Artúr filmélményei

Napló gyermekeimnek (1984)

2020. július 12. 22:23 - Liberális Artúr

Rendezte: Mészáros Márta
Műfaj:
dráma
Főbb szereplők:
Czinkóczi Zsuzsa, Anna Polony, Jan Nowicki

Megjelenés: 1984, Magyarország

Hossz: kb. 1.5 óra

IMDB:
7,3

Ajánlott írás: https://www.youtube.com/watch?v=PWqwRUF0l6c
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/naplo-gyermekeimnek-naplo-gyermekeimnek/movie-3070

Cselekmény: 1947. A kamasz Juli fogadott nagyszüleivel megérkezik Budapestre külföldről, "nagyapja" húgához, Magdához (Anna Polony), aki viszonylag magas rangot tölt be a kommunistáknál. A nehéz sorsú Magda örül, hogy családja lehet, Juli azonban hamar kikezdi idegeit, mert makacs kamaszként nem hajlandó a legkisebb hazugságra sem, így pl. azt sem hajlandó megígérni, hogy tanulni fog rendesen. Az iskolában Tomi szerelmet vall neki, de Juli neki is megmondja nyíltan, hogy semmit nem érez iránta. A hozzájuk járó vendégek közül azonnal felkelti Juli szimpátiáját a mérsékeltebb kommunista János. 1949-re Magda feljebb lépve börtönparancsnok lesz és Rajk és Tito kapcsán megindulnak a belső tisztogatások...

Téma: A történet erősen önéletrajzi ihletésű, amibe a rendező a kamaszkorát, illetve saját korszakát próbálta belesűríteni. "Szerencsére" ez épp egybeesett a kommunizmus kiépülésével, aminek hazugságai fennakadnak a lány naiv erkölcsein.

Tartalom: Szerencsére az Örökbefogadás kapcsán már találkoztam Mészáros életrajzával, így azonnal tudtam értelmezni a helyzetet. Juli árva kamaszlányként érkezik haza Magyarországra külföldről a vérbeli kommunista Magda szerető karjaiba, és valóban, Magda teljesen korrekt a gyerekkel majdnem mindenben, csak egy dolgon bukik el az egész: a lány a rendszert és a rendszert jelentő Magdát nem tudja elviselni, hiszen az felelős apja haláláért is és eről nem hajlandóak sem beszélni, sem elismerni. A rendszer következő képmutatása az lesz, amikor a belső ellenséggel is elkezdenek leszámolni, amit a pótapafiguraként tekintett János jelképez, a mérsékelt kommunista. Magda magának is hazudik, amikor részt vesz benne, noha tudja, hogy helytelen, de szükségesnek véli; egy fejes fiának szülinapi buliján akkor fényűzés van (ahogy Magdáéknál is), hogy látható, ők az új elit és eltávolodtak már az alapeszméktől.

Forma: János apafiguráját jelzi, hogy ugyanaz a színész játsza őt és Juli apját is, de bevallom, ez nem tűnt fel, ennyit jelent a szakáll :D A szürke hétköznapok számomra érdektelenek voltak képileg, de két motívum szakította meg ezeket rendszeresen: az egyik a visszaemlékezések sora, amely a városi szürkeséggel szembeállította az idilli, napfényes, vidéki gyerekkort. Ezek a többnyire szótlan visszaemlékezések valóban emlékszerűek, pillanatszerű montázsok, expresszívebb képekkel, emlékeztet az Apa vagy az Emberek a havason képi világára. Nem véletlenül említettem ez utóbbit, ugyanis a másik visszatérő vizuális motívum a mozi. Több filmrészletet bejátszanak a moziba sokat járó Juli révén, ez volt az első. Az utolsó pedig egy erősen jelképes mozzanata egy propagandafilmnek, amit nem ismertem, de brutálisan erős látni a zárójelenetében hű és elszánt kommunistaként énekelni a Horthy-korszak filmsztárjait (közben megkerestem, a jelenet a Dalolva szép az életből van, itt látható egyelőre kb. a 93. perctől). De nemcsak mozijelenetek voltak, hanem a Forrest Gumphoz hasonlóan archív híradórészletekbe is belillesztették szereplőinket, nyilván sima vágással és nem olyan modern módon, mint az amerikai társában.

Élmény: Amikor szabóistvános volt a film a korhangulat és a visszaemlékezések miatt, na meg sikerült megfelelő filmeket beilelszteni, akkor szerettem. Még fontosabb volt, hogy ennyire undorítónak még egyik film sem éreztette velem a Rákosi-rendszert, ami elsősorban annak köszönhető, hogy azonosulhattunk Julival, V mint vérbosszúszerű traumájával.  Nem csoda, hogy bár ekkor már szinte "alap" volt a Rákosi-rendszer kritikája, ezt a filmet mégis megvágták és betiltották két évre, mire engedték bemutatni. Pedig semmi durva nincs benne, mégis sokkal jobban a rendszer elevenébe vágott. Erősebb képi világgal kedvenc lenne.

Érdekességek:

  • Korábban láttuk:
    • Anna Polony (Tízparancsolat)
    • Szemes Mari (Tűzoltó utca 25, Fehérlófia)
    • Kun Vilmos és Tóth Tamás (Mephisto)
    • Bánsági Ildikó (Szindbád, Bizalom, Mephisto, Egymásra nézve)
    • Szabó Éva (Angi Vera)
  • Színészdinasztiák: Zolnay Pál feleségei Schubert Éva és Berek Kati; Kun Vilmos felesége Olsavszky Éva; Bánsági Ildikó férje Gáspár Sándor;
  • Földi Teri idény hunyt el 86 évesen.
  • Mészáros kezdetben ugye Jancsó felesége volt, fiuk volt a film operatőre; arról nem találtam infót, hogy mikor, de a Jánost alakító Nowicki lett később a második férje.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr8415990984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kintornas 2020.07.19. 01:57:45

Ugyan mennyire volt proletárdiktatúra ott, ahol ez lement és még fizettek is érte a "művészek"-nek?
süti beállítások módosítása