Rendezte: Chytilova, Vera
Műfaj: tragikomédia
Főbb szereplők: Ivana Karbonova, Jitka Cerhova
Megjelenés: 1966, Csehszlovákia
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 7,5 pont
Előzetes: https://youtu.be/PtBLYiqy1WI
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/szazszorszepek-sedmikrasky/movie-51813
Tartalom
Marie és Marie fiatal lányok. Miután megállapítják, hogy a világ rossz hely, úgy döntenek, hogy akkor ők is rosszak lesznek. Meghívatják magukat idősebb férfiakkal étterembe, de felültetnek fiatalabbakat is, részegen dorbézolnak egy bárban, amíg ki nem dobják őket, pénzt lopnak a vécés nénitől, kukoricát a paraszttól, amit aztán szétdobálnak az utcán, ahol a dolgozók biciklin igyekeznek munkába. Végül bejutnak egy előkelő helyre, szépen megterített asztallal, így hát nekilátnak felfalni mindent...
Ha nem olvasom el hozzá az elemzéseket, akkor valami olyasmi következtetésre jutottam volna a történet alapján, hogy a világ lehet rossz, de nekünk érdemes a jó ügyért munkálkodva élni benne. Valóban van ilyen szocialista olvasata is, amennyiben pusztán a cselekményt nézzük, de szürrealista mivolta miatt számos egyéb témát is belelátnak az okosak többek között szabad asszociációra hivatkozva: feminizmust, szocialista, de kapitalista kritikát is, egzisztencializmust és ellenkultúrát. Ezekre most nem térnék ki bővebben, mindenki nézze meg magának a filmet :p
Megvalósítás
Bár a története nem keretes, mégis szerepel az elején és a végén is egy-egy konkrét állítás, ami számomra keretbe foglalta a történetet: ahogy említettem, az elején elhangzik az a tétel, miszerint a világ rossz, lásd a háborúkat; a történet végén pedig a rendező azoknak ajánlja a filmet, akiket könnyebben felbosszantanak a lányok rendbontásai, mint a valódi problémák, pl. egy háború. Hagyományos cselekmény tulajdonképpen nem nagyon van, könnyen váltunk helyszínt, jelenetet. Kicsit olyan érzésem volt, mint a töredezett A gránátalma színénél. A két lányon kívül mindenki normális, ők viszont olyanok,mint két prostituált, akik megragadtak egy vihogó kiskamasz szintjén, feszegetik határaikat, keresik a helyüket a világban. Szürrealista filmnek mondják, és mint ilyen tele van jelképekkel a helyszínektől kezdve (Édenkert, étellift... stb.) a díszleten át (étel mindenhol, virágok... stb.) a tettekig (pl. a kajacsata vagy a film összevagdosása). Szürreális, mert a jelenetek közti átvezető kapocs nem a cselekményből következik, hanem valami teljesen másból (pl. az egyik jelenet végén egy láblendítés a másik jelent elejének láblendítésére visz minket, de más a helyszín, más a helyzet). E jelenetek töredezetten, rendszertelenül váltakoznak, hasonlóan a Celine és Julie csónakázikhoz. Kiemelt szerepe van az ételnek és az evésnek, mintha más motivációja nem is lenne a lányoknak, csak enni. Emiatt is az utolsó jelenet, ahol szétbarmolják az előkészített ebédet, a leginkább elemzett részlet a történetből. A történet végén végül elnyerik méltó büntetésüket a lányok akkor is, ha másik véget választanak maguknak.
Képeiben is a fenn említett két filmhez hasonlítanám. Nehéz beszélni róla, mert teljesen eklektikus: vannak színes, színszűrős és fekete-fehér részei; a vonatok rendre átmennek valamiféle absztrakt fényvonalba; véletlenszerűnek tűnő, pörgős montázsok tűnnek fel egy-egy jelenet közben; mint egy Bunuel filmben, ollóval kettévágják a másikat, majd magát a képet is amit látunk... stb. Amúgy is sok és gyors vágás van, kifejezetten pörgős filmről van szó. A film eleje és vége mint említettem számomra keretes, amit többek között azért is gondolok így, mert háborús felvételeket vágnak be az első, illetve utolsó jelenetek képkockái közé. A színészek amatőrök voltak, de egy ilyen filmbe nem is kellettek profik. A zene megfelelően van megválogatva, ahol kell (gúnyosan?) ünnepélyes, ahol kell pop.
Élmény
Ahogy visszagondolok, valóban egyre inkább olyannak tűnik, mint A gránátalma színének és a Celine és Julie csónakáziknak a keveréke (noha mindkettőnél régebbi). Elsőre levontnak tűnik, de így utólag egyre jobban kezdem tisztábban látni a feminista részeket is. De most már nem írom át a posztot :D A "története" és a megvalósítása is kissé zavaros, nem igazán egységes, ami szerintem hátrányára vált, ez inkább rövidfilmekhez illene.
Érdekességek
- A csehszlovák újhullám egyik fontos és talán legegyedibb darabja, természetesen be is tiltották arra hivatkozva, hogy a filmbeli ételpazarlás nem egyezik a szocializmus szellemével...
Következik: Harry és Sally