Artúr filmélményei

O Bandido da Luz Vermelha (1968)

2022. október 23. 22:01 - Liberális Artúr

Rendezte: Rogerio Sganzerla
Műfaj: krimi
Főbb szereplők: Paulo Villaca, Luiz Linhares, Helena Ignez, Pagano Sobrinho, Roberto Luna
Megjelenés: 1968, Brazília
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 7,3
Ajánlott írás: -
Mikor látható: -

Cselekmény: ...avagy a "vöröslámpás bandita". Mert vörösfényű zseblámpával járja a házakat, amiket kirabol, és gondolkodás nélkül megerőszakolja a nőket és lelövi őket. Már az anyja is el akart vetetni, de nem jött össze, megszületett a nyomorba, betörésekből tarja fenn magát, rettegésben tartja a várost, hiszen tucatnyi áldozata van már. Nyomában Sade nyomozó, de eredménytelenül...

Téma: Jaj, nem is tudom, ez olyan, mint egy Godard-film (egyes jelenetekben konkrétan őt láttam megidézni), de ezúttal nem azért nehezen követhető a film, mert túl sok és nehéz gondolat hangzik el, hanem mert töredezettek, a közöttük lévő kapcsolathoz pedig szükség lenne gondolom a korabeli kontextusra, ami értelemszerűen 2022-ben egy kelet-európainak nincs meg. Annyi azért így is átjött, hogy a szokásos, hatvanas évekbeli társadalomkritika rajzolódik fel elénk, amelyben alapvetően a rendszer a felelős a nagy társadalmi különbségekért és az ebből fakadó "rossz válaszokért", mint amilyen a bandita.

Tartalom: Bár látszólag lineáris a cselekmény, a jelenetek nem egymásból következnek, tehát az előbb említett töredezettség nem csupán formaiságot vagy időbeniséget jelent, hanem hiányoznak dramaturgiai pontok is. Ugyanakkor ez nem a több szempontból is erre a filmre hajazó Bang Bang (1971), ahol tényleg összefüggéstelenek voltak a jelenetek, itt azért van némi íve a cselekménynek. Három főbb szálunk van, az első a banditáé, aki a nyomorból a bűnözésbe menekült, miután rájött, hogy máshogy nem tud belőle kitörni, és gyakorlatilag ennyit látunk belőle, hétköznapi dolgokat csinál vagy épp betör, ezért írtam, hogy nem igazán halad a cselekmény. A második szálunk az utána nyomozó rendőrség, de ez a szál kihasználatlanul marad. Azt hittem, Sade ellenpontja vagy tükörképe lesz, mert ő sem volt kibékülve a társadalommal és nincs hatalma változtatni rajta. Váratlanul lépett be kb. a történet felénél a nagypolitika J. B. elnökjelölt személyében, akiről üvölt a gerinctelen korrumpálhatóság és ugyanúgy erőszakkal és erővel szerzi meg, amit akar, csak másik pályán mozog. Nyíltan ki is mondja, hogy fenn kell tartani a szegénységet is; vélhetően ő jelképezi a politikai elitet, míg a bandita legalább a szegényeket, ha nem egész Brazíliát. A pusztulás felé közeledő ország helyzetét ("akin cipő van, az nem marad életben") végül egy terrorista csoport változtatja meg, illetve átmegy egy allegorikus végkifejletbe, de nem lövöm le a poént, hadd legyen meg mindenki a "hát ez meg mi a f*sz" élmény :D

Forma: A cím ellenére fekete-fehér, dinamikus, sokat mozgó kézikamerás a stílusa, ami jól passzol a töredezett stílushoz, de egyben nehezebben követhetővé is teszi az egészet. Rendszeres mozilátogató lévén a banditának köszönhetően kapunk filmjeleneteket is, ám ezek nem azok a nagy klasszikusok, amelyeket ismernék. A zene hasonlóan változatos a poptól a komolyzenéig, ám az igazi fő formai megoldás ezúttal nem a képekben vagy a zenében van, hanem a narrációban. Van ugyan párbeszéd és belső monológ, de a szöveg nagyját két rádióbemondó(?) adja egymás szavába vágva, akik egyfelől a nyilvánosságot/nézőket képviselik, de gyakran kommentálják vagy értékelik is az eseményeket.

Élmény: Nem ez lesz a kedvenc dél-amerikai filmem, tematikájában nagyjából ugyanaz, mint kortársai, kevésbé drámai és intelligens, de kétségkívül energikus és ironikus, így nem unatkozik rajta az ember. Talán jobb lett volna, ha egy léptékkel ironikusabbra veszik, így egy picit komoly lett, ahhoz pedig nagyobb mélység illett volna.

Érdekességek

  • Korábban láttuk: Sonia Braga (Aquarius)
  • Még életben van: Helena Ignez (80), Sonia Braga (72)
  • Sérgio Mamberti tavaly hunyt el 82 évesen; Maurice Capovilla szintén tavaly hunyt el 85 évesen
  • Helena Ignez egyben a rendező felesége is volt, 2010-ben leforgatta a film második részét
  • A történetet a létező vöröslámpás bandita ihlette, Joao Acacio Pereira da Costa (1942-1998), aki szokásos életutat bejárva a nyomorból a bűn útjára lépett. Négyféle jellegzetes bűncselekmény-típust követett el, így sokáig négy különböző bűnözőnek hitték, végül 1967-ben kaptál el és ítélték életfogytiglanra négy gyilkosság,több mint száz nemi erőszak és közel nyolcvan rablás után. Harminc év után a törvények értelmében szabadulhatott, így 1997-ben szabad lett, ám 1998-ban egy kocsmai konfliktus során lelőtték.

Országinfó

  • Földrajz: Brazília Dél-Amerikában van, a világ egyik legnagyobbjaként kilencvenszer nagyobb Magyarországnál, itt folyik át a világ legnagyobb folyójának, az Amazonas-nak a nagyja, földrajzilag változatos a félsivatagoktól a hegyekig át van minden, éghajlata többnyire trópusi, a világ egyik legváltozatosabb élővilágával rendelkezik.
  • Társadalom: Kb. 215 millióan lakják, kb. fele-fele arányban európai származású fehérek és "keverékek", a pardok; az őslakosok aránya 0,5% alá csökkent. Túlnyomórészt keresztények. Gazdasága közepesen fejlett, de óriásiak a társadalmi különbségek; sérült demokrácia. 
  • Történelem: Legalább 11 ezer éve lakott, körülbelül kétezer félnomád törzs élt a területen, míg 1500-ban meg nem érkeztek portugál gyarmatosítók Cabral vezetésével. Természetesen sok volt a konfliktus a különböző európai és őslakos csoportok között, utóbbiakat rabszolgasorba kényszerítették, emellé pedig közel 3 millió rabszolgát vittek Afrikából is. Függetlenségüket 1822-ben kiáltották ki, miután a Napóleon elől Brazíliába menekülő portugál uralkodó ottléte idejére királysággá emelte gyarmati sorból az országot, és a brazíliai portugálok nem akartak újra gyarmattá válni. A császártól a hadsereg 1889-ben átvetet a hatalmat és formailag köztársaságot kiáltottak ki, innentől kezdve felváltva követték egymást civilebb és katonai kormányok. Egy menetrendszerű katonai diktatúra és gazdasági válság után végül civilek vették át újra a hatalmat 1985-ben, azóta  ez változatlan egyelőre.
  • Film: A. Fontosabb filmek a blogról:
    • Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Vérző olaj (2007), Az élet fája (2011)
      • Dél-Amerika: Nobleza gaucha (1915), Fragmentos da vida (1929), Limite (1931), Isten fizesse meg (1948), Fekete Orfeusz (1959), Aszály (1963), Isten és ördög a Nap földjén (1964), A föld transzban (1967), O Bandido da Luz Vermelha (1968), A tűzhelyek órája (1968), A halál Antoniója (1969), Iracema (1975), Cabra Marcado para Morrer (1984), Központi pályaudvar (1998), Az ingovány (2001), Isten városa (2002), Zama (2017)
        • Brazília: Fragmentos da vida (1929), Limite (1931), Fekete Orfeusz (1959), Aszály (1963), Isten és ördög a Nap földjén (1964), A föld transzban (1967), O Bandido da Luz Vermelha (1968), A halál Antoniója (1969), Iracema (1975), Cabra Marcado para Morrer (1984), Központi pályaudvar (1998), Isten városa (2002), Jogo de Cena (2007), O Som ao Redor (2012)
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr4217959914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása