Artúr filmélményei

Peron (2000)

2023. január 21. 23:27 - Liberális Artúr

Rendezte: Csia Csang-Ko
Műfaj: -
Főbb szereplők: Vang Hungvej, Csao Tao, Liang Csingtung, Jang Tienji
Megjelenés: 2000, Kína
Hossz: kb. 2,5 óra
IMDB: 7,4
Ajánlott írás: https://www.youtube.com/watch?v=HlnU8jlH4vM
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/zhantai/movie-72870

Cselekmény, téma, tartalom: Bár a film két és fél órás, nem tudok cselekményt írni, mert eseménytelen életképekből áll össze a "sztori". Az 1980-as években vagyunk, főhőseink egy északi kisváros utazó társulatának fiatal tagjai, akik a vidéket szórakoztatják kommunista propagandát terjesztve. Csakhogy az 1980-as évek Kínájában megindult a piacosodás és a kultúra liberalizációja is, főhőseink pedig hiába követik a divatot, egyre kevésbé érdeklik az embereket. Persze már nem is népművelnek, csak lélektelenül szórakoztatnak. Ez az egyetlen íve a történéseknek, a többi személyes kapcsolataik és egyéb életképek elegye. az előbbieknek nincs nagy jelentősége, a többi némi képet fest a kor Kínájáról, amelynek társadalma még elmaradott, de a jövő már reménykeltőbb (pl. egy család lánya már egyetemen tanulhat). A kisváros a kínai nagy fal mellett fekszik, de közben bányájával az iparosodás jelképe is lehet; egyszerre változatlanul kicsi és "mocsár", ugyanakkor egy el-, majd visszaköltöző szereplő példája mutatja, hogy máshol csak más, de nem jobb. A történet a rendező gyerekkorának emlékeit ülteti filmre, az ő szülővárosában vagyunk, ezzel akarta megmutatni apjának, hogyan élte meg az 1980-as éveket tizenévesként. A cím a filmen végigvonuló vonat-jelképre utal, amit főszereplőink nem nagyon ismernek, a "peronon várva" remélnek tőle valamit, de a vonat nem jön vagy el is viszi, amire vártak. A történetvezetés fő ismérve az, hogy nincsenek események, csak közvetetten értesülünk a történésekről, ezért elsőre kissé nehéz dekódolni, mi is folyik itt.

Forma: A rendezőt minimalistának mondják, ami annyiban igaz, hogy valóban nincs sok látványelem, ugyanakkor a töredezett, emlékszerűen felépített tartalom lehetőséget adott arra is, hogy egyes jelenetek impresszionisták legyenek. Erre jó példa amikor a sötét sivatagban tüzet gyújtanak vagy amikor az irodista táncra perdül egymagában. A kínai nagy fal ad némi monumentalitást, és messze a kedvenc jelenetem az volt, amikor a fal eltakarja a párbeszéd egy-egy tagját (ami egyben jelképes is, hiszen érzelmi fal is volt köztük). Kiemelt szerepet kap a zene, fura is meghallani a jólismert világslágereket kínaiul, de hatásosak, főleg az, ahogy a munkásdaltól eljutunk az egészen modern diszkózenéig. A színészek javarészt kifejezéstelenek, amúgy sem látjuk közelről őket és nincs sok szövegük, de ez így volt a Csendéletben (2006) is.

Élmény: Nem tagadom, untam magam. Ha nem izgalmas a történet vagy látványos a megvalósítás, akkor már csak a hangulat marad, ami működhet, de itt nem jött át a személyesség. Bizonyára sokat segített volna, ha nem magyar, hanem kínai vagyok. Nagyon emlékeztetett a hasonló felépítésű A bábművészre (1993), az Isten veled ágyasomra (1993) és az Élnire (1994), kicsit talán a Sárga földre (1984) is.

Érdekességek

  • Korábban láttuk:
    • Vang Hung-vej és Csao Tao (Csendélet)
  • Fenyang Észak-Kínában van, kb. félmilliós város, híres a cirokból készült likőrjéről.

Országinfó

  • Földrajz: Kína Kelet-Ázsiában van, a világ egyik legnagyobb országa, bő százszor nagyobb Magyarországnál, éghajlata mérsékelt és száraz.
  • Társadalom: A világlegnépesebb országa 1,4 milliárd lakosával, túlnyomó többségük han etnikumú, háromnegyedük vallástalan vagy a népi hagyományokat követi, gazdasága bár az egyik legnagyobb, fejlettsége már csak közepes; a társadalmi különbségek közepesen nagyok, a világ egyik legkevésbé szabad országa.
  • Történelem: Már kétmillió éve is lakták emberek, és közismerten a világ egyik első civilizációja, már az i. e. 7. évezredben létezett itt írásféleség. A legenda szerint a világot Pan-ku isten teremtette, az ő leszármazottja volt a már valószínűleg létező Ta-jü, ki olyan ügyesen szabályozta a folyókat egy árvíz során az i. e. 3 évezredben, hogy királlyá kiáltották ki, ezzel megalapult az első dinasztia Közép-Kínában. Dinasztia dinasztiát követett, de az i. e. 3. században Csin Si Huang-ti által kialakított császári államstruktúra nagyjából megmaradt felváltva az addigi feudális jellegű rendszert. Az i. e. 2. századtól kezdve a közép-ázsiai háborúk révén kialakult a selyemút, amely összekötötte Kelet- és Délkelet-Ázsiát Nyugat-Ázsiával, Európával és Afrikával is. A 13. századtól kezdve a mongol hódítás és szomszédság határozta meg gyakran a császárságot, végül az egyik mongol kánság meghódításával érte el Kína a mai ország területét a 18. században. A 19. században Japán és az európai hatalmak jelentősen meggyengítették az országot, az elégedetlenkedők pedig végül 1912-ben lemondatták a császárt és kikiáltották a köztársaságot, de az ország politikailag megosztott volt, és mint tudjuk, ebből a polgárháborúból idővel a kommunisták jöttek ki győztesen. A béke azonban nem vetett véget a vérengzésnek, több tízmillióan haltak bele a kivégzésekbe vagy az éhezésbe a következő évtizedekben, de az 1970-es évek végétől a gazdaság liberalizációjának köszönhetően jelentős fejlődésnek indult az ország.
  • Film: Ki más vitte volna el a filmet Kínába, mint Lumiere-ék már 1896-ban. Az első ismert, de elveszett kínai film 1905-ös, a legrégebbi megmaradt a Gyümölcsárus (1922). Kezdetben Sanghajba, majd a japán invázióval Hongkongba összpontosult a filmipar. Minőségi ugrást a baloldali mozgalom filmjei jelentették az 1930-as években, de a kommunista hatalomátvétel után a szigorú cenzúra ellehetetlenítette az önkifejezést. Az 1980-as évek enyhülése hozta el az új nemzedéket, az ezredfordulóra nemzetközi sikerfilmeket is sikerült összehozni. Fontosabb filmek a blogról:
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr1818027032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása