Artúr filmélményei

Persona (1966)

2015. július 18. 13:58 - Liberális Artúr

Rendezte: Bergman, Ingmar
Műfaj: -
Főbb szereplők:
Bibi Andersson, Liv Ullmann, Margaretha Krook, Gunnar Bjornstrand

Megjelenés: 1966, Svédország
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 8,1 pont
Előzetes: https://youtu.be/amxvetvKfho
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/persona-persona/movie-1996

Tartalom

Elisabet színésznő, váratlanul megnémul és szinte mozdulatlanná válik. Nem beteg, csak nem akar beszélni. Almát bízzák meg ápolásával a kórházban, és tengerparti üdülőházba küldik őket. A néma páciens mellett Alma egyre több és bensőségesebb dolgokat közöl magáról, ám egy nap megdöbbenve tapasztalja, hogy Elisabet ezeket levélben megírta másnak. Veszekednek, kibékülnek, elfogadnak, és Alma távozik.

Én végig meg voltam győződve arról, hogy itt egy személy különböző tudati szintjei testesülnek meg a főnővérben, Elisabetben és Almában, ehhez képest mindenki pszichológiai horrorként emlegeti a filmet, ahol a szereplők összemosódnak. A film filozófikus, sok szimbólummal dolgozik, de mégsem annyira érthetetlen, mint a Kiffulladásig vagy a Vétlen Baltazár. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy real-time értelmezni tudtam, de úgy érzem, a lényeg a nőiségen van: Elisabet szinte tökéletes, de nincs gyereke, ezért nem játszhatja el hitelesen az anya szerepet. Kényszerből szül, de egy pillanatig sem kívánja a gyerekét. Alma élete legboldogabb élménye egy spontán négyes szeretkezés volt kiskorúakkal, amitől teherbe esett, de Elisabettel ellentétben az ő abortusza sikeres volt. Ezekre épül a film drámája, de közben számos apró dolog is van, amit külön lehetne elemezni, és a kritikák meg is teszik. Talán a szexualitás és a gyerek-téma csak része az egésznek, hiszen gyakran felvetődik a halál és a változás is. Érdemes lesz még párszor megnézni.

Megvalósítás

Két főbb megoldás jellemzi a filmet: egyrészt Alma és Elisabet összemosódása úgy jelenik meg képileg, hogy a fejeik rendre fedésben vannak. A másik feltűnőbb elem háromszor kerül elő: a film elején, közepén és végén. Filmszakadást látunk megspékelve rengeteg, csak egy-egy pillantra feltűnő képpel, ezek a film szimbólumai. Ezek a filmszakadások jól zökkentik ki a nézőt és emelik egyetemesebb szintre a történetet. Egy ponton még Bergmant is láthatjuk, ahogy épp veszi ezt a filmet. (És ne feledkezzünk meg a bevágott péniszről sem, igaz, kedves Harcosok klubja?)

Hangilag és képileg egyébként annyira nem érdekes a filmszakadásos részeket leszámítva, a technika tartalmi szinten izgalmas. Pl. amikor ugyanazt a monológot meghallgathatjuk előbb Elisabet, majd Alma arcát figyelve, vagy amikor Alma meglehetősen naturalista módon meséli el a szeretkezést, ami szinte felér egy pornófilmmel.

Élmény

Elolvasva néhány kritikát, jó eséllyel teljesen félreértelmeztem a filmet, akárcsak a Száll a kakukk fészkére esetében. Itt azonban mégsem haragszok a nehezen megérthető filmre, mert úgy érzem elég kapaszkodót kapunk, hogy további megnézések esetén közelebb jussunk az igazsághoz. Sajnos azonban hiába adott az emberi dráma és a filozófia, mégsem éreztem katartikusnak és igazán átélhetőnek. Egy nyúlfarknyin múlik, de nem tetszett összességében a film.

Érdekességek

- Színészek, akiket már láthattunk korábban: Gunnar Bjornstrand (Fanny és Alexander)

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr2112699331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2022.11.26. 18:36:54

Életem egyik legunalmasabb filmélménye. Meggyőződésem, hogy akik értelmezni próbálják, és valami egészen költői vagy metafizikus képet próbálnak kihozni belőle, mind jól át lettek verve. Hatalmas csalódás, pedig nagyon vártam ezt a filmet. Bergman nagyon erősen indított az én listámon bő tíz évvel ezelőtt a film előtt, de itt elvesztett engem... remélem, nem végleg...

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2022.11.27. 16:36:10

@moodPedro: Érdekes, hogy itt azt írtam, csak "majdnem tetszett", emlékeimben mesterműként él és a legkedvesebb Bergman-élményként :D Ez egyébként több filmélményemmel is előfordul, hogy megnézésekor kevésbé vagyok oda, aztán feljavul. Meg persze a fordítottja is, nagyot tudok csalódni régi kedvencekben.

Szóval nem tudom, hogy a régi magamnak higgyek vagy az emlékeimnek :D

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2022.11.27. 18:00:21

@Liberális Artúr: EGészen pontosan azt írod, hogy "nem tetszett összességében a film." ami messze van a mestermű-utánérzéstől...

Emlékeid szerint mi varázsolt el téged utólag ebben a filmben, ami megnézéskor összességében még nem tetszett?

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2022.12.02. 17:37:51

@moodPedro: Valószínűleg utólag összesűrűsödnek az erősebb pillanatok, és ezek miatt értékelődnek át a filmek. Itt pl. ami azonnal beugrik, az a vége felé Bergman feltűnése, korábban a két arc egymásba vágása, a szexuális kaland elmesélése vagy a kezdőképsorok. Ráadásul ezek már több, mint hét éves emlékek, de még mindig intenzíven élnek bennem.
süti beállítások módosítása