Artúr filmélményei

Diploma előtt (1967)

2015. július 26. 07:46 - Liberális Artúr

Rendezte: Nichols, Mike
Műfaj:
tragikomédia
Főbb szereplők:
Anne Bancroft

Megjelenés: 1967, Egyesült Államok
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 8 pont
Előzetes: https://youtu.be/6U5BKOgFLac
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/diploma-elott-the-graduate/movie-18284

Tartalom

Ben most végzett az egyetemen, de nincs jó kedve, valami nyomasztja (a jövőjét emlegeti, de ezt talán tágabb értelemben kell venni). A tiszteletére adott partin, ahol szülei és a szülői barátok vannak jelen, apja üzlettársának felesége, Mrs. Robinson váratlanul nyomulni kezd rá, és végül elveszi a bénázó és a megcsalást erkölcsileg elítélő Ben szüzességét. Egy nap azonban hazaérkezik Mrs. Robinson lánya, Elaine. A fiatalok hamar egymásra hangolódnak, de Mrs. Robinson fétlékenységből inkább felfedi a kis viszonyát, mintsem hogy Ben és Elaine összeházasodjanak. Elaine-nek mással szereveznek esküvőt, de Ben nem adja fel...

A filmnek állítólag van egy, a korabeli társadalmi normákat és erkölcsöket kritizáló vetülete (hiszen a beat és hipp korszakban vagyunk), de ezt ötven év távlatából nem olyan könnyű felfogni. Amit viszont hamar le lehet venni, az a generációs ellentétek. Ben szorong, maga se tudja pontosan miért, csak aggódik a jövője miatt. Szülei világában nem mozog otthonosan, a számára kijelölt életút nincs ínyére (legjobban ezt talán az fejezi ki, amikor apja lenyomja a víz alá). Kész felüdülés neki és Elaine-nek is, amikor egymásra találnak. Talán nem is szeretik egymást, csak megnyugvást lelnek egymás társaságában. A film vége sem igazi happy end, mert bár kiszabadultak szüleik karmai közül, nincsenek közelebb ahhoz, hogy saját életüket élhessék (lásd az utolsó képet a poszt alján).

Megvalósítás

Nincsen egy, a filmen végighúzódó, jellemző technikai megoldás, ezért nehezen lehet kiszúrni az érdekesebb képeket. Az egyetlen gyakrabban előforduló dolog amit észrevettem, az a fejközeli felvétel volt, ami kihangsúlyozta Ben magányát és az ő nézőpontját. Nagyon sok apró, szimbolikus részletet lkáthattunk, legegyértelműbben az esküvő alatt, ahol viccesen Ben egy kereszttel próbálta távoltartani a templomi vendégsereget.

Fura komédia ez, mert lehetne nevetni rajta, és nevettem is, és könnyed a hangulata, mégis az iróniája komor alapokonnyugszik, és emiatt nem lehet felszabadultan hahotázni. Érdekes egyébként, hogy mennyi poént ismertem belőle tudtomon kívül; bizonyára paródiákban láthattam már őket.

Élmény

Amikor a Harcosok klubjáról olvasgattam, rendre ezt a filmet hozták fel hivatkozási alapnak, és most már értem, hogy miért: valóban mindkét film egyfajta felnőtté válásról szól, elszakadni a régi világunktól és belevágni valami újba. Mai szemmel a Harcosok klubja tűnik okosabb filmnek, de valószínűleg az a világ, amit leírtak benne, már nem lesz érvényes ötven év múlva. A Diploma előtt jobban hat az érzelmekre és egyetemesebb, ezért talán időtállóbb lesz. De mégse tudom azt mondani, hogy annyira magával ragadott volna, mint a filmes párja, valószínűleg a frissesség hiánya miatt.

Érdekességek

- Színészek, akiket már láthattunk korábban: Murray Hamilton és Richard Dreyfuss (Cápa)
- Nichols, a rendező tavaly hunyt el.
- Dustin Hoffmann és Anne Bancroft között valójában csak hat évnyi volt a korkülönbség a filmbéli húsz helyett.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr6012699317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2023.01.22. 16:42:45

Imádtam ezt a filmet! Sok csalódást keltő filmet láttam mostanában, szükség volt már egy ilyenre, ami újra fellelkesít!

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2023.01.22. 19:57:06

@moodPedro: Ismerem ezt az érzést :) És általában akkor a legkellemesebb a filmélmény, amikor nincsenek elvárásaim, mert nem tudom, mire számítsak. Ez sajnos egyre nehezebb, mert már "jártam" a világ minden táján, minden időszakában, ismerek elég sok rendezőt.

Nem emlékeztem, hogy ilyen régen láttam ezt a filmet, itt még csak fél éves volt a blogom, azt hittem, legalább 2017-es élmény.

"Érdekes egyébként, hogy mennyi poént ismertem belőle tudtomon kívül; bizonyára paródiákban láthattam már őket." - Vajon mik voltak ezek? Már nem emlékszem :D
süti beállítások módosítása