Rendezte: Alejandro Jodorowsky
Műfaj: fantasy, szürreális
Főbb szereplők: Alejandro Jodorowsky, Horacio Salinas, Ramona Saunders, Juan Ferrara, Adriana Page, Burt Kleiner, Valerie Jodorowsky, Nicky Nichols, Richard Rutowsky, Luis Lomeli, Ana de Sade, Chuco-Chuco
Megjelenés: 1973, Mexikó
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 7,9
Ajánlott írás: https://www.youtube.com/watch?v=WWsvva2waYQ
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/a-szent-hegy-the-holy-mountain/movie-55538
Cselekmény: Egy Jézus-külsejű (vagy maga Jézus?) férfi, a Tolvaj eszméletlenül fekszik. Egy csapat gyerek keresztre feszíti, de amikor magához tér, lejön róla és elzavarja őket. Egy városba érve turistalátványosságoknak dolgozva keres némi pénzt, majd összefut egy csapat prostituálttal, akik követni kezdik, különösen az egyik egy majommal, aki beleszeret. Hamarosan egy toronyhoz ér, ahol aranyat engednek le kötélen; felmászik rajta több arany reményében, de csak egy alkimistát (Alejandro Jodorowsky) talál, aki tanítványul fogadja, miután megmutatja neki, hogy a székletéből képes aranyat készíteni. Segítségképpen csatlakozik még hét másik nagytőkés tolvaj, hogy együtt keressék meg a szent hegyet és a halhatatlanság titkát...
Téma: Nagyon hasonlóan A vakondhoz ez is egy jelképekkel terhelt történet a megvilágosodásról, de míg az előző film negatívabban zárult, addig itt reményteli a befejezés, miszerint a szeretet fontosabb és képes felemelni az emberiséget.
Tartalom: Az első harmadot meg sem próbálom értelmezni részleteiben, de nagyjából szerintem a Tolvaj eléggé hajaz Jézusra, de nincs meg benne a bölcsessége. A városban szembesül és elszenvedi a szokásos latin-amerikai témákat: a gyarmatosítást, az állandó katonai elnyomást, a nyomorukon élvezkedő amerikaiakat, a kiüresedett vallást. A második harmad az alkimista tornya, amelyben a Tolvaj rádöbben értéktelenségére és bemutatkoznak társai, akikre szintén tolvajként hivatkoznak és valamilyen vezető társadalmi csoportot képviselnek minisztertől kezdve nagytőkésig - aközös pont, hogy mind a nép nyomorát növeli. A harmadik részben elindulnak a testi-lelki megvilágosodás útján a szent hegyet keresve, megszabadulva külsejüktől, ingóságaiktól, múltjuktól, életüktől, személyiségüktől. Spoiler: a Tolvaj a szerelemnek révén a halhatatlanságnál fontosabb erőt nyer, a többiek pedig a harmadikutas latin mozi aktivista aspektusán indulhatnak tovább. Ahogy A vakondban, itt is rengeteg a könnyen értelmezhető, de számossága miatt mégis nehezen követhető jelkép, a karakterek is ezt a célt szolgálják.
Forma: Ugyanazt tudnám elmondani, mint A vakondnál, csak itt már nagyobb költségvetéssel dolgozhatott az amúgy mindenes rendező: a taroton alapuló groteszk (továbbra sem gondolom őket szürreálisnak, elsősorban csak groteszk és jelképes) képek meghökkentőek, időnként viccesek, érdekesen látványosak, de egyes díszletek is nagyon jók, mint pl. a második képen látható szivárványterem. A kamerával és vágásokkal viszont továbbra sem nagyon játszik, nagy kár érte, mert ezzel a film lényegét veszti el. A zene is tök jól illik a képekhez, különösem amikor már a szent hegyen járnak.
Élmény: És megint ugyanazt tudom mondani, mint A vakondnál. A tartalom érdekes, vicces, kritikus, de nem mond újat és nem annyira elgondolkodtató, mint meghökkentő. A képek önmagukban erősek, de ehhez felesleges mozit csinálni. Nagyjából erre számítottam Jodorowskyval kapcsolatban, de reménykedtem benne, hogy ennél több lesz és odab*sz. Hát sajnos nem. De ezzel együtt is egyedi és felejthetetlen.
Érdekességek:
- Korábban láttuk: Alejandro Jodorowsky (A vakond)
- Sel (Szaturnusz) Jodorowsky felesége
- Állítólag a tagok rendszeresen rajta voltak az LSD-n, varázsgombán és folyamatos spirituális gyakorlatokon vettek részt a forgatás alatt.
-