Rendezte: Stephen Sommers
Műfaj: akció, fantasy, kaland
Főbb szereplők: Brendan Fraser, Rachel Weisz, John Hannah, Arnold Voslo, Kevin J. O'Connor, Jonathan Hyde
Megjelenés: 1999, Egyesült Államok
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 7,1
Ajánlott írás: https://ew.com/movies/2019/08/13/the-mummy-making-of-brendan-fraser-stephen-sommers/
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/a-mumia-the-mummy/movie-5412
Cselekmény: Egyiptom. Az i. e. 13. században a fáraó nagyhatalmú főpapja, Imhotep és a fáraó szeretője titkos viszonyt folytatnak, míg le nem buknak, ami során megölik a fáraót. A szerető végez magával (későbbi feltámadás reményében), az uralkodó testőrei pedig a holtak városának, Hamunaptra egyik sírjába zárják a főpapot és kiszabadulásának megakadályozását továbbörökítik utódaiknak is. Ugrás a "jelenbe", 1923-ba, ahol az amerikai O'Connell az idegenlégiójával véletlenül felfedezi a legendás, kincseket rejtő romvárost, Hamunaptrát, bár épphogy csak élve megússza a kalandot. Később szerencséjére megváltja egy halálbüntetéstől egy régészetben utazó brit testvérpár, Evelyn és Jonathan (John Hannah), cserébe annyit kérnek, hogy vezesse el őket Hamunaptrába. El is jutnak a romvárosba, ám a sírokat halálos csapdák védik...
Téma: Nincs, kalandfilmmel van dolgunk, ami két óra kikapcsolódást nyújthat. ami érdekes, mert azért még egy hollywoodi film is legalább szokott annyi üzenettel bírni, hogy a jók jók, a rosszak meg rosszak vagy hogy a szerelem minden akadályt legyőz, de itt Imhotepet szerintem nem sorolhatjuk be egyértelműen a rosszak közé, az ő szerelme pedig egyértelműen erősebb Evelynénél.
Tartalom: Tekintettel arra, hogy nincs témája, így a cselekmény nem tudja azt kifejezni, szóval nem fogok tudni sokat írni ide. Műfajilag kellemes elegye a horrornak, kalandnak, akciónak, humornak és kicsit a romantikának. A horrorral nem túlzok, az eleje elég brutális, ebben is állja a párhuzamot az Indiana Jones filmekkel - ehhez képest csak 12-es besorolást kapott, hát lelkük rajta. Bezzeg Evelyn melleit ki kellett retusálni, hogy elég családbarát legyen. Fuck logic. A karakterek elnagyoltak, sőt, bugyuták, nagy kár érte. Pedig üdítő volt, hogy O'Connell egyáltalán nem olyan központi alak, mint mondjuk Indiana Jones, Evelyn sokkal közelebb állt a főszerephez, de az ő felépítését is abbahagyták az elején, a többi főhős meg szóra sem érdemes. Nem úgy Imhotep, akiben szintén rohadt nagy lehetőség lett volna, hiszen ő is egy hősszerelmes volt. Milyen izgalmas dráma lehetett volna abból, hogy két hősszerelmes összecsap a szerelméért a szerelem nevében!
Forma: A gyenge karakterek miatt a színészi teljesítmény sem volt ütős, persze nem is szempont egy ilyen filmnél, de azért bosszantó egy szint alatt a mesterkéltség, a túlzás. Sajnos már abban a korban vagyunk, amikor megpróbálták animációval kiváltani a díszleteket, ami még most sem meg, képzelhetitek, hogy nézett akkor ez ki egy bő húszéves filmen. Az első jelenetekről pedig üvöltött a CGI, annál nagyobb volt a kontraszt, amikor jött utána egy "természetes" csatajelenet. Amikor azonban nem nagyszabású az animálás, akkor épp úgy használják, ahogy azt kell, pl. a homok formálása, a bőr alatt mozgó rovarok teljesen korrektek mai szemmel is. Az akciójelenetek koreográfiái általában unalmasak voltak pár kivételtől eltekintve. A zene olyan, amilyet egy egyiptomi környezethez elképzelsz, kicsit keleties. Az egzotikus helyszíneket jobban kihasználhatták volna, ha már ténylegesen ott voltak (Marokkóban), a homokon kívül szinte semmi nem utalt arra, hogy Észak-Afrikában lennénk.
Élmény: Hozzászoktam már nagyon a művészfilmekhez, ezért borzasztóan zavart, hogy ennyire sablonos és felszínes a sztori és hogy nem szól tulajdonképpen semmiről. Vissza kell magam nevelnem a hollywoodi filmekre, mert igazságtalan lenne azt mondani, hogy ez rossz film volt, csak épp mások a szempontjai. Ahogy írtam korábban, kellemes elegye volt a kalandnak, akciónak, humornak, volt rejtély, félelmetes volt, igazi békebeli kalandfilm, nem véletlenül lett az év egyik sikerfilmje.
Érdekességek
- Korábban láttuk:
- John Hannah (Négy esküvő és egy temetés)
- Kevin J. O'Connor (Vérző olaj)
- Jonathan Hyde és Bernard Fox (Titanic)
- Erick Avari (Függetlenség napja)
- Stephen Dunham (Kapj el, ha tudsz)
- Corey Johnson (Ryan közlegény megmentése)
- Omid Djalili (Gladiátor, A Karib-tenger kalózai)
- Evelyn, azaz Rachel Weisz természetesen magyar származású, apja a budapesti Weisz György mérnök volt, aki a náci fenyegetettség elől menekült Angliába még a második világháború előtt. Számomra a filmből nem derült ki, bár állítólag magyarul is beszél benne - Beni, teljes nevén Beni Gabor elvileg magyar karakter.
- A film egy 1932-es film feldolgozása, állítólag elég jól leköveti a történetet. Ardeth Bay, a medjay vezetőjének neve ezen eredeti filmnek állít emléket, abban ugyanis a múmia szintén Ardeth Bay álnéven vegyült az emberek közé. Ennek a filmnek még két folytatása és egy spinoffja született, 2017-ben pedig megpróbálták rebootolni, de nagy bukta lett.
- Az akasztós jelenetnél O'Connell majdnem tényleg meghalt, véletlenül túl szorosra húzták a kötelet és leállt a légzése, újra kellett éleszteni.
- Egy egyiptológus szerint viszonylag korrekt a film történelmi hűsége.
- Imhotep az i. e. 27. században élt és valójában építész volt. Anheszenamon az i. e. 14. században élt, egy fáraó lánya és egy másik felesége volt. A medjay egy létező csoport volt, afféle rendőrség, akik többek között valóban a fáraók sírjait védték; az i. e. 11-12. századtól kezdve nem maradt róluk emlék.
- Evelyn alapja Evelyn Beauchamp (1902-1980) volt, akinek az apja megtalálta 1922-ben Tutanhamon sírját, a lány is ott volt a sír feltárásakor. Jonathan alapja ebben az esetben bátyja, Henry (1898-1987) lehetett, aki harcolt mindkét világháborúban és nőcsábász hírében állt.
Országinfó
- Földrajz: Az Egyesült Államok Amerikában, Észak-Amerikában van, a világ egyik legnagyobb országa, százszor nagyobb Magyarországnál, éghajlata kiterjedésének köszönhetően hol trópusi, hol sarkvidéki.
- Társadalom: Kb. 330 millióan lakják, ezzel a világ egyik legnépesebb országa; kb. kétharmaduk európai (elsősorban német) felmenőkkel bír és keresztény. Gazdasága a legfejlettebbek egyike, ahogy demokráciájuk is, ám ehhez képest nagyok a társadalmi különbségek.
- Történelem: Az emberiség bő 15 ezer évvel ezelőtt érkezhetett Amerikába Közép-Ázsiából, akik helyenként megmaradtak a gyűjtögető-vadászó szinten, helyenként fejlett mezőgazdaságot hoztak létre. Az európai felfedezők és gyarmatosítók a 15. században érkeztek meg, az őslakosokból pedig mára mindössze a népesség 1%-a maradt, miután háborúskodások és járványok során kihaltak. Az Anglia uralta területek öntudatos telepesei 1776-ban kinyilvánították függetlenségüket és a 19. század során a kontinens nyugati partjáig terjeszkedtek. Az egyik legnagyobb történelmi traumájuk a 19. század közepén bekövetkezett polgárháború, amely a rabszolgaság eltörlése és politikai törésvonalak mentén tört ki. A földosztások, a vasutak, az iparosodás, a modern találmányok, a bankszektor erősödése a 20. századra a világ legnagyobb gazdaságává tette az országot. Az első és a második világháborúk tovább gyengítették Európát, így Amerika szuperhatalommá válhatott gazdasági és katonai értelemben is, csupán a Szovjetunió tudta vele felvenni a versenyt néhány évtizedig. Innentől kezdve aktív külpolitikát folytatva jelentősebb háborúkat vívtak Koreában, Vietnámban, Afganisztánban és Irakban.
- Film: A film és a mozi egyik bölcsője Amerika, az első fennmaradt amerikai film az 1890-es, Edison műhelyében kikísérletezett Csínytevések. Az első világháború miatt az európai stúdiók elbukták a versenyt az amerikai vetélytársaikkal szemben, akik az emblematikussá váló Hollywoodba telepítették székhelyeiket; innentől kezdve az Egyesült Államoké a mai napig a legnagyobb filmipar. Innen származik számos filmnyelvi megoldás, újítás, innen terjedt el a hangos és a színes film. Fontosabb filmek a blogról:
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)