Artúr filmélményei

Hiteles másolat (2010)

2023. január 26. 23:07 - Liberális Artúr

Rendezte: Abbasz Kiarosztami
Műfaj: művész
Főbb szereplők: Juliette Binoche, William Shimell
Megjelenés: 2010, Franciaország
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 7,2
Ajánlott írás: -
Mikor láthatóhttps://port.hu/adatlap/film/tv/hiteles-masolat-copie-conforme/movie-111204

Cselekmény: James (William Shimell) Olaszországban tart bemutatót új, díjnyertes könyvéről, a Hiteles másolatról, amelyben azt taglalja, hogy minden másolat önmagában eredeti és minden eredetinek tekintett mű is csak másolat (ha jól értettem). Ott van az előadáson a névnélküli nő (Juliette Binoche) is kisfiával. Utóbbit egyáltalán nem érdekli a dolog, anyját pedig mintha inkább a férfi, mintsem a könyve izgatná. Elhívja magához, autókázni mennek, közben filozofálgatnak a művészetről és életről, de látszólag nincsenek egy állásponton. Egy múzeumban kötnek ki, ahol a könyvet igazolandó van egy sokáig eredetinek hitt, valójában másolt kép; a nő szerint ez tökéletes illusztráció lett volna, de a férfi nincs különösebben lenyűgözve, hiszen rengeteg hasonló példát talált már...

Téma: Annyit még muszáj spoilerezni ahhoz, hogy érdemben beszélhessünk a filmről, hogy kb. a cselekmény felénél egy vendéglős azt hiszi, James a nő férje, és innentől kezdve valóban azzá is válnak, egy 15. házassági évfordulójukat épp megélő házaspárrá. Ez minden kritikusnak fejtörést okozott és próbálták beleerőltetni az addig felvezetett eredetiség-másolat koncepcióba vagy azt kitalálni, hogy esetleg az addigi ismerkedés volt a színjáték és nem a feleség-férj szerep. Legészszerűbb valóban az előbbi lehetőség, hiszen ha már a cselekmény fele elment az eredetiség taglalásával, akkor adott, hogy a fejleményeket is ezen keresztül nézzük. De nekem ez nem áll össze, továbbra is két, teljesen különálló résznek látom. És bár nem törvényszerű, ne felejtsük, hogy Kiarosztami eddig mindig a valóság és a fikció egymásra építésével ért el hiperrealizmust, ennek pedig ezúttal gyanúsan nyoma sem volt.

Tartalom: A történetet tehát két elég egyértelmű részre lehet osztani: az első fele James könyve nyomán az eredetiséget vonja kétségbe és a másolatot értékeli fel, de szóba kerülnek egyéb élet- és művészetfilozófiai kérdések is. Ehhez kapunk két erősebb példát, az egyik az útmenti ciprusfák, amelyek mind eredetiek, mégsincsenek kiállítóteremben, a másik a múzeumbéli másolt festmény, amit sokáig eredetinek hittek, de értéke később is megmaradt. Eddig lehetne egy tipikusan metanarratívával dolgozó Kiarosztami-film a valóság és a művészet viszonyáról, de jön a nagy fordulat, egy vendéglős házaspárnak hiszi főszereplőinket; a nő belemegy a hazugságba, azonban innentől kezdve a férfi is férjként kezd viselkedni (mármint komolyan, nem csupán játékból). És ekkor mosolyodtam el először, ez már valóban kiarosztamis volt, ahogy a férfi megszólal franciául, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, holott addig csak angolul tudott. Viszont a filozofálgatásoknak immár nyoma sincs, csak a párkapcsolati kérdéseknek, ez pedig unalmas. Jelképesen láthatjuk a kapcsolatok fejlődését a friss házasoktól az idős és a nagyon idős házaspárokig, de őszintén szólva nem látom az értelmét, hiszen ez a kapcsolatok egyformaságára utalna, miközben a cselekmény logikája szerint minden kapcsolatnak egyedinek kellene lennie. Még van egy vadabb elképzelésem, de ezt szinte semmi nem támasztja alá, inkább csak spekulálok: mi van, ha itt nem fiktív karaktereket látunk, hanem a színészeket? Ez egy kiarosztamis húzás lenne, de nem utal erre semmi.

Forma: A legtöbb kritika a tükröződésekkel van elfoglalva, beismerem, ezek most nekem fel sem tűntek. A keretek már igen, amelyek művekként kezelik a képkockákat. Ezek főleg akkor látványosak nagyon, amikor a kamerába teljesen szembe beszélnek szereplőink (a nő kirúzsozása valamiért Az országútont (1954) juttatta eszembe, innentől kezdtem gyanítani, hogy esetleg színészeket láthatunk - volt benne ilyen jelenet vagy rosszul emlékszem?). A képeket szépen megkomponálták, de egyébként nem kifejezetten látványos, a lényeg a színjátékon van, és a nő játékától mindenki el van ájulva, engem nem hatott meg különösebben, de mentségemre, ehhez nincs szemem. Annál érdekesebb volt a férfi alakítása, akinek ez volt első filmszerepe; Kiarosztami ugyanis nemrég rendezett egy operát, annak volt énekesként a főszereplője, és átmentette filmbe is - és nem vallott kudarcot. A zenére nem emlékszem, nem tűnt fel. Érdekesség, hogy ez volt a (majdnem) első külföldi, profikkal készített filmje rendezőnknek, de ez bevallása szerint könnyebbséggel járt neki, mert mindenki tudta, mi a dolga.

Élmény: Mivel nem jöttem rá, minek van benne az a nagy törés a felénél, nem tudtam igazán élvezni. A film második fele már inkább elcsépelt volt, miközben vizuálisan sem tudott lázba hozni. Félreértés ne essék, nem rossz, csak ennél voltak sokkal erősebb élményeim Kiarosztamitól, így pedig csalódtam.

Érdekességek

  • Korábban láttuk:
    • Juliette Binoche (Három szín: Kék, Fehér, Piros, Rejtély)
    • William Shimell (Szerelem)
  • Jean-Claude Carrière egyébként nem csak egy mezei színész volt, több Bunuel-filmet ő írt.

Országinfó

  • Földrajz: Franciaország Nyugat-Európában van, de világszerte vannak még területei Óceániától Amerikáig. Hétszer nagyobb Magyarországnál, éghajlata és földrajza változatos, a déli mediterrántól az északi hegyvidékiig terjed. Itt található Európa legmagasabb hegye.
  • Társadalom: Közel 70 millió lakosa van, túlnyomó többségük francia, kb. fele keresztény, bő harmada ateista, gazdasága az egyik legfejlettebb, alacsonyak a társadalmi különbségek és fejlett a demokráciájuk.
  • Történelem: Franciaországot már közel kétmillió éve lakják, de igazán csak kb. tízezer éve állandósult és gyarapodott népessége a jégkorszak végével. Az i. e. 5. század óta főleg a kelta gallok lakták, amíg Róma az i. e. 1. században el nem foglalta. Germán népek már a 3. századtól támadták a területet, míg végül az 5. századra összeroppant Róma és germán királyságok vették át a helyét, közülük is a frankok nőttek a legnagyobbra. A 8. században sikeresek ellenálltak az arab hódításnak, de a 9. század viking támadásainak már nem sikerült, így fordulhatott elő, hogy pl. az ország egy részének hercege az angol uralkodó lett, illetve hogy a királyság egy polgárháború után három részre oszlott, ennek nyugati harmada lett a mai Franciaország. A fentiekből adódóan tört ki Anglia és Franciaország között a százéves örökösödési háború a 14-15. századokban, ami a nagy pestisjárvánnyal megspékelve kiirtotta a lakosság felét. A 16. században vallási alapon tört ki polgárháború milliók halálát okozva, de közben megindult a gyarmatosítás, megkaparintották Észak-Amerika, Észak- és Nyugat-Afrika egy tekintélyes részét. A 17. században Richelieu bíboros ténykedésének köszönhetően az uralkodók lassan központosították hatalmukat és ez sikeres terjeszkedéshez vezetett, a világhatalmi játszma fenntartása azonban a 18. századra már meghaladta a királyság erőforrásait, ami a felvilágosodás népszerűvé válásával forradalmat hozott, meghirdetve az Emberi és polgári jogok nyilatkozatát. A 19-20. századok során főleg a németekkel vívott háborúik voltak meghatározóak, a nagy veszteségek pedig arra ösztönözték a feleket, hogy ellenségeskedés helyett együttműködésben gondolkozzanak, így lett az ország vezető tagja az ENSZ-nek, NATO-nak, EU-nak.
  • Film: Az első ismert filmet a franci Le Prince jegyzi 1888-ból, hagyományosan a mozi kezdetét pedig a francia Lumiere-testvérek 1895-ös párizsi vetítéséhez kötjük. Nem kevésbé jelentős Melies, aki kimaxolta a korai filmes trükköket és talán a leginkább felelős a történetalapú film létrejöttéért. A francia filmipar volt az amerikai és az olasz mellett a legjelentősebb, míg az európai mozit el nem söpörte az első világháború, így a többiekhez hasonlóan a franciák is új utakat kerestek, az övéké a lírai realizmus lett. Bár addig is voltak egyedi rendezők, a nagy megújulást, az újhullámot A négyszáz csapáshoz (1959) kötik, amely a szokatlan témájú és képi világú, szerzői filmezést részesítette előnyben. A francia filmipar azóta is az egyik legjelentősebb, az egyik legfontosabb filmes fesztivál a cannes-i.
  • Fontosabb filmek a blogról:
    • Európa: Roundhayi kerti jelenet (1888), A munkaidő vége (1895), A vonat érkezése (1896), Utazás a Holdba (1902), A vámpírok (1916), Patyomkin páncélos (1925), Jeanne d'Arc szenvedései (1928), Az ember a felvevőgéppel (1929), Az Atalante (1934), A játékszabály (1939), Biciklitolvajok (1948), A négyszáz csapás (1959), Kifulladásig (1960), Nyolc és fél (1963), Persona (1966), 2001: Űrodüsszeia (1968), A tükör (1975), Fanny és Alexander (1982), Sátántangó (1994), Rejtély (2005), Holy Motors (2012)
      • Nyugat-Európa: A munkaidő vége (1895), Utazás a Holdba (1902), A vámpírok (1916), Jeanne d'Arc szenvedései (1928), M (1931), Az Atalante (1934), A nagy ábránd (1937), A játékszabály (1939), A szerelmek városa (1945), A négyszáz csapás (1959), Kifulladásig (1960), Megvetés (1963), Vétlen Baltazár (1966), Playtime (1967), Jeanne Dielman (1975), Soá (1985), Szép munka (1999), Rejtély (2005), Holy Motors (2012)
        • Franciaország: A munkaidő vége (1895), Utazás a Holdba (1902), A vámpírok (1916), Jeanne d'Arc szenvedései (1928), Az Atalante (1934), A nagy ábránd (1937), A játékszabály (1939), A szerelmek városa (1945), A négyszáz csapás (1959), Kifulladásig (1960), Megvetés (1963), Vétlen Baltazár (1966), Playtime (1967), A mama és a kurva (1973), Soá (1985), Szép munka (1999), Rejtély (2005), Holy Motors (2012)
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr9018033576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása