Artúr filmélményei

47 ronin (1941)

2018. augusztus 06. 14:21 - Liberális Artúr

Rendezte: Mizogucsi Kendzsi
Műfaj:
dráma, kosztümös
Főbb szereplők:
Kavaraszaki Csodzsuro, Nakamura Kanemon, Kavaraszaki Kunitaro, Arasi Josiszaburo, Bando Csoemon, Szuketakaja Szukezo, Szegava Kikunodzso, Icsikava Sotaro, Icsikava Endzsi, Icsikava Kikunoszuke, Jamazaki Sinzo, Icsikava Szenso, Bando Haranoszuke, Kavanami Rjotaro, Kaieda Dzsodzsi, Ramon Micuszaburo, Mimaszu Kazutojo, Icsikava Utaemon, Miura Micuko, Jamagisi Sizue

Megjelenés: 1941, Japán
Hossz: kb. 3,5 óra
IMDB:
7,5

Előzetes: https://youtu.be/kp2ahHztEHU
Ajánlott írás: -
Mikor látható: -

Tartalom:

1701, japán. A sógun egyik palotájában személyes sértettsége miatt Aszino földesúr kardot ránt Kira hivatalnokra. Csak megsebesíti ugyan, de ez is elég, hogy a helyszínre való tekintettel halálra ítéljék és elkobozzák mindenét. Aszino szamurájai természetesen bosszút esküdnek és azonnal levágnák a szerintük szamurájhoz méltatlanul viselkedő Kirát, de Aszino legfőbb tanácsadója, Oisi tudja, hogy ez a sógun ítéletének helytelenítését jelentené. Ezért látszólag inkább enged a sógunnak, de ez csak álca: a megfelelő pillanatra vár, hogy szembeszegülhessen az igazságtalan ítélettel...

A népszerű, legendává magasztosult 47 ronin (azaz mester nélkül maradt harcos) esete valóban megtörtént és többször feldolgozták, ezúttal a második világháborús japán kormány utasítására. A cél az volt, hogy erkölcsi tartást adjanak a katonáknak és persze támogatást maguknak. Mizogucsi a hű és erkölcshöz ragaszkodó harcosokat valóban hozta, de közben épp a hatalommal szálltak szembe a történetben annak szabályai betartása mellett.

Megvalósítás:

A film valójában kétrészes, valahogy úgy, mint a Kill Bill, egy év különbséggel jelentek meg. A kiindulópontot érdekes módon nem magyarázzák meg, a filmbéli Aszano elintézi egy "személyes indokkal", így nem igazán érezzük át a szamurájuk bosszúvágyát. Gondolom ennek az az oka, hogy a sztori jólismert és nem arra akarták fektetni a hangsúlyt. Ezt hamar lerendezik, így rövidesen eljutunk a történet fő konfliktusáig, azaz a bosszú vs becsület témakörig. A harcosok egy része az igazságtalannak tartott ítéletet figyelmen kívül hagyva ellenállna a sógunnak és azonnal rátámadna Kirára, a másik része engedve a sógunnak inkább mentené a mentehtőt, hogy fennmaradhasson az Aszano-ház.egy testvér uralma alatt. A legfőbb tanácsadó, Oisi az, akinek a szemén keresztül követhetjük az eseményeket és ő az, aki igyekszik a leginkább betartani a szamuráj etikettet. Mivel az azonnali támadás egyet jelentene a sógunnal való szembeszegüléssel, látszólag enged neki és átadja a várat, hogy ne vádolhassák engedetlenséggel és hogy a közvélemény se forduljon ellene. A cselekmény nagyjából ennyi, a négyórás játékidő nagy részét nem is az események teszik ki (akció gyakorlatilag egyáltalán nincs benne), hanem a szertartásos formaságok, az udvariassági körök keretei között zajló párbeszédek. Talán ez segít legjobban nekünk is megérteni, hogy egy-egy mozzanatnak mekkora jelentősége van (pl. Aszino özvegye nem engedi Oisit a férjéért imádkozni, noha látszólag inden a legnagyobb rendben van köztük vagy hogy Oisi felesége miért akkor válik el tőle, amikor). Egy érdekes mellékszál a történet végén az egyik szamuráj menyasszonyának feltűnése, aki Oisival kezdett vitatkozni a hazugságról. Az ő funkciója az volt, hogy nem csak a szamurájok lehetnek erkölcsösek? Vagy egy nagyon erős kritikája lett volna az adott kornak? Ezt döntse el mindenki maga.

A kimért szertartásossághoz hasonló tempó dukál. Ahogy írtam krábban, akció szinte semmi nincs benne, a film nagy része belső terekben játszódik párbeszédes formában, ahol lassan, megfontolva beszélnek. A jeleneteket nem is vágják le gyorsan, gyakran kitartják őket, hogy jobban elmélyedhessünk a karakterekben és mondataik jelentőségében. Ez baromi hatásos tud lenni többször, gondljunk csak például az ítélethirdetésre váró fiatalok rögtönzött előadására, amikor a velük mélyen együttérző öreg szolga inkább félrevonul, és hosszasan láthatjuk saját lelke súlya alatt görnyedve. Ehhez mérten nincsenek gyors vágások sem, hanem a jellegzetesen mizogucsis, oldalazó kameramozgással csúszunk át egy másik jelenetbe, de az a kameramozgás is lassú. Ennek ellenére nem mondanám unalmasnak, simán végignéztem majdnem egy ültőben. A színészek szerepüknek megfelelően szertartásosan teátrálisak, a zene részben nyugatias, részben hagyományos japán.

Élmény:

Akciódús szamurájfilmet vártam, ehelyett inkább egy tipikus Mizogucsi-filmet kaptam. Súlyos volt és komor, ünnepélyes, jól illett hozzá a kimért tempó, kicsit olyan volt, mint egy Ozu-karakter vagy a Jeanne Dielman. Szóval a maga módján izgalmas, de nekem nem eléggé látványos vagy katartikus.

Érdekességek:

- Korábban látott színészek: Kato Daiszuke (A vihar kapujában, Hét szamuráj, Sodródó felhők, Testőr, A szaké íze), Simizu Maszao (Oharu élete, Szansó tiszttartó)
- A valós történetből kiderülnek a hiányzó pontok: Kira korrupt tisztviselőként rossz ízzel beszélt a nála nem tejelőkről, ez vezetett egy akkora sértésig, amit Aszano már nem bírt elviselni. A többi része igaz, a roninok teljesen félrevonultak majdnem két évre, Oisi szándékosan részegeskedett, hogy elterelje magáról a gyanút, többen pedig beálltak Kira házának építkezésébe munkásként, hogy felmérhessék a terepet - egyikük még a tervező lányát is feleségül vette a tervekért.
- Az eset kedvenc történetté és egyben jelképes legendává is vált, számtalan feldolgozása született, legutóbb két akció-fantasyvá daptált amerikai. A szamurájok sírjai zarándokhelyé váltak.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr1014162309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása