Artúr filmélményei

Mossane (1996)

2019. szeptember 23. 16:39 - Liberális Artúr

Rendezte: Safi Faye
Műfaj:
dráma
Főbb szereplők:
-

Megjelenés: 1996, Szenegál

Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB:
7,2

Ajánlott írás: -
Mikor látható: -

Cselekmény: Mossane már kamasz lány, csinos nővé kezd érni és ez feltűnik az egész falunak, különösen a diáksztrájk miatt hazatérő Faranak. Szerelmet vallanak egymásnak, de mások is pályáznak a kezére...

Téma: Ahogy a leírásból kiderül, nem túl eseménydús a cselekmény, a fő téma pedig az elrendezett vs szerelmi házasság, avagy tágabb kontextusban nézve a hagyomány és a modernitás, a közösség és az egyén viszonya, a nők helyzete. Apró csavar, ami a filmből talán kevésbé szűrhető le, de mindezt az egyéni érzékelés szempontjából kell nézni, ugynis egy serer etnikumú azonnal kiszúrja velünk ellentétben, hogy kitalált szokások jelennek meg a történetben, nem valódiak.

Tartalom: Ami nem kitalált és kell hozzá némi ismeret, az az ún. pangool, ami a serer vallásban az evilágot és a túlvilágot összekötő "szellemeket" jelenti, ők narrálják részben az eseményeket és mintegy végzetszerű kinyilatkoztatóként vannak jelen. Szóval mossane kamaszodik, a falu szépe, több férfi szemet vet rá és életkoruknak megfelelően viszonyulnak hozzá, ami egyben társadalmi helyzetüket is leírja: a legidősebbek, akik nincstelenek, de tisztességesnek számítanak, a nőt teljesen semmibe vevő elrablást javasolják az egyik fiúnak. Az uralkodó középkorúak a közösséget szem előtt tartva a legjobb kérőt választanák, aki egy Franciaországban dolgozó és onnan sok pénzt hazaküldő férfi, azaz itt a pénz és a kiszolgáltatottság, a fogyasztói kényelem az elv. Végül ott vannak a fiatalok, akiknek meg kellene küzdeniük a hagyományokkal, a közöséggel, a gazdasági hatalommal, ehhez illően pedig tanulással próbálnak kitörni. Ahogy fentebb említettem, a kisebbféle csavar az, hogy mindez az egyén (a rendező) torz érzékelésén/közvetítésén keresztül jelenik meg, hiszen nemlétező szokásokat és szellemeket sző a történetbe, miközben szinte minden modernitást nélkülöz, így nem maguk a látottak válnak fontossá, hanem sokkal inkább az, amit a rendező gondol vagy amit ő vél látni. Ezt a szubjektív elemet azonban kevés dolog mutatja meg, így a film meta-jellege elvész és jelentéktelen.

Forma: Az afrikai színvilág mindig szemetgyönyörködtető, erre még rájátszott az is, hogy a valóban szép Mossanet alakító színészt igyekeztek szebbnek mutatni. Nem tudom mit használtak, de tökéletesen sima, csillogó bőre volt és ezt nem féltek megmutatni meztelenségében sem. Ezt leszámítva egyedül a pangoolok túlvilági mozgása jelentett némi érdekességet.

Élmény: Kissé egy kaptafáré készülőnek érzem ezeket a filmeket, láttam már mindegyik témáját korábban, sőt, még a megvalósításában is az afrikai filmekre jellemző formát hozza. Amitől pedig több lehetett volna, az nem lett kellően kiemelve, és fel se tűnik, ha nem olvasok utána.

Érdekességek:

- A serer egy kétmilliós szenegambiai népcsoport, valószínűleg az iszlám terjedése elől vándoroltak a 11-13. század környékén mostani helyükre. 1969-ig saját, független királyságaik voltak, ezután beolvadtak Szenegálba.
- A pangoolok tehát közvetítő szellemek a teremtő Roog és az emberek között.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr1515140494

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása