Rendezte: Jon Favreau
Műfaj: dráma, zenés
Főbb szereplők: Donald Glover, Seth Rogen, Chiwetel Ejiofor, Alfre Woodard, Billy Eichner, John Kani, John Oliver, Florence Kasumba, Eric Andre, Keegan-Michael Key, JD McCrary, Shahadi Wright Joseph
Megjelenés: 2019, Egyesült Államok
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 6,8
Ajánlott írás: -
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/az-oroszlankiraly-the-lion-king/movie-207304
Cselekmény: Míg a nap fénye beteríti, az egész föld Mufasa oroszlán (James Earl Jones) királysága alá tartozik, akinek épp most született meg utódja, Simba (Donald Glover). Mufasa testvére, Zordon (Chiwetel Ejiofor) féltékeny a királyra, duzzogva el se megy unokaöccse születésére. Apja körbevezeti Simbát, és megpróbálja elmagyarázni, hogy a természet örök körforgásban létezik. A kölyök Simbát persze jobban érdekli a tiltott, árnyékban rejtőző elefánttemető, el is szökik oda, és persze kis híján végeznek vele az ott tanyázó hiénák, de Mufasa még időben odaér kimenteni. Nem sokkal később Zordon is felkeresi a hiénákat, hogy együttműködve egy gnúcsordát ráijesztve halálra tapostassa Mufasát...
Téma: Igazából nincs neki, mert annyira hangsúlytalanok. Az eredeti Az oroszlánkirályban (1994) még megelőlegeztem neki az élet körforgása és a Simba személyiségfejlődése témákat, de azt hiszem ott még túl nagyvonalú voltam kezdő filmnézőként, bár már akkor is megjegyeztem, hogy egyik sincs rendesen bemutatva. Kilenc éve láttam azt a filmet, ezért nem akarok gyakorlatilag látatlanban ítélkezni, de szerintem itt egy hajszálnyival - de még mindig nem elégségesen - nagyobb volt az élet körforgásán a hangsúly.
Tartalom: A történet egy idealisztikus képpel nyit, ahol a természet élőlényei egyensúlyban vannak a bölcs Mufasa uralkodásának köszönhetően. A kis Simbát persze ez nem érdekli, ő a menő csávó akar lenni. A cselekmény mozgatórugója Mufasa testvére, Zordon aki király akar lenni és okosabbnak hiszi magát Mufasánál. Kihasználva Mufasa gyenge pontját, a fián keresztül legyőzi őt, ám nem bizonyul jó uralkodónak, mert csak a sajátjai érdekeit nézi, túlvadássza a vidéket és ezzel felborul az egyensúly. Ekkor kezdődik Simba felnövéstörténete, aki elmenekülve egy másik idealisztikus világban találja magát: hakuna matata, ami annyit tesz szuahéliül, hogy ne foglalkozzunk a problémákkal. Aztán Simba meggondolja magát, nem menekül tovább feladata elől, és ez a pont számomra a leggyengébb láncszem, mert nem magyarázza el se az eredeti, se az új változat a miértet. Simán megoldható lett volna egy kisebb dramaturgiai húzással, hogy az új otthonát is elérje Zordon pusztítása vagy hogy a természet megfigyelése során megértse a körforgást. A történet hátralévő részének már nincs jelentősége, csak végigviszik a cselekményt. Bár a történet remake és majdnem teljesen leköveti az eredetit, egyes jeleneteket itt-ott kiegészítettek, feljavítottak. Egy jó példa erre, ahogy Sima szőre eljut Rafikiig: a rajzfilmben csak odafújja a szél közvetlenül, míg ebben a változatban sok-sok állat mindennapos tevékenysége kell hozzá, ami már malicki módon ábrázolja az élet körforgását. Hollywoodi szokás szerint az akció, dráma és humor tökéletes elegyének kellene lenie a filmnek, de a humor az első felében elmarad, mert se a szarvascsőrűmadár, se a hiénák nem elég viccesek, ehhez kell az ikonikus Timon és Pumba páros.
Forma: Az első a megdöbbentő fotorealisztikusság. Én meg voltam győződve, hogy valós állatokat kopipésztelnek a valós helyszínekbe, a mozgást meg valahogy szimulálják, leanimálják, kiegészítik. De utánanéztem, nem ez a helyzet: mindent animáltak, még a környezetet is (az egyetlen kivétel a filmkezdő napfelkelte) Az Avatar (2022) elbújhat. Hogy nem idomított állatokat látunk, az ott bukik ki egyedül, amikor összegyűlnek különféle fajok, mert az már életszerűtlen. Esetleg még a mozgás nem teljesen igazi. Ennek a realisztikusságnak az áldozata lett az is, hogy hiányoznak a hőskorszaki Disneyre jellemző expresszívebb formák. Számomra érthetetlen módon a kritikák nagy része meghatározó negatívumként emeli ki, hogy a realisztikus állatábrázolás miatt elveszett az arcjáték, de hát aki már látott életében mondjuk egy Bresson-filmet, annak ez nem jelent semmilyen problémát, enélkül is tudjuk, mi játszódik le a karakterekben. A hangalámondás nem volt tökéletes; az tök jó volt, hogy néha alátették a szövegnek az állathangot is, de néha túl emberi lett. Végeredményben egy gyerekfilmről beszélünk, úgyhogy nincsen túl sok szokatlan kameraszög, vágás, fényjáték, ilyesmi, de rendesen össze van rakva. A zene a jól ismert dallamokból áll, ezek régen sem ragadtak meg, most a Lion Sleeps Tonight működöttami megint egy jó példa arra, hogy fel lehet turbózni az eredeti jelenetet.
Élmény: Unottan álltam neki a filmnek, mert az eredeti se varázsolt el gyerekkoromban, illetve kilenc éve attól vált emlékezetessé, hogy az volt az egyik utolsó szög a koporsójában annak, hogy szinkronosan nézzek filmeket. A realisztikussága lenyűgözött, de önmagában az még kevés volt. A közepe táján kezdett megvenni, amikor több olyan kiegészített vagy hozzátoldott jelent is volt, amelyek jól fokozták a hangulatot. Aztán a vége újra unalomba fulladt sajnos. Kár érte, mert szeretem élvezni a filmeket, szeretem, amikor észreveszem, hogy elkezdtem élvezni és ezek után még mindig hozza azt a színvonalat. Nem tudom, melyik lenne jobb első élménynek, ez vagy az eredeti.
Érdekességek
- Korábban láttuk:
- Donald Glover (Pókember)
- Seth Rogen (Donnie Darko)
- Chiwetel Ejiofor (Igazából szerelem, 12 év rabszolgaság)
- Alfre Woodard (12 év rabszolgaság, Amerika Kapitány)
- James Earl Jones (Dr. Strangelove, Csillagok háborúja, Amerikába jöttem, Az oroszlánkirály)
- Florence Kasumba (Amerika Kapitány, Fekete Párduc, Bosszúállók)
- Phil LaMarr (Ponyvaregény, Pókember, A Hihetetlen család)
- Nem értek hozzá, de ez a film csak a jelölésig jutott a legjobb vizuális effektek kategóriájában, a díjat az 1917 vitte el. Ezek után kíváncsian várom azt a filmet és nagyon magas elvárásaim lesznek.
Országinfó
- Földrajz: Az Egyesült Államok Észak-Amerikában van, a világ egyik legnagyobb országa, százszor nagyobb Magyarországnál, éghajlata kiterjedésének köszönhetően hol trópusi, hol sarkvidéki.
- Társadalom: Kb. 330 millióan lakják, ezzel a világ egyik legnépesebb országa; kb. kétharmaduk európai (elsősorban német) felmenőkkel bír és keresztény. Gazdasága a legfejlettebbek egyike, ahogy demokráciájuk is, ám ehhez képest nagyok a társadalmi különbségek.
- Történelem: Az emberiség bő 15 ezer évvel ezelőtt érkezhetett Amerikába Közép-Ázsiából, akik helyenként megmaradtak a gyűjtögető-vadászó szinten, helyenként fejlett mezőgazdaságot hoztak létre. Az európai felfedezők és gyarmatosítók a 15. században érkeztek meg, az őslakosokból pedig mára mindössze a népesség 1%-a maradt, miután háborúskodások és járványok során kihaltak. Az Anglia uralta területek öntudatos telepesei 1776-ban kinyilvánították függetlenségüket és a 19. század során a kontinens nyugati partjáig terjeszkedtek. Az egyik legnagyobb történelmi traumájuk a 19. század közepén bekövetkezett polgárháború, amely a rabszolgaság eltörlése és politikai törésvonalak mentén tört ki. A földosztások, a vasutak, az iparosodás, a modern találmányok, a bankszektor erősödése a 20. századra a világ legnagyobb gazdaságává tette az országot. Az első és a második világháborúk tovább gyengítették Európát, így Amerika szuperhatalommá válhatott gazdasági és katonai értelemben is, csupán a Szovjetunió tudta vele felvenni a versenyt néhány évtizedig. Innentől kezdve aktív külpolitikát folytatva jelentősebb háborúkat vívtak Koreában, Vietnámban, Afganisztánban és Irakban.
- Film: A film és a mozi egyik bölcsője Amerika, az első fennmaradt amerikai film az 1890-es, Edison műhelyében kikísérletezett Csínytevések. Az első világháború miatt az európai stúdiók elbukták a versenyt az amerikai vetélytársaikkal szemben, akik az emblematikussá váló Hollywoodba telepítették székhelyeiket; innentől kezdve az Egyesült Államoké a mai napig a legnagyobb filmipar. Innen származik számos filmnyelvi megoldás, újítás, innen terjedt el a hangos és a színes film. Fontosabb filmek a blogról:
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)