Artúr filmélményei

A hetedik pecsét (1957)

2016. január 25. 09:20 - Liberális Artúr

 

Rendezte: Bergman, Ingmar
Műfaj:
dráma, fantasy
Főbb szereplők:
Gunnar Bjornstrand, Bengt Ekerot, Nils Poppe, Max von Sydow

Megjelenés: 1957, Svédország
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 8,2 pont
Előzetes: https://youtu.be/NtkFei4wRjE
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/a-hetedik-pecset-det-sjunde-inseglet/movie-1047

Tartalom

Antonius lovag (Max von Sydow) és szolgája, Jons (Gunnar Bjornstrand) megkeseredve tért haza a kereszteshadjáratból, amikor megjelenik előtte a Halál, hogy elvigye. A lovag haladékot kér egy sakkjátszma idejéig, hogy értelmetlennek gondolt életében még gyorsan megtalálja a keresett válaszokat. Eközben vándorszínészek járják a pestis-sújtotta, világvégér készülő Svédországot vidámságot csempésze e vészterhes időkbe. Keresztezik egymás útját, így együtt haladnak tovább. A lovag nem talál válaszokat ugyan egzisztenciális és hitbéli kérdéseire, de legalább pár boldog pillanatot még megél a színésszel és feleségével (Bibi Andersson) időzve.

A történet azzal az alapvető kérdéssel foglalkozik, hogy mi az élet a túlvilág tükrében, pontosabban hogy mit ér az élet, ha nincs isten - hiszen ha a halál után semmivé leszünk, akkor a földi lét üres és értelmetlen, legalábbis egyesek így fogják fel a filmben. Élete értelmét a lovag végül a színészcsalád megmentésében leli meg.

Megvalósítás

A film olyan, mint egy moralitásjáték némi shakespeare-i stílussal, karakterei nem önálló személyiségek, inkább egy-egy társadalmi réteget, életfelfogást, hozzáállást képviselnek, szócsövei Bergmannak, a rendezőnek. A lovag istent keresi, szolgája már lemondott róla és humanistaként él, kiútként várva a halált e szörnyű világból, a pap vezeklésként éli életét, valaki pedig csak élni akar, amíg lehet. Ők a "sötét" oldal. Velük szemben állnak a színészek a pozitív életfelfogásukkal, hiszen nekik van egy kisgyermekük, a "jövő". Az előbbi csoport jelenetei komoran sötétek, a színészek rendszerint napsütötte, életteli tájakon jelennek meg. Egzisztencialista bábként léteznek ebben a világban az emberek, ők a haláltól mint fogalomtól félnek, nem az elmúlástól és a fájdalomtól.

Bár nem pontosan korhű minden, a későközépkori korhangulatot jól visszaadja a film apokaliptikus képeivel (fekete madár, végtelen tenger, a Halál, pestis, haláltánc.. stb.). Mindezt már-már expresszionista módon erős árnyékolással és arcközeli kompzíciókkal spékeli meg. A kornak (és Bergman önéletrajzi elemeinek) megfelelően sok a bibliai utalás: a cím maga is az apokalipszisre utal, és egyértelmű a Halál, a papság, illetve a templomok és Jézus szerepe, de még a színészek nevei is Mia és Jos (Mária és József) - bár a gyereknek már nem merték a  Jézus nevet adni.

Élmény

Erős képi világgal bír a film, jól hozza a világvége hangulatot, de zeneileg kissé kevés, túl sok a csend, sokat javított volna rajta ha végigvonal valamiféle baljós motívum. De a fő problémám a történet közvetlenségével volt, életszerűtlen és túlságosan egysíkú volt, túlságosan nekünk voltak címezve a párbeszédek és monológok. Félreértés ne essék, nem azt várom egy filmtől, hogy bonyolultan közölje mondanivalóját, de itt minden egy dolog körül forgott.

Érdekességek

- Színészek, akiket már láthattunk korábban: Gunnar Bjornstrand (A nap vége, Persona, Fanny és Alexander), Max von Sydow (A nap vége, Az ördögűző, Szkafander és pillangó), Bibi Andersson (A nap vége, Persona), Ake Fridell, Gunnel Lindblom, Maud Hansson és Gunnar Olsson (A nap vége)
- Még életben vannak: Max von Sydow (86), Inga Landgre (88), Gunnel Lindblom (84), Maud Hansson (78)
- Nils Poppe (Jos) és Inga Landgre (a lovag felesége) házasok voltak.
- Benkt-Ake Benktsson (a kereskedő) még a film megjelenése előtt elhunyt.

Barnakanapés képek:

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr7112698999

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2019.09.25. 17:58:53

Érdekes, hogy az eddig általam látott két Bergman film (Egy Nyári Éj Mosolya és ez) esetén nem tudnám pontosan megindikolni, hogy miért is tetszett a film, de végig benne voltam, szerettem.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2019.09.25. 19:23:39

@moodPedro: mert jók :) És lesznek még talán jobbak is tőle, Bergman nem véletlenül top rendező. Én pl. a következő filmjét jobban élveztem ennél a kettőnél, de nem akarom felhájpolni, mert lehet hogy neked meg pont nem fog annyira tetszeni.

Illetve most hirtelen nem is tudom, de volt már hasonlóan komoly felnőttfilm 1957 előtt? Na nem mintha az eddigiek komolytalanok lettek volna, csak itt mintha már intelligensebbnek nézné a mozi a nézőt.
süti beállítások módosítása