Artúr filmélményei

Amor Estranho Amor (1982)

2019. május 14. 00:23 - Liberális Artúr

Rendezte: Walter Hugo Khouri
Műfaj:
dráma, erotikus, krimi
Főbb szereplők:
Vera Fischer, Tarcisio Meira, Xuxa Meneghel, Iris Bruzzi, Otavio Augusto, Walter Forster, Marcelo Ribeiro, Mauro Mendonca

Megjelenés: 1982, Brazília
Hossz: kb. 2 óra
IMDB:
6,0

Ajánlott írás: -
Mikor látható: -

Cselekmény: ...avagy kb. "fura szerelem". 1930-as évek(?), Brazília. A kiskamasz Hugót lepasszolja az őt nevelő nagyi a fiú anyjának, Annának, miután a nő késik a számlák fizetésével. Hogy miért a nagyi neveli a fiút? Nos, mert Anna egy előkelő bordélyházban él és dolgozik, ahová az ország leghatalmasabbjai járnak. A bordélyház az ambíciózus politikus, Osmar (Tarcisio Meira) tulajdona, aki teljesen odavan Annáért, így a madame végül engedi ideiglenesen pár éjszakára, hogy a kisfiú maradjon. A lányok persze azonnal rávetnék magukat az ártatlan Hugóra, sőt, egyikük meg is teszi a meztelen női testekkel még csak ismerkedő fiúval...

Téma: Nem találtam róla értékelhető leírást, a legtöbben csak sima erotikus filmnek látják, de a rendező életművét látva biztosak lehetünk benne, hogy ez valamilyen allegorikus történet tekintettel az erős politikai kontextusra. Ennél konkrétabbat sajnos nem tudok írni, csak találgatok, hogy a bordélyház talán maga Brazília lelke, lényege, benne az igazi maggal, az anyával, akivel eggyé válva Hugo felfedezi saját identitását. De talán ez csak belemagyarázás.

Tartalom: Tehát az alaphelyzet az, hogy a nagyi lepasszolja Hugót a bordélyházban dolgozó anyjának, mert az nem fizetett eleget érte. Anna kiváltáságos helyzetben van, mert a villa tulaja, amelyben a bordélyház üzemel, szerelmes belé. Anna nagyon nem szeretné, ha a fiú szemtanúja lenne annak a világnak, ami a házban zajlik, ezért elzárja, amennyire lehet, de persze egy kíváncsi gyereket nem lehet visszatartani. A lányok (sajnálatomra) mind fehérek, de szegény családból származnak, így olcsón megfizethető "luxust" jelentenek. Hugo még csak kamaszodik, így egyelőre nem tudja hova tenni a meztelen női testeket, de persze érdeklődik, a lányok pedig életszerűtlen vággyal hajtanak arra, hogy lefeküdjenek vele. Spoiler: miután Hugo többféle aspektusával szembesül a szexnek, végül maga az anyja teszi magáévá, de gondolom ez inkább jelképes aktusa (ha ha) annak, amit fentebb pedzegettem az identitásról. Erre utal az is, hogy Hugo később visszatér a házba és jótékony célra ajánlja fel, miközben a többi hagyományos múltat jelentő villát lerombolják. A történet másik fő eleme a nagypolitika, Osmar és Benicio képviselik az ún régi köztársaság "kávé tejjel" ideológiáját az összefogásról, de hiába szövögetik óvatosan biztosnak tűnő játszmájukat, puccs jön és diktatúra. Ez vélhetően inkább az aktuális diktatúrának szólt, a bordélyházat végülis nem érintette.

Forma: Az erotikus film-jelleg vélhetően annak köszönhető, hogy a diktatúra a műfaj erkölcstelensége ellenére nem cenzúrázta ezeket, mert legalább nem politikai filmek voltak. Már nem emlékszem fiatalkoromból, milyenek voltak a korabeli szoftpornós aktusok, de itt kimerül nagyjából a meztelenül ölelkezésben és puszilgatásban. Mindenesetre a Google hamarabb ad ki pornóoldalas linkeket róla, mint sok filmeset. A képeken látszik az esztétikai érzék, a vágások (pl. a végén) egészen avantgárdok tudnak lenni, de kár az óvatoskodó erotikáért; nem a pornográfia hiánya miatt, hanem mert táncszerűen kifejező lehet egy-egy szeretkezés, és ezzel csak ritkán éltek. Szexben azért ennél eddigre már voltak sokkal durvább filmek is. A korabeli és klasszikus zenei betéteket jól válogatták össze. A színészi játék nem túl magas színvonalú, főleg Hugónál zavaró, hiszen ő van a központban - ugyanakkor ügyes megoldás volt melléhelyezni jelenkori, visszamelékező énjét, ahogy figyeli önmagát.

Élmény: Nagyon sajnálom, hogy nem találni róla igényes elemzést, mindenki az erotika-vonalon pörög és meg sem próbálják esztétikailag értelmezni a filmet. Mai szemmel már nem túl izgató, ami pedig a valós tartalmát illeti, jobb lett volna több jel, hogy egyetemesebben értelmezhető legyen, mert így kicsit tág teret hagyott.

Érdekességek:

- Korábban láttuk: Tarcisio Meira (A Föd kora)
- A szereplőgárda érdekes: Vera Fischer (Anna) 1969-ben szépségkirálynő lett, így nem kicsi presztízs lehetett őt rávenni a meztelenkedésre. Marcelo Ribeiro pedig kora ellenére "veterán" volt, nagyjából ugyanezt a szerepet játszotta el a rendező egy évvel korábbi filmjében is.
- És akkor ejtsünk szót az egyik fő tulajdonságáról a filmnek: Ribeiro itt még 11-12 éves valóban, tehát a fő téma a filmmel kapcsolatban, hogy eléggé pedofil, hiszen láthatóan nincs dublőre a fiúnak, mégha nem is történik valódi aktus.
- De mégsem ettől lett igazán hírhedt Brazíliában, hanem egy véletlen kapcsán: a Tamarát alakító Xuxa ugyanis ekkor még kezdő modellként bevállalta a szerepet, rövidesen azonban óriási sztár lett, Pelé szeretője, és a poén, hogy egy gyerekműsor házigazdájaként lett igazán naggyá. Így aztán igyekezett is minden eszközzel eltüntetni a filmet, ami egyébként nem is nagyon van forgalomban, elvégre mégis egy gyerek majdnem-szexel benne.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr2714820934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása