Artúr filmélményei

A harag útja (2015)

2019. november 14. 14:04 - Liberális Artúr


Rendezte: George Miller
Műfaj:
akció, posztapokaliptikus
Főbb szereplők:
Tom Hardy, Charlize Theron

Megjelenés: 2015, Ausztrália

Hossz: kb. 2 óra
IMDB:
8,1

Ajánlott írás: https://movietank.blog.hu/2015/05/20/mad_max_a_harag_utja
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/mad-max---a-harag-utja--mad-max-fury-road/movie-153998

Cselekmény: A közeli jövőben egy világháború során összeomlott a társadalom, a legfőbb érték az üzemanyag lett, mert a gyorsan közlekedők könnyebben fosztogathatnak. Max (Tom Hardy) valamivel a második rész után továbbra is egyedül kóborol megtörten a sivatagban, amikor elkapja a "hadifiúk" csoportja és a táborukba hurcolják szó szerint vérfrissítésnek a Nux nevű, legyengült harcosnak. A tábor vezetőjét, Halhatlan Joe-t (nem elírás) fanatikusan vallásos áhítat övezi, ő ezt ki is használja és élet-halál uraként kegyesen néha vizet ad az embereknek, harcosaitól elvárja, hogy tűzbe menjenek érte, a nőket pedig tenyészállatként tartja. Eközben egyik női hadvezére, Furiosa (Charlize Theron) küldetésre indul üzemanyagért, ám váratlanul irányt vált. Halhatlan Joe észrevéve ezt dühösen látja, hogy feleségei, köztük egy terhes is eltűnt. Azonnal üldözőbe veszi őket a teljes banda, köztük Nux is magával vonszolva a rákötött Maxet. A csatában Maxnek sikerül kiszabadulni és szövetséget köt a menekülőkkel (igen, menetközben)...

Téma: Akár lehetne is neki, elég nyíltan allegorikus, ahogy főhőseink keresik az édent, békét, megváltást, szabadságot, és elég sok írás szépen ki is elemzi és továbbgondolja, de nem ezek a film lényegei, így pedig félrevezető azt mondani, hogy ezekkel foglalkoznak. Ha mégis van egy motívuma, az az elembertelenedés, hiszen eldobható tárgyként funkcionál a tábor számára Max, a nők, de a harcosok is.

Tartalom: Az első percben gyorsan elhangzik a Mad Max világ keletkezése, a következő negyed órában pedig Maxet odahurcolva bemutatásra kerül az ellenséges tábor, ahol Halhatlan Joe szó szerint az isten. (A dolog pikantériája, hogy ugyanaz a színész alakítja Joe-t, mint az első rész főellenségét - talán túlélte?) Ezen világ fiataljai már nem emlékeznek az összeomlás előtti világra (jó poén: a mennyországban mekit esznek az érdemesek), a bölcsesség az öregeknél van. Egyperces jelenetből derül ki, hogy Joe feleségei fellázadtak tenyészállat-sorsuk ellen és emiatt menekülnek egy matriarchális édenkertbe. E felvezető szakaszt követi az első nagyobb autós üldözés, melyben főszereplőink összejönnek. A második rész fontosabb történése, hogy (spoiler) Nux kiábrándul is csatlakozik Maxékhez, illetve kiderül, hogy az éden már nem létezik. Így a harmadik nagyobb szakaszban visszafordulnak, hogy menekülés helyett szembeszálljanak.A karakterek közül elsőként vegyük Maxet, akinek a második részhez hasonlóan itt sincs nagyon jelleme, ő egy állandó erő, ami menekül múltja elől. Akinek van jelleme, az Nux, aki kiábrándul istenéből, illetve Furiosa, akiben láthatóan gyerekkori szép emlékei tartották a lelket. A lányok szintén érdekesebbek, mert küzdenek a régi szocializációjukkal és a rájuk szakadt életveszélyes szabadsággal.

Forma: Na de ezek igazából érdektelen dolgok, mert a film lényege a Mad Max világa, és hű, azonnal arcon vágtak az élénk színvilágú képek, ami azért nagy részben köszönhető a sivatagos helyszín sárgájának is, de szintén egyfajta stilizáltságot kölcsönzött a kék az amúgy is expresszionista éjszakai jelenetnek (pont mint a Gonosz halott 2 hídjelenete). És akkor ránk szabadul a groteszk világ a bőrszerkós vagy épp fehérre festett karaktereivel, akik mintha egy szadomazo rajzfilmből léptek volna ki és úgy is viselkednek, eltúlozva. Ugyanilyenek az autók is, de a legvagányabb a hangfal-autón lánglövellő gitárral zúzó maszkos, ettől fogva kezdtem vigyorogni :D Ebben a világban gyakorlatilag két órán keresztül megy az autós üldözés 90%-ban valódi autókkal és kaszkadőrmutatványokkal, amikhez artistákat és olimpikon tornászokat alkalmaztak, hál'istennek nem csúfították el animációval. Ami viszont állandó gondom minden akciójelenetnél, hogy a sok vágás (átlag hárommásodpercenként!) feláldozza a látványt a dinamika oltárán. A színészekről nem érdemes sokat beszélni, hiszen nem voltak drámai karaktereink. Sajnálom, hogy Mel Gibson már öreg volt a szerepre, Tom Hardy arca pedig túl jámbor lett. A zene a gitáros csávó megjelenésével üt, egyébként elbújik a háttérben.

Élmény: Ez megint az a film, amit helyén kell értékelni; hibának gondolom mélyebb témákat belelátni, de azt se szép számonkérni rajta, hogy miért nincsenek benn ilyenek. Ez egy szórakoztató autós pornó és annak tökéletes... lenne, ha nem lenne fárasztó két órán keresztül megállás nélkül autós üldözéseket nézni. Nekem legalábbis az volt.

Érdekességek:

  • Korábban láttuk: Tom Hardy (A sötét lovag - Felemelkedés, Dunkirk), Charlize Theron (Rém),
  • Riley Keough Elvis unokája, Zoe Kravitz pedig Lenny Kravitz lánya
  • Richard Carter idén hunyt el 65 évesen; Quentin Kenihan jellegzetes betegsége miatt tavaly hunyt el 43 évesen

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr6315303502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása