Rendezte: Michael Bay
Műfaj: akció, sci-fi
Főbb szereplők: Shia LaBeouf, Megan Fox, Josh Duhamel, Tyrese Gibson, Kevin Dunn, Julie White
Megjelenés: 2009, Egyesült Államok
Hossz: kb. 2,5 óra
IMDB: 6,0
Ajánlott írás: -
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/transformers-a-bukottak-bosszuja-transformers-revenge-of-the-fallen/movie-100599
Cselekmény:
Az előző rész tartalmából: Cybertron bolygón polgárháború zajlik az Optimus (Peter Cullen) vezette Autobotok és a Megatron (Hugo Weaving) vezett Álcák között. A robotszerű lényeknek az Örök Szikra nevű doboz ad életet, ami a háború során pont a Földön köt ki, ahol a kamasz Samnél (Shia LaBeouf) köt véletlenül. Az alakváltó faj polgárháborúja így a Földön folytatódik, ahol Sam segítségével legyőzik az Álcákat és az óceán fenekére dobják maradványaikat, ám a harc közben az Örök Szikra és széttörik.
Két évvel később az emberek és az alakváltó Autobotok együtt vadásszák le a megmaradt Álcákat, miközben Sam elköltözik otthonról és megkezdi egyetemi éveit, de előtte még véletlenül talál a ruhái között egy darabot a Szikrából és miután véletlenül hozzáér, szimbólumokat kezd látni és vágni kezdi a tudományokat. Eközben a Szikra hadsereg által őrzött darabját megkaparintják az Álcák és felhasználva azt életre keltik Megatront, aki azonnal elkapja Samet, mert a Szikra doboza ugyan elpusztult, de az csak egy doboz volt, a Szikra lényege Sambe került...
Téma: ...vagyis nem a lényege, csak... izé... valamijei. Nem tudni, mert a történet meglehetősen következetlen. De ha nem lenne az, akkor sem voltak fő motívumai; lehettek volna, de nem voltak. Marad tehát a szokásos szórakoztató oldala.
Tartalom: A történet három-négy szálon fut: az Álcák eredettörténetének rövid felvillantásával kezdünk, de ez majd csak a sztori vége felé lesz rendesen elmondva. Lenne egy politikai emberi-alakváltó konfliktus, de ez csírájában elhal. Nagyobb hangsúlyt kap Sam története, aki szeretne normális életet élni, de az emberiséghez hasonlóan ő sem húzhatja ki magát a konfliktus alól. Itt bukik ki a forgatókönyv gyengesége (mentségképp, épp írósztrájk volt és gyakorlatilag rendes forgatókönyv nélkül vágtak bele), mert nem sokat látunk ebből az átlagos életből, és azt is feszes tempóban, sok humorral mutatják be, mintha akció lenne. A legrosszabb az volt, amikor Optimus és Sam teljesen váratlanul és felvezetés nélkül erről folytattak egy párbeszédet, de nem értjük, mit akart Optimus és hogy Sam miért nem akar segíteni, mert ezzel kapcsolatban semmi nem hangzott el. A fő szál természetesen maga az akció, az alakváltók harcai. Karakterekről, jellemfejlődésről nem nagyon beszélhetünk, pedig ott vannak a csírái a románcnak, a felnőtté válásnak, az elengedésnek, erkölcsi dilemmáknak... stb., de nem igazán kezdenek ezekkel semmit. A humor meglepően alpári és bugyuta, ami néhol jó, de inkább erőltetett.
Forma: Az elején gyűlöltem a Bay-stílusú, kapkodó kamerát és sok vágást, de szerencsére ez alábbhagyott idővel vagy talán csak alkalmazkodott hozzá a szemem. A kamera folyamatosan mozog, szokatlan szögekből vesz, ami dinamizmust ugyan ad, de tök felesleges azoknál a jeleneteknél, amelyekben nincs akció vagy zaklatottság. Különösen a harcjeleneteknél bosszantó, mert ahogy legutóbb, most sem tudom megkülönböztetni az alakváltókat egymástól, és ezen csak ront, ha a kameramozgás miatt azt se tudom, hol vagyok. Mindjárt sokkal látványosabb, amikor távolról, kevésbé dinamikusan veszik a jeleneteket. A film nézése közben felmerült bennem, hogy 3D-ben ez sokkal látványosabban működhet, erre a Wikipedián olvasva kiderült, hogy Bay ennek kifejezetten ellene volt. A színészek karaktereik hiányosságaiból adódóan nem tudtak teljesíteni, a zene állítólag kiváló, de nekem nem ütötte át az ingerküszöböm.
Élmény: A Transformers-ről (2007) nem voltam jó véleménnyel, A kihalás korán (2014) viszont már a szándékos túlzás jeleit fedeztem fel, és ezért élveztem. Ez a rész az elsőhöz áll közelebb, talán a gyengébb forgatókönyv miatt még rosszabb is. Nem élvezhetetlen, de párszor felkiáltottam fájdalmamban. A kritikusok is lehúzták. Persze mindenkinek megvan a saját ízlése és véleménye, de ez a film nemcsak a sorozat eddigi legsikeresebbje bevételi szempontból, hanem minden idők top 100 legnagyobb bevételű filmje között is ott van. Akkor ez most jó film?
Érdekességek
- Korábban láttuk:
- Shia LaBeouf, Megan Fox, Josh Duhamel, Tyrese Gibson, Kevin Dunn, Julie White, Glenn Morshower, Robert Foxworth és Reno Wilson (Transformers)
- John Turturro (Dühöngő bika, Szemet szemért, A halál keresztútján, A nagy Lebowski, Transformers, Batman)
- Michael Papajohn (Pókember, A sötét lovag)
- Peter Cullen (Ragadozó, Transformers)
- Hugo Weaving (Babe, A mátrix, A gyűrűk ura, V mint vérbosszú, Transformers, Amerika kapitány)
- Tony Todd (Szakasz)
- Mark Ryan (A tökéletes trükk, Transformers)
- Jess Harnell (Nemo nyomában, Transformers, WALL-E, Fel, Toy Story)
- Charlie Adler (Aladdin, Transformers)
- Frank Welker (Az elveszett frigyláda fosztogatói, Roger nyúl pácban, Szépség és a szörnyeteg, Aladdin, Az oroszlánkirály, Függetlenség napja, Transformers)
- A Wikipediát olvasgatva feltűnt, hogy a repülőgép-múzeum neve az elég magyarosan hangzó Udvar-hazy. És valóban, annak ellenére, hogy még sosem hallottam róla, Udvarházy István (1946-) a világ egyik leggazdagabb embere repülőgép-kölcsönzőjének köszönhetően. 1956-os menekültként érkeztek meg Amerikába, a múzeumnak ő adományozott 66 millió dollárt a róla elnevezett részleghez.
Országinfó
- Földrajz: Az Egyesült Államok Észak-Amerikában van, a világ egyik legnagyobb országa, százszor nagyobb Magyarországnál, éghajlata kiterjedésének köszönhetően hol trópusi, hol sarkvidéki.
- Társadalom: Kb. 330 millióan lakják, ezzel a világ egyik legnépesebb országa; kb. kétharmaduk európai (elsősorban német) felmenőkkel bír és keresztény. Gazdasága a legfejlettebbek egyike, ahogy demokráciájuk is, ám ehhez képest nagyok a társadalmi különbségek.
- Történelem: Az emberiség bő 15 ezer évvel ezelőtt érkezhetett Amerikába Közép-Ázsiából, akik helyenként megmaradtak a gyűjtögető-vadászó szinten, helyenként fejlett mezőgazdaságot hoztak létre. Az európai felfedezők és gyarmatosítók a 15. században érkeztek meg, az őslakosokból pedig mára mindössze a népesség 1%-a maradt, miután háborúskodások és járványok során kihaltak. Az Anglia uralta területek öntudatos telepesei 1776-ban kinyilvánították függetlenségüket és a 19. század során a kontinens nyugati partjáig terjeszkedtek. Az egyik legnagyobb történelmi traumájuk a 19. század közepén bekövetkezett polgárháború, amely a rabszolgaság eltörlése és politikai törésvonalak mentén tört ki. A földosztások, a vasutak, az iparosodás, a modern találmányok, a bankszektor erősödése a 20. századra a világ legnagyobb gazdaságává tette az országot. Az első és a második világháborúk tovább gyengítették Európát, így Amerika szuperhatalommá válhatott gazdasági és katonai értelemben is, csupán a Szovjetunió tudta vele felvenni a versenyt néhány évtizedig. Innentől kezdve aktív külpolitikát folytatva jelentősebb háborúkat vívtak Koreában, Vietnámban, Afganisztánban és Irakban.
- Film: A film és a mozi egyik bölcsője Amerika, az első fennmaradt amerikai film az 1890-es, Edison műhelyében kikísérletezett Csínytevések. Az első világháború miatt az európai stúdiók elbukták a versenyt az amerikai vetélytársaikkal szemben, akik az emblematikussá váló Hollywoodba telepítették székhelyeiket; innentől kezdve az Egyesült Államoké a mai napig a legnagyobb filmipar. Innen származik számos filmnyelvi megoldás, újítás, innen terjedt el a hangos és a színes film. Fontosabb filmek a blogról:
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)