Rendezte: Pete Docter
Műfaj: animáció, szörny, vígjáték
Főbb szereplők: -
Megjelenés: 2001, Egyesült Államok
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 8,1
Ajánlott írás: -
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/the-master-the-master/movie-122682
Cselekmény: Iszony Cityben járunk, melyet szörnyek laknak, az energiát eszközeik üzemeltetéséhez pedig gyerekek sikolyából nyerik, ezért minden este átlopóznak az emberek világába gyerekeket ijesztgetni. Sajnos azonban a mai gyerekek már nem olyan ijedősek, energiaválság van. Főhőseink Sulley (John Goodman) és Mike (Billy Crystal), a legmenőbb ijesztgetőpáros, míg egy alkalommal véletlenül nem követik el a legnagyobb hibát: óvatlanságukban egy gyerek (Mary Gibbs) átszökik a világukba. Hogy elfedjék a hibát, Sulleyék rejetegetik az embergyermeket, majd másnap megpróbálják visszacsempészni a saját világába...
Téma: 2023-ban adná magát, hogy a fenntartható fejlődés legyen a történet egyik témája, hiszen a szörnyeink erőforrásai elapadóban vannak, de egyrészt nem ez lesz a probléma megoldása, másodszor pedig ellenőriztem, ekkor épp nem volt energiaválság :) Bár így is a fenntarthatóság a lényeg, csak etikai szempontból megközelítve, ahol egy erőszakos munkafolyamatot és munkahelyet felvált egy barátságos, pozitív légkörű. Sajnos a forgatókönyv nem igazán lett kerek, és nem arról van szó, hogy a kákán is a csomót keresném, de pl. nem lett kifejtve az a lényeges mozzanat, hogy miért veszélyesek a szörnyekre a gyerekek.
Tartalom: Ügyesen adja meg az alaphangulatot és vezet be a történet világába a családbarátan horrorisztikus, vígjátékba torkolló első jelenet, innentől kezdve pedig a történet fonáksága abból fog adódni, mint a legtöbb hasonló vígjátékban, hogy rávetítik a való világot egy fantasy világra. Meglepetésemre ez azonban csak egy kisebb részét adta a poénoknak, sokkal inkább működött klasszikus vígjátékként, ahol a poénok szövegelésből, helyzetkomikumból adódnak. Az állóvizet az bolygatja meg, hogy összeér a szörny- és az embervilág, ezt a változást azonban már előrejelezte, hogy a régi típusú cég régi típusú vezetése egyre kevésbé működik hatékonyan, hiszen az emberek már nem félnek annyira. A forgatókönyv itt kényelmesre vette (kicsi spoiler jön), kiderül ugyanis, hogy a nevettetéssel több energiát nyernek ki a gyerekekből szörnyeink, mint az ijesztgetésből, így nyugodtan összebarátkozhat a két világ, mindenki jól jár. De mi lett volna, ha nem így van? A történet fontosabb mellékszála Sulley és Mike kapcsolata, ami egy nagyon felszínes megjelenítése annak, hogy a barátság fontosabb egy-egy konfliktusnál, de igazából nem nagyon lehetett magunkat beleélni, hiányzott a valódi, komoly dráma. A valódi dráma megvolt Sulley és Boo között, itt viszont az igazi konfliktus hiányzott. És mint fentebb említettem, itt jött volna jól az, ha kifejtik, miért nem érintkezhetnek a szörnyek az emberekkel, hiszen enélkül súlytalan a konfliktus.
Forma: Az animáció egyes helyeken gyönyörűen részletgazdag (Sulley szőrével szoktak dicsekedni), máshol - különösen az emberalakoknál - bántóan egyszerű, de persze ne feledjük, még csak 2001-ben vagyunk. (Egyébként amennyire láttam, ezzel még ma sem tudnak mit kezdeni, inkább elnagyolt embereket rajzolnak.) Vizuális geg sajnos kevés volt, ahogy kifejezőeszközből sem találtam igazán látványosakat. Zavart, hogy a szörnyek nem igazán kreatívak, a többség emberszerű, a zene nem tűnt fel. Az ajtós jelenetnél meg voltam róla győződve, hogy 3D-re készítették a filmet, de az a változat csak tíz évvel később készült el.
Élmény: Emlékeimben vicces filmként élt, most inkább csak aranyosnak láttam, ez közel sem annyira felnőtt, mint a Pixar egyéb filmjei, pedig lehetett volna. Gyerekeknek azonban kiváló, és ne felejtsük történelmi jelentőségét se, hiszen egyike volt az első újgenerációs animációknak a Toy Story (1995), a Shrek (2001) és a Jégkorszak (2002) mellett.
Érdekességek
- Korábban láttuk:
- John Goodman (A nagy Lebowski, A kihalás kora)
- Billy Crystal (A herceg menyasszonya, Harry és Sally)
- Mary Gibbs (Agymanók)
- Steve Buscemi (A halál keresztútján, Kutyaszorítóban, Ponyvaregény, Fargo, A nagy Lebowski, Armageddon)
- James Coburn (A nagy szökés, Amerikai fogócska)
- Bob Peterson (Némó nyomában, A Hihetetlen család, L'ecsó, WALL-E, Fel, Toy Story 3, Agymanók)
- John Ratzenberger (Superman, Csillagok háborúja, Toy Story, Némó nyomában, A Hihetetlen család, L'ecsó, WALL-E, Fel, Agymanók)
- Frank Oz (Csillagok háborúja, Agymanók)
- Steve Susskind (Aladdin, Az oroszlánkirály)
- Bonnie Hunt (Esőember, Halálsoron, Toy Story 3)
- Jeff Pidgeon (Toy Story, A Hihetetlen család, WALL-E)
- Mary Gibbs ekkor 5 éves volt, az egyik animátor kislánya
- James Coburn egy évvel később, 74 évesen hunyt el.
- Az ágy alatti vagy szekrényben megbúvó szörnyek egyidősek lehetnek az emberiséggel, egyes elméleteket szerint nem csupán ijesztgető szülők találták ki őket, hanem evolúciós berögzülés az éjszakai ragadozóktól.
Országinfó
- Földrajz: Az Egyesült Államok Amerikában, Észak-Amerikában van, a világ egyik legnagyobb országa, százszor nagyobb Magyarországnál, éghajlata kiterjedésének köszönhetően hol trópusi, hol sarkvidéki.
- Társadalom: Kb. 330 millióan lakják, ezzel a világ egyik legnépesebb országa; kb. kétharmaduk európai (elsősorban német) felmenőkkel bír és keresztény. Gazdasága a legfejlettebbek egyike, ahogy demokráciájuk is, ám ehhez képest nagyok a társadalmi különbségek.
- Történelem: Az emberiség bő 15 ezer évvel ezelőtt érkezhetett Amerikába Közép-Ázsiából, akik helyenként megmaradtak a gyűjtögető-vadászó szinten, helyenként fejlett mezőgazdaságot hoztak létre. Az európai felfedezők és gyarmatosítók a 15. században érkeztek meg, az őslakosokból pedig mára mindössze a népesség 1%-a maradt, miután háborúskodások és járványok során kihaltak. Az Anglia uralta területek öntudatos telepesei 1776-ban kinyilvánították függetlenségüket és a 19. század során a kontinens nyugati partjáig terjeszkedtek. Az egyik legnagyobb történelmi traumájuk a 19. század közepén bekövetkezett polgárháború, amely a rabszolgaság eltörlése és politikai törésvonalak mentén tört ki. A földosztások, a vasutak, az iparosodás, a modern találmányok, a bankszektor erősödése a 20. századra a világ legnagyobb gazdaságává tette az országot. Az első és a második világháborúk tovább gyengítették Európát, így Amerika szuperhatalommá válhatott gazdasági és katonai értelemben is, csupán a Szovjetunió tudta vele felvenni a versenyt néhány évtizedig. Innentől kezdve aktív külpolitikát folytatva jelentősebb háborúkat vívtak Koreában, Vietnámban, Afganisztánban és Irakban.
- Film: A film és a mozi egyik bölcsője Amerika, az első fennmaradt amerikai film az 1890-es, Edison műhelyében kikísérletezett Csínytevések. Az első világháború miatt az európai stúdiók elbukták a versenyt az amerikai vetélytársaikkal szemben, akik az emblematikussá váló Hollywoodba telepítették székhelyeiket; innentől kezdve az Egyesült Államoké a mai napig a legnagyobb filmipar. Innen származik számos filmnyelvi megoldás, újítás, innen terjedt el a hangos és a színes film. Fontosabb filmek a blogról:
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)