Artúr filmélményei

A máltai sólyom (1941)

2015. augusztus 04. 09:31 - Liberális Artúr

Rendezte: Huston, John
Műfaj:
film noir
Főbb szereplők:
Humphrey Bogart, Mary Astor, Gladys George, Peter Lorre

Megjelenés: 1941, Egyesült Államok
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 8,1 pont
Előzetes: https://youtu.be/3a9YU1SVbSE
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/a-maltai-solyom-the-maltese-falcon/movie-1601

Tartalom

Sam (Humphrey Bogart) és Miles magánnyomozói irodájába egy nap csinos nő állít be: húga megszökött egy férfival, és szeretné, ha megkeresnék. Miles követi a férfit, és még aznap éjjel mindkettőjük meghal. Sam nyomozásba kezd: a nő bevallja, hogy nincs húga, csak figyeltetni akarta a férfit. Váratlanul beállít egy elegáns férfi is (Peter Lorre) nagy összeget ajánlva, ha Sam előkerít egy madárszobrot. Kiderül, hogy a nő és a férfi ismerik egymást, és utóbbi nem örül a hírnek, amikor meghallja, hogy a Kövér ember (Sidney Greenstreet) is a városban van. Sam találkozik a Kövér emberrel, aki elmeséli, hogy a szobor milliókat ér, és valószínűleg a nő birtokában van. Sam ekkor az italába csempészett kábítószertől elájul...

Ne várjunk túl sokat a filmtől, egy szövevényes krimi romlott karakterekkel. Őt tartják az első igazi film noirnak. Nagyon meglátszik rajta a kor, nem tűnik realisztikusnak sem az akció, sem a karakterek.

Megvalósítás

Gyakorlatilag semmit nem vettem észre azokból a technikákból, amiket ki szokás emelni a filmmel kapcsolatban, pedig ezen első filmjében Huston állítólag minden beállítást aprólékosan megkomponált. Erre most lehet azt mondani, hogy egyszerűen csak nincs szemem hozzá, meg azt is, hogy nem volt elég szembetűnő. Ilyen például a femme fatale jeleneteiben lévő utalás a börtönre: csíkos hálóruha, bútorok, rácsként vetülő árnyékok.

Persze a nézők nem ezért szeretik a filmet, és nem is emiatt emlegetik, hanem a karakterei miatt. A film alapjául szolgáló könyv írója maga is magánnyomozó volt, így jól ismerte az alvilági alakokat. A filmben senki sem igazán szerethető, szinte mindenki hazudik önérdekből és nem riadnak vissza aljasabb eszközöktől sem. A legfontosabb persze a főszereplő Sam, aki ugyan küzd az igazságért, de ő maga egyáltalán nem szent. Kívül kemény, belül megtört ember, ez csak a végén derül ki igazán, amikor inkább végzetszerűen feláldozza szerelmét a becsület oltárán.

Élmény

A történet bár bonyolult, nem nevezhető fordulatosnak, izgalmasnak vagy akár rejtélyesnek, és 70 évvel később már nekem inkább volt megmosolyogtató, mint átélhető. A karakterek nekem nem voltak se szimpatikusak, se emberiek. Képileg egyáltalán nem tűnt érdekesnek. Filmtörténeti jelentőségűnek tartják, a kötelező darab le van tudva.

Érdekességek

- Színészek, akiket már láthattunk korábban: Humphrey Bogart és Sydney Greenstreet (Casablanca), Peter Lorre (M, Casablanca), Lee Patrick (Szédülés), Ward Bond (Ez történt egy éjszaka, Elfújta a szél, Az élet csodaszép, Az üldözők)
- A rendező, Huston színészként szerepelt a Kínai negyedben.
- A filmben feltűnik a rendező apja is, Walter Huston.
- A kövér embert alakító Sydney Greenstreetnek 62 éves kora ellenére ez volt az első filmje, de akkora sikere volt, hogy még a Nagaszakira ledobott atombombát is róla nevezték el. Karaktere egyébként konkrét személyből készült.
- A máltai sólyom szobor alapja egy 17. századi alkotás, a Kniphausen sólyom.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr1312699297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2017.11.25. 16:30:11

Hát... jól lehúztad ezt a filmet...
Nekem tetszett. Abban egyetértünk, hogy a noir-os vizuális jellemzők még nem tobzódnak a filmben. Ennek valószínűleg az a magyarázata, hogy ez az origo, a nulla pont. Innét indult az egész, és majd ebből fejlődik ki igazából a stílus. Ezt persze csak látatlanban mondom, hiszen én is ezzel a filmmel kezdtem most az ismerkedést a noir-ral. Ráadásul így érzem, hogy a noir-nak nem is feltétlenül ezek a vizuális jellemzők a legfontosabb elemei, hanem a karakterek, és a hangulat, ami szerintem kifejezetten megvolt.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2017.11.25. 18:07:37

@moodPedro: Tényleg jól lehúztam, ritkán szoktam ennyire bántani filmet :D Biztos harapós kedvemben voltam, mert mielőtt elolvastam volna az írásom (újfent bocs a sok elgépelésért), nem emlékeztem semmi negatívumra vele kapcsoltban, csak hogy nem fogott meg különösebben.
süti beállítások módosítása