Artúr filmélményei

Limite (1931)

2018. július 02. 11:23 - Liberális Artúr

Rendezte: Mario Peixoto
Műfaj: -
Főbb szereplők:
Olga Breno, Brutus Pedreira, Tatiana Rey, Raul Schnoor

Megjelenés: 1931, Brazília
Hossz: kb. 2 óra
IMDB:
7,4
Előzetes: -
Ajánlott írás: -
Mikor látható: -

Tartalom:

Rendhagyó film rendhagyó összefoglalóval: két nő és egy férfi hánykolódik a nyílt vizen egy léket kapott csónakban. A világos ruhás nő egy börtönből szökött meg; a sötét ruhás rossz házasságból; a férfi egy szerelmi háromszögből. Nagyjából ennyi a cselekmény, a lényeg a képeken és bemutatásuk módján van, amelyek mintegy belépnek a szereplők érzelmi világába és azt jelenítik meg. Hogy őszinte legyek, fogalmam sincs hogy hova akart kilyukadni a film. A rendező szerint nem is lehet értelmezni, egyszerűen csak át kell élni a hangulatot.

Megvalósítás:

A film kiindulópontja egy André Kertész fénykép volt a bilincsbe vert férfiről, aki átölel egy nőt. Ezt alkotta újra a rendező, majd egy szuperközelivel belépett a nő fejébe, és innentől kezdve nehezen követhető képzettársítások jöttek, illetve maga  a cselekmény, amely során azonban pont nem a lényegi eseményeket láthatjuk, hanem inkább azok következményeit. Tehát például nem látjuk, hogy a nő megszökött a börtönből, csak azt, hogy sétál, óvatosan szemlélődik. A képek többnyire jelképesek, a csónakról készült első kép például egy repedést mutat hosszan, jelezve a helyzet tarthatatlanságát, a sérült lelkiállapotokat. A karakterek úgy sokrétűek, hogy hiányosak, azaz a nézőre van bízva, hogy kitöltse őket; még neveik sincsenek. A cím limitet, határt jelent.

Mint a többi avantgárd filmnél, mint pl. a Kurutta ippedzsinél, itt is a technikai kivitelezésen múlik minden. Sok az áttűnés, a szokatlan szögek, a mozgó, forgó kamera, a közeli felvételek. A kamera szinte úgy viselkedik, mintha egy külső szemlélődő lenne, egyszer például követi, körbefordul az egyik nő körül, majd elveszti és vissza kell mennie, hogy rátaláljon. A rendező egyik fő elve a ritmus volt, amit egyrészt klasszikus zenei válogatással adott meg, másrészt vágásokkal, de nem átallott ismétléseket sem alkalmazni, tehát ugyanazt a kameramozdulatot többször megismételni egymás után (lásd még Ember a felvevőgéppel). Feliratok gyakorlatilag nincsenek egy rövid párbeszédet és egy újságcikket kivéve, de nincs is nagy jelentőségük.

Élmény:

Szóval tipikus avantgárd film, ami igyekszik a film nyelvén megszólítani filmes trükkökkel, kamermozgással, vágásokkal. Ez vagy célt ér, vagy nem. Az Ember a felvevőgéppel például nekem nagyon bejött, a Kurutta ippedzsi vagy ez viszont nem annyira. Mindenképpen különleges élmény, de nem garantált a hatás első megtekintésére. Ez is olyan, amit többször kell látni és rá kell hangolódni.

Érdekességek:

- Korábban látott színészek: Carmen Santos (Sangue Mineiro)
- Feltűnik a filmben a rendező is és az operatőr (aki a Sangue Mineirot is filmezte).
- Eredetileg a Sangue Mineiro rendezőjét kérte fel az író a film megrendezeésére, de Mauro visszautasította azzal, hogy túl személyes és ezt magának Peixotonak kell megrendeznie. Ez volt az egyetlen befejezett filmje, később szinte kizárólag irodalommal foglalkozott.
- Természetesen bukás volt anyagilag, később eléggé tönkre is ment a film, de Peixoto fenntartotta a köztudatban legendás filmként, így végül amikor előkerült, hosszas restaurálás után sikerült majdnem teljes egészében helyreállítani, ki más mint Scorsese közreműködésével.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr6914082987

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2018.07.06. 19:37:27

Hu de felizgattal ezzel a poszttal. Ilyen filmeket csinaltak Braziliaban a harmincs evekben? Nagyon kivancsi lettem... Kr, hogy epp nyralason vagyok , igy csak a jovo veten tudom megnezni...

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2018.07.07. 10:37:04

@moodPedro: Jó pihenést :)

Nem véletlenül ez a korszak az egyik kedvencem, izgalmasak ezek az avantgard/expresszionista/szürreális filmek a másságuk miatt, ha nem is annyira élvezhetőek.

És hát ez volt aprojektem célja pont, hogy lássam mi zajlott más országokban, és lám, Japánban és Brazíliában is egész érdekes filmek születtek ebben az időszakban.

Amúgy pont a napokban láttam, hogy a Limite már benne van az 1001 könyv újabb kiadásaiban.
süti beállítások módosítása