Artúr filmélményei

Édes2kettes (1997)

2019. szeptember 28. 11:33 - Liberális Artúr


Rendezte: Vong Kar-vaj
Műfaj:
romantikus
Főbb szereplők:
-

Megjelenés: 1997, Hong Kong

Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB:
7,8

Ajánlott írás: -
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/edes2kettes--chun-gwong-cha-sit/movie-3511
Cselekmény: Fai (Tony Leung) és Po-Ving (Leslie Cheung) hongkongi meleg pár, kapcsolatuk viharos, többször szakítottak már. Egy alkalommal Aregentínába mennek nyaralni, de túlköltekezik magukat és ott ragadnak. Ezen összeveszve újfent szakítanak; Fai ajtónállóként próbál pénzt keresni, Po-Ving kitartatja magát. Fai megpróbálja magát távoltartani exétől, de Po-Ving egy nap véresen állít be hozzá és lassan újra összemelegednek, amíg Fai ápolja a felelőtlen Po-Vinget...

Téma: A megjelenés éve miatt szeretik Hong Kong Kínához csatolásának analógiájaként tekinteni a két férfi idegenbeli vergődését, viharos kapcsolatát, és ezzel egyet tudok érteni, hiszen a végefelé egy ponton ehhez kapcsolódó hír is elhangzik a filmben. De alapvetően nem ez a lényege, hanem Fai és Po-Ving kapcsolatának ábrázolása, vetületei, fejlődése.

Tartalom: Az alaphelyzetet gyorsan felvázolva megismerjük Fai és Po-Ving se-veled-se-nélküled kapcsolatát és hogy Argentínában ragadnak. Kapcsolatuk alapja személysiégük: Fai a biztos alap, Po-Ving a szenvedélyes, de felelőtlen fél. Eddig akár női-férfi kapcsolat is lehetne, de akkor Fai talán kiszolgáltatottabb lenne, így viszont csak rajta múlik, hogy képes-e továbblépni. A történet első felében újra egymásra találnak lassan, a másodikban egy harmadik fél miatt összevesznek és külön-külön folytatják. Po-Ving azonban nem sok játékidőt kap, elsősorban Fai szemén keresztül látjuk a dolgokat, ő ugyanis képes változni, míg exe csak sodródik. A történet központi jelképe az argentin Iguazu-vízesés, ide igyekeztek eredetileg, aztán pénz (és társaság) híján képtelenek eljutni, így meglátogatása a végén és a szobájukban lévő kis kép róla elég beszédes. Fontos mellékszereplő a nem véletlenül tajvani mosogató, aki ürügyén egyrészt szakítanak főszereplőink, másfelől ő ad tartást később Fainak. Ettől még ugyan magányos marad mindenki, de pozitív hozzáállással, míg Po-Ving továbbra is mélyponton marad.

Forma: Hiába sokadik nagyjátékfilmje Vongnak, az egyszerű kézikamerás felvételtől amatőr elsőfilmesnek tűnik, főleg mivel sokáig fekete-fehérben vagyunk. E színtelenség fejezi ki a kapcsolat és a karakterek érzelemmentes ürességét, amelyek idővel egyre mélyebbé válnak szemünkben, ezzel együtt pedig a színek is egyre telítődnek függetlenül a fakó környezettől. A fojtogató kapcsolatot a szűk terek fejezik ki, annál erőteljesebb az óriási, nyílt viízesés a végén. A helyszínek is ezt szolgálják: Argentínának csak a lepusztult részeit látjuk, Hongkongnak már a szebb arcát (és az utat és a másik féltekét egyszerűen azzal érzékeltetik, hogy fejjel lefelé mutatják :D). A zenében természetesen az argentin tangó működött a legjobban, talán épp ezért választották az országot.

Élmény: Sajnos nem tudtam magam érzelmileg beleélni, és nem a meleg-téma miatt, hiszen a Túl a barátságon nagyon is működött ebből a szempontból. Kevés volt az igazán kifejező jelenet, mint pl. amilyen a végén Po-Ving nyomorának nagy hatásos ábrázolása volt.

Érdekességek:

- Korábban láttuk: Leslie Cheung (Szebb holnap, Vadító szép napok, Ég veled ágyasom), Tony Leung (A szomorúság városa, Vadító szép napok, Csungking Expressz, Szerelemre hangolva), Csang Csen (Szép nyári nap, Tigris és sárkány)

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr4615172050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása