Rendezte: Jose Medina
Műfaj: -
Főbb szereplők: Carlos Ferreira, Alfredo Roussy, Aurea de Aremar, Medina Filho
Megjelenés: 1929, Brazília
Hossz: kb. 0,5 óra
IMDB: 6,3
Ajánlott írás: -
Mikor látható: -
Cselekmény: A sebesen fejlődő Sao Paulóban főhősünk gyerekként szemtanúja építkezésen dolgozó apja halálos balesetének. Utolsó szavaival az apa a tisztes életre figyelmezteti kisfiát. Eltelik tizenöt év, de nem könnyű a tisztes élet, a fiúból csavargó és piti bűnöző lesz. A tél közeledtével elhatározza, hogy inkább lecsukatja magát a hideg és az éhség elől, ezért bemegy egy étterembe, hogy fizetés nélkül ebédeljen meg abban bízva, hogy ráhívják a rendőröket...
Téma: Egyetlen betűt sem találtam a filmről, úgyhogy magamra vagyok utalva teljesen, ezért előre is elnézést kérek, ha kihagytam valami lényegeset. A történet nem túl bonyolult mindenesetre (spoiler következik), főhősünk válogatott bűntetteket követ el, de mindig megússza akarata ellenére a börtönt, míg végül ihletett pillanatában jó útra tér. A cinikus befejezés is azt az olvasatot hangsúlyozza számomra, amit a bevezető szöveg felvet, hogy Sao Paulo fejlődése mögött egy sokkal csúnyább világ van, ezzel pedig a film előrevetíti az 1960-as évek latin újhullámát.
Tartalom: Sokkal több nincs a sztoriban, mint amit fentebb leírtam: egy rövid felvezetés kapunk atyai jótanáccsal, amit felnőttként látványosan megszeg a fiú. A szöveg nem mondja el az indítékot, de gyaníthatjuk, hogy inkább kényszerből, mint önként választotta ezt az életformát. A hideg és éhség elől börtönbe menekülne, amihez kicsípi magát, és ennek köszönhetően egyik áldozata sem hiszi el, hogy rosszindulatú lenne, így ebben a középső szakaszban megúsz minden feljelentést bosszúságára. A kegyetlen befejezést nem spoilerezem el, de akkor csap le rá a sors, miután elhatározza, hogy mégis inkább dolgozni fog. Rövidfilm, régi film, a karakterek egysíkúak, de dicsérendő a történet ironikus humora, amit nem "bolondosít" el, hanem realisztikusan marad képtelen.
Forma: Erről kevesebb jót lehet mondani, a színészek nem túl acélosak, zene értelemszerűen nincs, a képi világból pedig hiányoznak a látványosabb megoldások (egy esettől eltekintve az elején). Sőt, inkább még kissé döcögősnek is mondanám a vágást és a jelenetek összeillesztését, messze nem gördülékeny még.
Élmény: Két okot sejtek a film jelentőségében: először is azt, hogy megmutatja a korabeli Sao Paulot, ennek viszonylag hosszabb időt szentel az elején, de később már nem annyira az utcaképet láthatjuk, hanem a mindennapos eseményeket, mint amilyen a nők molesztálása, a fizetés nélkül éttermezés, a feketekereskedelem. A másik, hogy ahogy említettem, megelőlegezi valamelyest a latin újhullám társadalmi moziját azzal, hogy az alvilág alját teszi főszereplővé. Mivel nem hosszú és viszonylag szórakoztató, egyszer megnézhető.
Érdekességek
- Sao Paulo valóban ebben az időszakban "nőtt ki" a földből, a huszadik század első harmadában tűnt el a régi városkép és vette át a helyét a modern, gyárakkal és üzemekkel teli iparváros, amelynek első felhőkarcolója 1929-ben készült el.