Artúr filmélményei

Hálózat (1976)

2016. május 01. 20:55 - Liberális Artúr

 

Rendezte: Lumet, Sidney
Műfaj:
szatíra, tragikomédia
Főbb szereplők:
Faye Dunaway, William Holden, Peter Finch, Robert Duvall

Megjelenés: 1976, Egyesült Államok
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 8,1 pont
Előzetes: https://youtu.be/1cSGvqQHpjs
Ajánlott írás: -
Mikor látható: http://port.hu/adatlap/film/tv/halozat-network/movie-1004

Tartalom

Howard régóta bemondó az egyik országos tévécsatorna hírműsorában, de magánéleti válsága és egyéb okok miatt egyre rosszabbul teljesít, csökken a nézettsége. Amikor közlik vele, hogy hamarosan lecserélik, idegösszeomlásában előbb bejelenti élő adásban, hogy öngyilkos lesz  a kamerák előtt, később pedig dühös szónoklatot intéz a média hazug arcáról. Először természetesen azonnal kirúgnák, de a nézettség váratlanul megugrik, és a törtető Diana (Faye Dunaway) meggyőzi a tulajdonosokat a régimódibb hírigazgató, Max (William Holden) ellenében, hogy inkább kerítsenek show-műsort a dühös próféta kirohanásai köré. Eközben az öregedő Max viszonyt kezd Dianával, elhagyva családját érte, Diana pedig üzletet köt a botrányos műsor érdekében még egy terrorszervezettel is, hogy az exkluzív anyagokat szállítson neki. Howard nézettsége az egekben, a vezetőséget Hackettel (Robert Duvall) és Jensennel (Ned Beatty) az élen nem érdekli az ellenkulturális mondandója mindaddig, amíg nem ellenük kezd szónokolni, megakadályozva ezzel egy fontos üzletet...

A film alaptézise, hogy az emberek elégedetlenek azzal amilyen irányba a világ halad, és ennek a dühnek a szócsöve lesz Howard. A televízió propagandaeszköz, amely elidegeníti egymástól az embereket és mivel csak azt engedi láttatni a világból, amit irányítói, a nemzetközi óriáscégek akarnak, ezért tudatformáló ereje van. Ebben nagyon hasonlít a Harcosok klubjára, csak jobban vonatkozik az 1970-es évekre, amikor még a tévé volt a legfontosabb. És tulajdonképpen ez is a történet legnagyobb hibája, hogy bár hiába nem ragad le a tévénél, a kimondott, szemfelnyitó igazságok mára egyértelműek, nem hoznak lázba minket. Persze akkor sem voltak már ezek akkora újdonságok, csak azt nem tudom, mennyire lehetett elemi erejű felismerés az akkori mozibajáró közönségnek. Tiniknek biztosan meghatározó film.

Megvalósítás

A film drámai törésvonala a régivágású hírosztály és a modern, a nézettséget mindenek fölé helyező vezetőség között húzódik. Az előbbiek függetlenek és nem a szórakoztatás a céljuk (noha ugyanolyan bulvárosak, mint a mai híradók), ők egy idősebb nemzedék képviselői Howarddal és Maxszal az élükön. Howard az, aki idegösszeomlást kap az új világ nyomása alatt dühödten fellázad, bár maga se tudja kezdetben mi ellen. Eddig élvezi a közönség, eddig tud azonosulni haragjával. Ám amint megtörve belátja és rezignáltan tudomásul veszi, hogy a világ úgy rossz ahogy van, újra leesik a nézettsége. Max és Diana kapcsolata jelent kezdetben némi hidat a két oldal között, ám a férfi felismeri, hogy Diana már az a generáció, akit a tévé nevelt fel és aki képtelen valódi, emberi érzelmekre. Diana valóban ilyen, mindent a nézettség jelent, egyedül ez hozza tűzbe, nincs értékítélete, még a szexet is csak gyorsan letudja és nem is figyel oda. Ő jelenti a másik végletet is, hiszen képes terroristákkal dolgozni, sőt Howard meggyilkolását is a műsor érdekében rendeli meg. Úgy véli, a hírműsor is csak tévéműsor, tehát annak is szórakoztatónak kell lennie. A vezetőség pedig csak a pénzt hajhássza, lelepleződik előttünk, hogy államokon, törvényeken, erkölcsön kívül állnak.

Technikailag kevéssel támogatja mondanivalóját. Nincs zene, csak néhány érdekesebb beállítás elvétve (ablakból üvöltés, Howard látomása, Jensen beszéde... stb.). Érdekesebb pillanatok közé tartozik, amikor szembeállhatunk a kamerákkal és a kulisszák mögé láthatunk vagy amikor az irányítóteremből követhejük az eseményeket. Utolsó kegyelemdöfésként pedig a végső jelenetben az irányítópult négy monitorát láthatjuk, ahol felváltva mutatnak egy műsort, reklámokat és Howard kivégzését.

Élmény

Úgy érzem túl nagy hangsúlyt kapott a mondandó és túlságosan a tévére koncentrált ahhoz, hogy időtálló film legyen. Üzenete ma is érvényes, de nem újszerű, sőt lassan közhelyes. Ami az erénye, hogy nem vitte el túlságosan abszurd szatírába a történetet, és nem helyezte a távoli jövőbe se, hogy messzinek érezzük; saját korának üzent komolyan saját kora eszközeivel. Ébredező fiataloknak meghatározó élmény lehet, de minden korszaknak megvan a hasonló filmje.

Érdekességek

- Színészek, akiket láthattunk korábban: Faye Dunaway (Kínai negyed), William Holden (Alkony sugárút, Híd a Kwai folyón, Vad banda), Robert Duvall (Ne bántsátok a feketerigót, A keresztapa 1-2, Magánbeszélgetés, Apokalipszis most), Ned Beatty (Nashville, Toy Story 3), Darryl Hickman (Érik a gyümölcs, Találkozunk St. Louis-ban), Lance Henriksen (Terminátor, A bolygó neve: Halál)
- A filmben szereplő terroszervezet ihletője valódi: a Symbionese Liberation Army szélsőbalos szervezet bankokat rabolt és egy hírességet is fogságába ejtett, miközben mindezt alaposan dokumentálta a média számára.
- Kísértetiesen pontos előrejelzést adott a film: már készülőben volt a forgatókönyv, amikor egy depresszióval küzdő bemondónő valóban élő adásban lőtte agyon magát.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr112698833

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása