Artúr filmélményei

Rosemary gyermeke (1968)

2015. november 15. 19:02 - Liberális Artúr

 

Rendezte: Polanski, Roman
Műfaj:
horror, pszichológiai
Főbb szereplők:
Mia Farrow

Megjelenés: 1968, Egyesült Államok
Hossz: kb. 2,5 óra
IMDB: 8,0 pont
Előzetes: https://youtu.be/911r5wsdUuo
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/rosemary-gyermeke-rosemarys-baby/movie-2135

Tartalom

Rosemary és Guy fiatal pár, albérletet keresnek New Yorkban, a Broadway közelében, ahol Guy próbál színészként feltűnni. Egy régi barátjuk ismeri a ház történetét, több horrorisztikus eset is kapcsolódik hozzá: egy lakó megfőzte és megette a gyerekét, egy másik boszorkánykodott... stb. Rosemary megismerkedik a ház egyik fiatal lakójával; a nő még az utcán élt nemrég, egy kedves, idős házaspár fogadta be őt magához a ház egyik lakásába. A nő másnap kiugrik az ablakon. Az idős házaspár, Minnie és Roman nagyon kedvesek Rosemaryékhez is, sok apró figyelmességgel segítik őket. Guy hamar megkedveli őket, és kollégája egy váratlan betegsége miatt még főszerephez is jut a színházban. Eldöntik, hogy itt az idő gyereket vállalni, de Rosemary rosszul lesz és elájul, miután ettek Minnie desszertjéből. Rémálma van: egy sátánista gyülekezet körbeveszi, köztük Guy, Minnie és Roman, és megerőszakolja őt egy szörny. Rosemary hamarosan észreveszi magán a terhesség jeleit...

Kétféleképpen lehet nézni a filmet: vehetjük komolyan horrorfilmként, amelyben összeesküszik a világ a szegény lány ellen, és pont azok árulják el, akikben a legjobban bízik. A másik olvasata ironikusabb, és én inkább ezt éreztem rajta: gyakorlott rémtörténetismerőknek túlságosan egyszerű a gonosz fondorlata, ezért arra gyanakszunk, hogy Rosemary túlgondolja az óvó anya szerepet, és mindenben rá leselkedő veszélyt lát. A férfi aki teherbe ejtette egy szörnyeteg, a benne lévő gyerek egy kórság, az orvosok csak kínozzák, a szomszédok pedig lassan mérgezik.

Megvalósítás

Polanski apartman-trilógiája az Iszonyattal nyitott, ahol a lakás megelevenedett a főszereplő fejében; a Rosemary gyermeke a második darabja, itt azonban már csak kiindulópont a hely, ahol egykor boszorkányságok és rémtettek történtek, illetve valamennyire Rosemary börtöne, körbevéve gonosz szomszédokkal. Utcára keveset megyünk, olyankor szinte fellélegzik az ember. A film lassan halad, az egyetlen üldözéses résznél persze remegni kezd a kamera és gyorsulnak a vágások.

Nem klasszikus értelemben vett horrorfilmről beszélünk, hiszen teljesen hétköznapi jeleneteket látunk szinte végig. Az egyetlen horrrorisztikus elem Rosemary látomása(?), amikor a szörny megerőszakolja, de ezt leszámítva a film végig azon van, hogy elhitessen velünk valamit a szokványos dolgok mögött, amiben Rosemary hisz. Szimbolikusnak tűnő álmaiban fontos szerepet kap a vallás és a szex, valószínűleg e kettő ellentéte lehet vagy lehetett egykor számára traumatikus.

Élmény

Az Iszonyat után egy paráztatós filmet vártam, ehelyett egy ugyan feszült, de lassan hömpölygő filmet kaptam, aminek az éle inkább humoros volt, mintsem rémisztő. Nagyon primitív sablonokat használt, és teljesen hiányoztak belőle a nagy, ijesztő fordulatok, amivel azt érzékeltették, mintha kb. egy kígyóval összezárt egeret néznénk hipnotizálva, amiről tudjuk hogy hogyan fog véget érni. Persze fennáll a lehetősége, hogy tévedek, hiszen egy ötvenéves filmről beszélünk, és az 1960-as évek horrorjai közé befért ez is rémisztőnek, de kétlem az Iszonyat után.

Érdekességek

- Színészek, akiket már láthattunk korábban: Elisha Cook Jr (A máltai sólyom)
- Angela Dorian (Terry) szerepelt a Playboy 1967-es számában, és jelenleg 9 éves börtönbüntetését tölti, miután egy vita során rálőtt férjére.
- Hanna Hertelendy (Grace) magyar színésznő, 1947-ben költözött New Yorkba.
- A megvakult színészt nem látjuk (ha ha), csak a hangját hallhatjuk, ami Tony Curtis-é. Azért volt az ő ismert hangjára szükség, hogy Rosemary zavarodottsága valódi legyen, hiszen nem tudta kivel beszél, hiába volt ismerős a hang.
- Polanski egy másik húzása a terhes karakter átkergetése volt a forgalmas úttesten valódi forgalomban. Azzal vette rá Mia Farrow-t, hogy megtegye, hogy egy terhes  nőt nem ütnének el. Operatőreit viszont nem tudta meggyőzni, ezért ebben a jelenetben ő készítette a felvételt.
- A film legendáján sokat dobott, hogy Polanski terhes feleségét egy évvel később ölték meg brutálisan, és a ház amiben a film forgott, később John Lennon lakhelye lett, épp amely előtt rajongója lelőtte.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr7612699117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2024.03.28. 23:18:01

Amikor primitív sablonokról írsz, akkor szerintem elfelejted, hogy néhány eszköz azért vált esetleg sablonná, mert UTÁNA (!) még sokan ujrahasznosították. Nekem az eddig látott Polanski filmek közül egyébként egyértelmáen ez tetszett a legjobban. Nekem egyébként gyengém, ha van a filmben egy imádható női karakter, és Mia Farrow most nagyon ilyen volt.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2024.03.29. 11:21:38

@moodPedro: Azt hittem, a halott színésznők az eseteid, erre tessék... :D
A sablonokkal kapcsolatban nem tudok vitatkozni, már nem emlékszem ennyire a részletekre. Lehet, hogy igazad van, gyakran mentegetőzöm is amiatt, hogy térben és időben is sokszor túl messze vagyunk már egy filmtől, hogy rendesen értsük a kontextusát.

Arról mit gondolsz, hogy ez inkább ironikus lehetett?

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2024.03.29. 11:26:38

@Liberális Artúr: én nem éreztem ezt az iróniát, de olvastam olyan elemzést ami azt irja, hogy újra nézve érzékelhető bizonyos humor nehany esetben.
süti beállítások módosítása