Rendezte: Andrew Stanton
Műfaj: kaland, tragikomédia
Főbb szereplők: Ellen DeGeneres, Albert Brooks, Hayden Rolence, Ed O'Neill
Megjelenés: 2016, Egyesült Államok
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 7,2
Ajánlott írás: -
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/szenilla-nyomaban-finding-dory/movie-141756
Cselekmény: A Némó nyomában (2003) c. filmben megismert, rövidtávú memóriazavarral küzdő Szenilla (Ellen DeGeneres) gyerekkorába ugrunk vissza, akit szülei (Diane Keaton és Eugene Levy) próbálnak a probléma ellenére is megtanítani a legfontosabbakra, persze Szenilla így is elvész. Évekig keresi szüleit, amikor belebotlik Pizsiékbe (Albert Brooks), itt ér össze a két film. Azóta együtt töltik mindennapjaikat, amíg egy nap Szenillának be nem ugrik egy emlékkép gyerekkorából és egy hely: "kaliforniai Tengeri Élővilág". Nosza elindulnak hát Kaliforniába megkeresni Szenilla szüleit, ám amint odaérnek, Szenillát befogják a tengerbiológusok, ami pont jó neki, mert amúgy is be kellett jutnia az épületbe. Itt talál magának egy segítőt Hank, a polip személyében, míg Pizsiék a fókák (Idris Elba és Dominic West) segítségével jutnak be az intézménybe...
Téma: Amikor nem vágom, mire akar kilyukadni egy történet, mindig a végét veszem alapul, ami szerint képes lehet az ember akarom mondani a hal bármire, ha megvan hozzá az akarat. Ez így önmagában nyilván butaság, de ahogy olvasgattam a többi leírást, leesett, hogy mindegyik élőlénynek volt valamilyen fogyatékossága, tehát a téma igazából az, hogy a hátrányos helyzet leküzdhető, csak nekem nem esett le elsőre.
Tartalom: A középpontban ezúttal Szenilla van, aki gyerekkora óta emlékezetkiesésben szenved, emiatt aztán mindenki aggódik érte és próbál rá vigyázni, és ez a nézőpont tulajdonképpen a Némó nyomában (2003) alapszituja, ahogy a fogyatékosság is megvolt már akkor a kis Némó sérült uszonya miatt. A cselekmény egyszerű, csak túlbonyolított: Szenilláék átkelnek az óceánon megtalálni a szülőket, majd hazamennek, és közben újra rájönnek, hogy így is lehet teljes életet élni és megbirkózni egyedül akár a problémákkal (de azért jobb közösségben lenni). Sőt, egy ponton Pizsi még arra is ráébred, hogy Szenillának vannak erősségei is. Hasonlóak a tengerbiológiai intézmény mellékkaraterei is, akik fogyatékosságaik miatt tartanak a nyílt víztől, de végül erőt vesznek magukon és nem bánják meg. Ezzel együtt nincs igazi karakterfejlődés, az állatok nagy része inkább humorforrás, a poénok nagy része pedig az, ahogy ezek az állatok viselkednek. A legnagyobb problémám a polippal volt, aki már túlságosan emberi intelligenciával rendelkezett. Na nem mintha az előző film annyira életeszerű lett volna, de ez már teljesen elrugaszkodott a valóságtól
Forma: Az előző film nagy erénye a víz volt, ami kölcsönzött egyfajta éteri hangulatot a képi világnak; víz most is látványos volt, de már nem éreztem rajta. A vizuális poénok is az állatok természetes mozgásából adódtak többnyire, kreatívabb megoldásokból csak egy lassított zuhanás adódott, és zeneileg is ez az egy jelenet volt emlékezetes (Louis Armstrong: What a Wonderful World, ami közhelyesre agyonjátszott dal, de jól passzolt ide). Próbáltam odafigyelni a hangokra, elképzelni, ahogy a színészek belebeszélnek épp a mikrofonba, és meg kell mondjam, hogy az animált színjáték jobb volt, mint amennyi érzelem átjött a hangokból.
Élmény: Ezt a filmet kivételesen moziban láttam még annak idején, és akkor már tapasztalt, filmes szemmel. Nem emlékeztem sokra belőle, csak hogy nagyon untam. Azt gondoltam, talán csak rossz volt akkor a hangulatom vagy nagyon kellett pisilnem a literes kóla miatt, mert nem tudtam beleélni magam (azóta már megtanultam, hogy nem szabad üdítőt venni). De nem, ezúttal sem tudtam különösebben élvezni, főleg ott veszített el a film, amikor már nagyon emberien viselkedtek főhőseink. Pedig az animáció szép, a poénok viccesek és sok van belőlük, az üzenet szép, csak nem jön át. Lehet, ez az én hibám, de nem jött át, ellentétben az első filmmel.
Érdekességek
- Korábban láttuk:
- Ellen DeGeneres, Alexander Gould és Vicki Lewis (Némó nyomában)
- Albert Brooks (Taxisofőr, Némó nyomában, A Simpson film)
- Diane Keaton (A keresztapa, Annie Hall, Manhattan)
- Eugene Levy (Családi vakáció, Guffmanra várva, Amerikai pite)
- Idris Elba (Bosszúállók)
- Dominic West (Csillagok háborúja)
- Bob Peterson (Szörny Rt., L'ecsó, Agymanók)
- Andrew Stanton (Toy Story, Némó nyomában, WALL-E, Fel, Agymanók, Hihetetlen család)
- Bill Hader (Agymanók)
- Kate McKinnon (Barbie)
- John Ratzenberger (Superman, Csillagok háborúja, Toy Story, Szörny Rt., Némó nyomában, L'ecsó, WALL-E, Fel, Agymanók, A Hihetetlen család)
- Angus MacLane (WALL-E)
- Willem Dafoe (Szakasz, Pókember, Némó nyomában)
- Brad Garrett (Némó nyomában, L'ecsó)
- Allison Janney (Amerikai szépség, Némó nyomában)
- Austin Pendleton (Egy csodálatos elme, Némó nyomában)
- Stephen Root (Ghost, Némó nyomában, Nem vénnek való vidék)
- Jerome Ranft (Fel)
- Megnéztem, a doktorhalak 20-30, a bohóchalak kb. 10 évig élnek.
Országinfó
- Földrajz: Az Egyesült Államok Észak-Amerikában van, a világ egyik legnagyobb országa, százszor nagyobb Magyarországnál, éghajlata kiterjedésének köszönhetően hol trópusi, hol sarkvidéki.
- Társadalom: Kb. 330 millióan lakják, ezzel a világ egyik legnépesebb országa; kb. kétharmaduk európai (elsősorban német) felmenőkkel bír és keresztény. Gazdasága a legfejlettebbek egyike, ahogy demokráciájuk is, ám ehhez képest nagyok a társadalmi különbségek.
- Történelem: Az emberiség bő 15 ezer évvel ezelőtt érkezhetett Amerikába Közép-Ázsiából, akik helyenként megmaradtak a gyűjtögető-vadászó szinten, helyenként fejlett mezőgazdaságot hoztak létre. Az európai felfedezők és gyarmatosítók a 15. században érkeztek meg, az őslakosokból pedig mára mindössze a népesség 1%-a maradt, miután háborúskodások és járványok során kihaltak. Az Anglia uralta területek öntudatos telepesei 1776-ban kinyilvánították függetlenségüket és a 19. század során a kontinens nyugati partjáig terjeszkedtek. Az egyik legnagyobb történelmi traumájuk a 19. század közepén bekövetkezett polgárháború, amely a rabszolgaság eltörlése és politikai törésvonalak mentén tört ki. A földosztások, a vasutak, az iparosodás, a modern találmányok, a bankszektor erősödése a 20. századra a világ legnagyobb gazdaságává tette az országot. Az első és a második világháborúk tovább gyengítették Európát, így Amerika szuperhatalommá válhatott gazdasági és katonai értelemben is, csupán a Szovjetunió tudta vele felvenni a versenyt néhány évtizedig. Innentől kezdve aktív külpolitikát folytatva jelentősebb háborúkat vívtak Koreában, Vietnámban, Afganisztánban és Irakban.
- Film: A film és a mozi egyik bölcsője Amerika, az első fennmaradt amerikai film az 1890-es, Edison műhelyében kikísérletezett Csínytevések. Az első világháború miatt az európai stúdiók elbukták a versenyt az amerikai vetélytársaikkal szemben, akik az emblematikussá váló Hollywoodba telepítették székhelyeiket; innentől kezdve az Egyesült Államoké a mai napig a legnagyobb filmipar. Innen származik számos filmnyelvi megoldás, újítás, innen terjedt el a hangos és a színes film. Fontosabb filmek a blogról:
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)