érzelmesebb részek működnek, egyszerű, pozitív  alapigazságokkal operál, szóval semmi extra, de jó szórakozás. Viszont az eredeti manga legnagyobb erőssége számomra az volt, hogy a démonok életét és halálát is emberi tragédiaként kezelte visszaemlékezve emberi szenvedéseikre - ez ebből a cselekményből pont teljesen kimaradt.

Érdekességek

  • Mit keres itt a film? Ez lett végül 2020 legnagyobb bevételt termelő filmje. Ez persze elsősorban az időzítésnek köszönhető, mert az amerikai filmipar elhasalt a járvány miatt, míg a Japánban valamennyire lehetett moziba járni, ráadásul a film még műsoron van azóta is. (Egyébként tavasszal már majdnem elkezdtem nézni az akkor listavezető kínai akciófilmet, szerencsére vártam picit.) Természetesen ez a bevétel messze elmarad a 2019-es évétől, jó eséllyel egy hollywoodi film futott volna be, ha nincs a járvány, talán épp a Tenet (ami nem amerikai, de na...) A Kimecu no jaiba eddig közel félmilliárd dollárt szedett össze, a tavalyi első kilenc film 1 milliárd felett végzett, hogy érezzétek az arányokat.
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr5016600918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása