Rendezte: Jean Rouch
Műfaj: áldokumentum
Főbb szereplők: -
Megjelenés: 1961, Elefántcsontpart
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 7,7
Ajánlott írás: https://fm.hunter.cuny.edu/dept/wp-content/uploads/rouch125_133.pdf
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/az-emberi-piramis-la-pyramide-humaine/movie-37377
Cselekmény: A rendező megkér néhány Elefántcsontparton tanuló európai és afrikai középiskolást, hogy játsszák el, hogy barátok. A történetet ők írhatják meg, a cél, hogy igazolják, faji különbségek mellett is lehetnek barátok. A kiindulási pontuk az lesz, hogy az egyik európai lány, Nadine most érkezik az országba, az ő szemén keresztül mutatják be európai főszereplőinket, az afrikai Denise szemén keresztül pedig az afrikaiakat. Mindkét lánynak két-két fiú csapja a szelet, és mindkettőjüknek feltűnik, hogy bár egy osztályba járnak, nem beszélnek iskolán kívül. Mindkét társaságban vannak ellenzők: az afrikaiak bizalmatlanok, az európaiak lenézőek, de végül kötélnek állnak, és sikerül közösen szórakozniuk, és közben megvitatják rasszista élményeiket is...
Téma: Nem zsákbamacska, afrikaiak és európaiak is lehetnek egyenrangú barátok.
Tartalom: A történetre ne is vesztegessünk sok szót, a lényeget úgy is megírtam fentebb. A diákok azzal az ötlettel rukkoltak elő, hogy vegyes szerelmi kapcsolatokon keresztül tárják fel a témát, de igazi kitárgyalás valójában teljesen véletlenszerűen jön be, amikor főképp Denise beszél apartheidről vagy diszkriminációról minden előzmény vagy utóélet nélkül. A cím egyébként egy szerelmi vers címe, amit felolvasnak és ami katalizátora a cselekménynek. Amiben egy fokkal érdekesebb a dolog a fentieknél, hogy nem az egyszerű történetecske itt a lényeg, hanem hogy kvázi cinema verite-típusú dokumentumfilmként is funkcionálva időnként kommentálja a történetet az elején és a végén is. Ez a valós keret pedig elmeséli, hogy bár nem váltották meg a világot, de ez az öt-öt középiskolás a filmkészítés során kénytelen volt valóban kapcsolatot kialakítani egymással, így nem csupán a fiktív szinten, hanem valóban összebarátkoztak. Ennél bővebben nem tudok írni a tartalomról, nincsenek igazán karakterek, összetett cselekmény, jelképek.
Forma: Ez a bekezdés sem lesz hosszú, hiszen dokumentumfilmről van szó, és nem jellemző, hogy ez a műfaj bővelkedne vizuális megoldásokban. A két csoport általában párhuzamos egymással, de ez azért inkább dramaturgia, semmint vágás kérdése. Ami meglepett, hogy kora és saccolható büdzséje ellenére színes. Van azért pár esztétikusabb felvétel (tánc, álom, öngyilkosság). A zene egyszerű dallam, amit főszereplőink játszanak. A színészek az én szememben természetesek voltak, nem láttam rajtuk, hogy megjátszanák magukat.
Élmény: Egyfelől épp ez a film volt a műfaj egyik elsője, másfelől Kiarosztami azért elég magasra tette a lécet, így egyáltalán nincs meg az a nagyon szoros összefonódása a valóságnak és a fikciónak, amitől izgalmas szokott lenni egy áldokumentumfilm. Ettől persze még lehetett volna jó egy erősebb sztorival vagy megvalósítással, de ne legyünk telhetetlenek.
Érdekességek
- A film külön pikantériája, hogy Elefántcsontpart (és a többi nyugat-afrikai francia gyarmat) épp a forgatás során kiáltotta ki függetlenségét. Be is tiltották :D
Országinfó
- Földrajz: Elefántcsontpart Nyugat-Afrikában van, területe Magyarország kb. három és félszerese, éghajlata trópusi, javarészt síkság.
- Társadalom: 30 millió lakosa van, többségük elefántcsontparti (nagyja őshonos akan, manda és gur), nagyjából fele-fele a keresztények és muszlimok aránya, gazdasága és a társadalmi különbségek közepesek, politikai rendszere kis híján autoriter.
- Történelem: Régészeti leletek alapján már fejlett civilizáció volt itt az őskorban is, de a klíma miatt kevés forrás maradt. Írásos emlékek az ókorból maradtak fenn, szudáni és mali birodalmak uralták a régiót, ekkor - a második évezred első felében - terjedt el az iszlám is. A 17-19. századokban más helyi királyságok emelkedtek fel, majd buktak el etnikai vagy vallási törésvonalak mentén, míg 1843-tól a franciák ki nem nyilvánították fennhatóságukat. Itt nem harccal, hanem politizálással sikerült elérni a függetlenséget 1960-ra elsősorban Houphouet-Boignynek köszönhetően, aki 1993-ig irányította az országot szorosan együttműködve Franciaországgal. Miután utódja etnicista politikába kezdett, 1999-ben megpuccsolták, majd két polgárháború következett 2011-ig.
- Film: Fontosabb filmek a blogról:
- Afrika: Fatma (1947), Kairói állomás (1958), Az emberi piramis (1961), Az éj, amikor az évek megszámláltattak (1969), A hiéna utazása (1973), Xala (1975), Ceddo (1977), Yeelen (1987), Hiénák (1992), A palota csendje (1994), Moolade (2004), Timbuktu (2014)
- Nyugat-Afrika: Az emberi piramis (1961)
- Elefántcsontpart: Az emberi piramis (1961)
- Elefántcsontpart: Az emberi piramis (1961)
- Nyugat-Afrika: Az emberi piramis (1961)
- Afrika: Fatma (1947), Kairói állomás (1958), Az emberi piramis (1961), Az éj, amikor az évek megszámláltattak (1969), A hiéna utazása (1973), Xala (1975), Ceddo (1977), Yeelen (1987), Hiénák (1992), A palota csendje (1994), Moolade (2004), Timbuktu (2014)