Műfaj: akció, sci-fi
Főbb szereplők: Mark Wahlberg, Stanley Tucci, Kelsey Grammer, Nicola Peltz, Jack Reynor, Sophia Myles, Bingbing Li, Titus Welliver, T. J. Miller,
Megjelenés: 2014, Egyesült Államok
Hossz: kb. 3 óra
IMDB: 5,6
Ajánlott írás: -
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/transformers-a-kihalas-kora--transformers-age-of-extinction/movie-146335
Cselekmény: A legutóbbi filmben az Álcák és Autobotok csatája során egy amerikai nagyváros szinte a földdel vált egyenlővé, ezért az amerikai titkosügynökség titokban, a kormány tudta nélkül már az Autobotokat is elkezdte levadászni hiszen a létezésükkel is veszélyt jelentenek a bolygóra. Ebben segítségükre van a fejvadász alakváltó Vesztegzár, akinek Optimus-ra fáj a foga. Az együttműködésért cserébe olyan technológiát adna az emberek kezébe, ami segítene nekik saját alakváltó-sereget építeni. A bújkáló Optimus eközben a sufnifeltaláló Cade (Mark Wahlberg) birtokába kerül, aki szigorú apaként neveli lányát és állandó pénzhiánnyal küzd. A titkosszolgálat azonnal kiszúrja Optimus-t egy műholdfelvételen és ellepik Cade házát, aki így kénytelen menekülni, ráadásul döbbenetére hozzájuk csapódik lánya titkolt pasija is. Családi drámára azonban nincs idő, hiszen nyomukban a titkosszolgálat, így egy lehetőségük maradt: be kell jutni a Joyce (Stanley Tucci) vezette tech-céghez, akik a titkosszolgálattal együttműködve próbálják létrehozni a saját alakváltó-seregüket...
Téma: Akár lehetne is, hiszen megpedz olyan kérdéseket az emberek részéről, mint a szülői hivatás, a feltalálók részéről a tudományos etika, a titkosügynökök/emberiség részéről a biztonság ára vagy a faji hovatartozás és végül persze a robotok részéről a lét értelme. De ezek csak említés szintjén jelennek meg, szóval nem fejtette ki őket.
Tartalom: Látványfilm lévén sok értelme nincs belemenni: a karakterek egy-egy motivációval vagy tulajdonsággal felvázoltak, ezek egy részét már a témában le is írtam. De valódi érzelmi kapocs nem nagyon van, úgyhogy ugorjuk is át ezt a részt. A recept klasszikusan hollywoodi, van humor és akció; ami a humort illeti, többnyire beszólásokból táplálkozik, ami a személyiségből vagy két karakter kapcsolatából adódik. De ez sokszor nem működik, Joyce pl. kezdetben nyilvánvaló Steve Jobs-klónként inkább bunkó, csak később válik arroganciája viccessé. Szerencsére vannak ennél kifinomultabb poénok is, mint pl. a védelmi miniszter túl udvarias személyisége, valamint vannak filmes utalások, ahogy az első részben is, illetve nem vagyok benne biztos, hogy az olyan túlzások, mint amilyen a kb. minden jelenetben feltűnő amerikai zászló mennyire volt viccnek szánva. És akkor a történet felénél Kínába kerülünk, amire később még visszatérek, mindenesetre a helyszínváltozás (valójában amerikai stúdió) megfűszerezte kicsit az akciót és a humort is, ugyanakkor elhangzottak a 2019-es események tükrében ma már elég kényelmetlennek hangzó mondatok is, hogy "a kínai központi kormány megvédi Hongkongot!" De ha a történet első felében megkaptuk az Amerika-pornót az izzadt, konzervatív akcióhős texasi családapával, úgy a második felében a kínaiak is kiélvezhették, hogy ott egy utcagyerek is le tud kungfuzni egy képzett amerikai ügynököt.
Forma: Na de mégegyszer: ez egy látványfilm, nézzük, hogy teljesít ezen a fronton: jól. Lehet hogy sablonos, de jól működnek a videóklipekben megszokott effektek, mint a lassítás, a pátoszosan megvilágított háttér... stb. A kivitelezés szokásos módon profi, de persze vannak problémáim is. Zene például alig szerepel egyetlen hangeffekten kívül, pedig lehetett volna még rakni alá. A sok akcióba egy idő után belefárad az ember, a közel háromórás hossz túl sok volt. A robotokat továbbra se szeretem, hiába igyekeztek realisztikusan megoldani, jobb lenne egy darabosabb kivitelezés. Az animáció többnyire nem zavaró, de a teljesen animált környezetben már igen (ld. az űrhajó belsejét). A rángatózós, túlvágott akciójelenetekről még nem szoktak le. És hogy zavaró-e vagy sem, azt mindenki döntse el magának, de én remekül szórakoztam a pofátlanul nyilvánvaló és nagyszámú termékelhelyezésen.
Élmény: Tudni kell helyén kezelni a filmet. Ez pontosan ugyanaz, mint a Bosszúállók, csak univerzum nélkül. A filmipar eszképista ágának tökéletes megtestesítőjeként szállítja a poénokat, akciókat, ki lehet és ki kell kapcsolni és csak nézni, és akkor jó szórakozás.
Érdekességek:
- Korábban láttuk: Mark Wahlberg (Boogie Nights, A tégla), Stanley Tucci (Amerika Kapitány, Spotlight), Kelsey Grammer (Toy Story), T. J. Miller (Deadpool), Thomas Lennon (Mementó, A sötét lovag - Felemelkedés), Frank Welker (Az elveszett frigyláda fosztogatói, A szépség és a szörnyeteg, Aladdin, Az oroszlánkirály, Függetlenség napja), John Goodman (A nagy Lebowski), Ken Watanabe (Batman: Kezdődik, Eredet), Mark Ryan (A tökéletes trükk)
- Ez volt 2014 legnagyobb bevételű filmje, de nem véletlenül és hadd utaljak vissza Kínára: nem tudom, hogyan alakult így, mindenesetre az, hogy a történet fele Kínában játszódik, garantálta a kínai sikert, amire erősen rásegített, hogy az amúgy szigorúan ellenőrzött piacon több ezernyi moziban engedélyezték a vetítését. De mindegy így, ezzel a húzással és a termehlyezésekkel brutálisat tejelt a film.